Mineraler eller inte?

Snyggve

Trådstartare
Många (hästar :p) i mitt stall äter extra mineraler och jag har funderat på om min också behöver det. Vad tror ni?

Hon är en kallblodstravare, lättfödd, rids 5-6 dgr/vecka, 30-90 min per gång. Just nu får hon 6 dl Krafft Grund, 3 dl betfor (torr mängd), 20 ml B-vitamin och 5 kg hö per dag. Hon ser fin ut i päls och hull.

Sv: Mineraler eller inte?

5 kg hö till en kallblodstravare ? Varför så i underkant kan man fråga sig ? Extremt litet kallblod kanske ? OM du behöver ge mineraler eller ej ser du ju på din höanalys. Många hästmänniskor är alldeles för glada i att ge mineraler och tror att grovfoder har i princip 0 i mineraler. Det pytsas och duttas med dessa mineraler och man kan ju undra VARFÖR ingen kollar upp sitt grovfoder SAMT det totala mineraltillförseln i hela foderstaten.

Bara 5 kg hö till en kallblodstravare? Är det massor med bete i era hagar fortfarande?
Vad gäller mineraler (och energi samt protein) så gäller det att du gör en grovfoderanalys för att få reda på vad som fattas i din foderstat.
Börja med analysen och arbeta därifrån.

Många (hästar :p) i mitt stall äter extra mineraler och jag har funderat på om min också behöver det. Vad tror ni?

Hon är en kallblodstravare, lättfödd, rids 5-6 dgr/vecka, 30-90 min per gång. Just nu får hon 6 dl Krafft Grund, 3 dl betfor (torr mängd), 20 ml B-vitamin och 5 kg hö per dag. Hon ser fin ut i päls och hull.

Håller med de andra om att 5kg hö är väldigt lite till en kallblodstravare (som brukar väga kring 500-550kg). Även om det är en ovanligt liten k.travare så väger den nog ändå mints 450kg och ska då ha absolut MINST 5.5kg hö. (1.2kg per 100kg häst)
Men de kanske har gräs i hagen att äta av? Då är det en annan sak. (om det inte är väldigt lite gräs kvar?)

Vad gälelr din fråga i övrigt kan jag säga så här:
Om vi utgår ifrån att det hö du fodrar med har medelvärden så är skulle jag säga (utan att ha räknat på det exakt) att du bör ge mineralfoder också. 5kg hö ger inte särskilt mycket och de 6dl Grund han får ger inte heller särskilt mycket (man behöver ge ganska mycket färdigfoder om man ska slippa ge mineralfoder - och då menar jag minst 1kg elelr flera).
Mineralbrist är inget man kan se på päls och hull - det ger istället problem i LÄNGDEN som senare i livet kan visa sig som skelettproblem osv. Möjligen kan man märka t ex kalciumbrist på hovarna...

Jag svarar till alla: Hon är väldigt liten, bara 144 och som sagt ganska lättfödd. De har precis kommit in om nätterna och de har fortfarande gräs i hagen, därför får hon inte mer. I vinter är det tänkt att de ska ha fri tillgång.

Vi har ingen höanalys eftersom höet är taget från många olika skördar, så det går inte få en analys av det.

Men det låter som att hon borde äta extra mineraler då?

Tack för svaren :)

Jag svarar till alla: Hon är väldigt liten, bara 144 och som sagt ganska lättfödd.

Oj SÅ liten? En liten d-ponny alltså. Är hon smäcker modell också? (Har du en bild? Alltid kul att se! )

e har precis kommit in om nätterna och de har fortfarande gräs i hagen, därför får hon inte mer. I vinter är det tänkt att de ska ha fri tillgång

Låter bra det!

Vi har ingen höanalys eftersom höet är taget från många olika skördar, så det går inte få en analys av det.

Ett ganska vanligt problem. Synd.

Men det låter som att hon borde äta extra mineraler då?

Ja ge henne iaf 1dl om dagen. Om inte annat så behövs det för att hon ska få i sig mineralet SELEN - det finns nämligen NOLL av i svenskt grovfoder och det lilla du ger av Grunden täcker inte ens nära på behovet.

om du tränar kan det vara ett bra kosttilskott, men hästen överlever ju utan. Däremot tycker jag att du ska dubbla dosen med hö. :smirk:

Hon ska som sagt få fri tillgång sen :) Det är inte längesen vi började ge dom hö och jag vill inte chocka "lilla" magen :angel:

Vilken söting! Riktig ponnytyp.

Jag vet, hon är hur söt som helst :love: Kärlek vid första ögonkastet kan jag säga...

(Stora!) bonusbilder:
S73F0250.jpg

Dollyochgladjagipaddocken.jpg

Aaaah, vad söt! :love: Bläsen gör ju hästens utseende så mycket mer personligt :love:

Förresten, vad ska jag köpa för mineraler? Märke och sånt, pellets eller "smulor" (Vad heter det?) m.m?

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 075
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 013
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 081
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka