Mineraler framförallt selen

Authorsandraselling

Trådstartare
Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist..
Två av hästarna är över 20 år. En är 10 år och en 17. Varmblod och shettisar.

Till funderingen
Vad kan vara bäst att ge med tanke på att gamla hästar behöver mer mineraler. Och på vilket sätt skulle högpresterande hästar behöva till exempel mer selen? Mineraler borde väl vara något hästar överlag behöver ungefär liknande mängd (i förhållande till kroppsvikt)

Hur tänker ni?
Vad ger ni för att täcka mineralbehovet?
 
Jag tänker att alla som håller på och duttar med mineraler hit och dit och räknar ut gram är mer än lovligt korkade och lättlurade, och med tanke på att en levande varelse inte jobbar på sättet: "allt som kommer in metaboliseras exakt på det uträknande nanogrammet" utan faktiskt är ett mkt komplext system med både positiva och negativa feedback-loopar och mineralinteraktioner så är det bortkastad tid och pengar.

Hon som till betydande del medverkade till att skapa NRC 2007 (vilken även anges som källa av "foderrekommendationer för häst av SLU" och vilket många insnöade människor gärna använder som nån slags bibel i frågan) berättade själv att majoriteten av studierna som gjordes och ligger till grund för boken är gjorda på möss, råttor och grisar. Dvs- vi har ingen jäkla aning många gånger exakt vad hästar egentligen behöver, vi extrapolerar och killgissar men folk väljer att ta det för absolut sanning. Den personen själv för övrigt ger sina egna hästar bara hö, gräs och gräspellets. That's it. Inte ens mineraler. Det är flera veterinär som också försökt (mkt till döva öron tyvärr) förklara exakt samma, men folk vill verkligen inte lyssna.

(Jag ger min en vanlig mineralblandning, för tillfället GGs mineral plus eller vad den nu heter.)
 
Jag ger utan tillsatt järn, tror bara det finns 1 svenskt märke för det (Wiromin Showhorse järnbalans).

Annars så är Forageplus de absolut bästa, men dyra. Dom har släppt en blandning specifikt för skandinaviska förhållanden nu.

Vi har väldigt mycket järn i mark och vatten häruppe, och jag har personligen sett vilken enorm skillnad det gör på hovhälsan när dom får i sig mindre järn och mer koppar och zink. Det går fort, riktigt fort, för innerväggen att bli tjockare när rätt förutsättningar finns.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 695
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: Indiana
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 187
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp