Mineraler på bete

Switch

Trådstartare
Nån som har några tips på mineraler på bete? Har släppt min fullblodsvalack på bete och för första gången är han rund och fin utan kraftfoder, funderar dock på om han skulle haft mineraler.

Vet att det finns nån slags balja med slicksten, inte saltsten då utan ren mineral vad jag förstår. Och även nån sort som ser ut som grus som man kan ge fri tillgång på väl? Vill inte ha pelleterat typ Krafft Miner, utan just nåt som han kan ha i boxen och äta av om han vill.

De går alltså i flock ute dygnet runt men han kommer in i box en gång om dan för check och ridning.

Tänkte ev fortsätta med nån fri tillgång i höst också då de har fri tillgång till hö och han behöver inte speciellt mycket kraftfoder längre. Borde funka med samma sort där?

Vad tror ni? :laugh:

Sv: Mineraler på bete

Såvitt jag vet är fri tillgång på mineraler ingen höjdare, oavsett typ. Hästar kan inte avgöra hur mycket de ska ha så risken finns att de äter för mycket - eller för lite och så har man då som ägare ingen direkt koll på hur mycket de få i sig.

mineralbaljor är smidigt, men det är mycket melass i dem. Många hästar äter för att det är gott :)
Om hästen ändå kommer in en gång om dagen så skulle jag fortsätta ge i krubban.

Melassandelen i slickbaljor varierar, sist jag köpte Kvarnbyfoders slickbalja var det 6% melass i, det är inte speciellt mycket tycker jag!
Jag gillar den bäst av de jag hittat, då det är relativt mycket fosfor i den.

Det är svårt att få till det riktigt bra med mineraler på bete, är betet på en odlad vall med samma typ av gräs över hela kan man göra analys, men är det ett naturbete med omväxlande natur och olika gräsarter är det svårare.

Ja det är klart förstås om man tittar på olika tillverkare :o Jag hade bara den oranga i åtanke som finns på granngården (har inget annat sortiment att tillgå)

Svarar alla :)

Han får inget rent mineralfoder just nu, har gett kraftfoder innan som han klarat sig på. Det är nu när han inte har kraft längre som jag funderat vad man ska hitta på då! Om det är bättre att ge i krubban, kan det funka att blanda ut sånt där grusliknande i betfor? Har ni några tips på sådant isåfall? Jag vet bara att Krafft har sin Miner-serie men det lär finnas andra sorter? :) Gillar inte pelleterat foder.

Det är naturbete, dessutom byter de hage lite nu och då så analys blir svårt tyvärr. Baljan hade jag isåfall tänkt ha i boxen så han kommer bara ha tillgång till den ca 1 timme om dagen, så jättemycket kan han inte få i sig bara för det är gott.

Melass är jag inte så rädd för, det är som sagt ett fullblod i träning. I och för sig har han lite lugn period just nu, men tror inte det är nån fara. Jättemycket ska det ju inte vara såklart, är ju mineralerna jag är ute efter men ja, ni förstår!

Flumflum blev det nu, men om nån hängde med så tipsa gärna! :laugh:

jag hade nog provat ge bara mineralerna först om han inte behöver något annat. Mina äter både pelleterade och granulat-mineraler med god aptit :) Mineraler finns i en massa olika märken och former, det beror ju på vad du har att tillgå i närheten?

Annars kan man aboslut blanda det i lite betfor. En näve räcker ju.

Hästar behöver nästan aldrig mineraler på bete. Varför skulle det just råda mineralbrist bara för dom går på bete ? OM det skulle vara sådan mineralbrist i backen, ja då skulle knappast gräset växa. Så länge det växer så får dom i sig det dom behöver förutom salt.

Jag kan bara svara för mig själv... mina går inte på enbart gräs utan i skogshagar med "ängspartier" så att säga. Jag har unghästar och avelshästar och har valt att ge mineraler även under betesperioden.

Blandar redan salt i en näve havre så det kanske funkar att strunta i betforen, får prova! Okej, det låter ju lovande :)

Finns en hel del häromkring får kolla runt, nåt speciellt man ska kolla på? :)

Mynta2: Jag vill vara säker på att han får i sig allt som behövs. Dessutom har han blivit väldigt tokig i salt senaste veckan, det kan ju vara ett tecken på mineralbrist. Och nog kan det vara brist i marken, annars borde det inte behövas extra annars heller eftersom höt då borde innehålla allt som behövs. Det kan ju i alla fall inte skada så länge man inte överdoserar :)

Fast hur mycket/vilka mineralämnen som finns i marken varierar nog rätt mycket. I mina trakter, t.ex., tenderar det att vara dåligt med selen i marken och därmed i betet. Bara en reflektion.

Jamen selen är det ju överlag rätt så kasst av i hela Sverige. Men hästar får ytterst sällan selenbrist på ett bete då e vitamin kan tillfälligt ersätta selenet. Bete är mycket e vitaminrikt.

Skogshagar + ängspartier behöver väl inte vara sämre bete än ren åkermark.

Du kan inte jämföra mineralhalten i hö och färskt gräs. Och att han vill ha mer salt är inte konstigt, vätskan i gräset gör att de behöver mer salt, märker exakt samma på min.

Jag ger aldrig mineralfoder på sommaren. Har iofs inte gett mineralfoder på flera år, förutom selen.

Varför då? Mineralerna kan väl inte bara försvinna? Visst jag är med på att gräs är mer näringsrikt men näringsinnehållet i både gräs och hö beror ju på vad som finns i marken. Säg gärna emot och förklara hur du menar :)

Nej klart de behöver mer salt nu när det är varmt dessutom. Jag tyckte bara att det var extremt ett tag, slickade så det skvätte. Men nu har det lugnat ner sig så det kanske var en övergångsperiod när de släpptes ut. Nu har jag köpt mineraler i alla fall.

Det ni skriver om selen, ger ni ren selen då?

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama