Mineralbyten

A

aravir

Miner Grön ska ju tydligen vara mineraler som är bra att äta för hästarna när de går på bete, så jag hade tänkt att köpa de och ge de under sommaren till hästen. Tidigare har han alltid ätit Miner Blå året runt för att jag fått höra en gång för flera år sedan att de var bäst för honom och eftersom jag har inte förstått just någonting om mineraler och foderstater tidigare så jag har fortsatt ge det lite av gammal vana :o

Men nu när jag har räknat (och räknat och åter räknat) på hans foderstat så ser Miner Vit ut att passa honom bäst just nu och det börjar vara dags för mej att köpa nya mineraler, så är det någon idé att köpa Miner Vit för att ge han det nu till i mitten av juni när det är dags för bete och då börja ge Miner Grön eller blir det för många mineralbyten på kort tid och kanske dåligt för magen eller någonting annat?

Eller kan han börja äta Miner Grön redan nu då det ändå skulle ge en mer lämplig Ca/P kvot än vad han fått under hela vintern med sina gamla mineraler? Han verkar ju leva och må bra trots att det inte varit helt rätt han ätit under åtminstone den här vintern :crazy:

Vilken djungel det är med foderstater, mineraler och siffror hit och dit, var enklare innan man började förstå att man inte visste :o
 
Sv: Mineralbyten

Tänkte bara ge dig ett litet tips på en hemsida, om du tycker att det är jobbigt att räkna?

http://hippocampus.slu.se

vet inte om du kanske känner till den, men där går du iaf in på "hästens foder" sen "foderstatsprogram". Sen är det bara att fylla i värdena! :) super enkelt! :D

lycka till!
 
Sv: Mineralbyten

Mineraler är bara att byta rätt av inget som iverkar på magen så. har man en känslig häst ska man dock vara lite nogran men inte direkt jätte mycke.

jag gre miner vitt till min dam efter uträknad foderstat. Det fick hon även på betet förra sommaren å då var det räkna. Dock fich hon lusernhack då oxå så det kanske hade med det att göra. Så att det gick ihop via det.
 
Sv: Mineralbyten

Den sidan har jag tagit till hjälp när jag har räknat, men jag räknar utan den också, för jag vill verkligen förstå vad jag gör, är så rädd att det blir superfel annars om jag bara räknar utan att förstå själv, eller nåt sånt.

Men det programmet svarar inte på hur jag ska göra med mineralerna nu, vilket var frågan ;)
 
Sv: Mineralbyten

Okej, så då borde jag kunna byta mineralerna direkt alltså.
Men nu har jag varit och kollat där de säljer foder här och de verkar bara ha 20kilos Miner Vit, känns onödigt köpa en sån när det är så kort tid han behöver det, så jag funderar ändå på att gå direkt till Miner Grön nu då den ändå också verkar vara ok till det han äter nu, eller så är det jag som inte fattar det här med mineralerna än.
Vad svårt det är! :crazy:
 
Sv: Mineralbyten

Dom ska ju ha det på hink oxå, finns det inte framme kanske dom bara inte fått ut det ur lagret alternativt kommer om ett par dagar. Man måste läsa på allt bland dom där jäklarna jag vet...

Det man räknar på med mineralerna är ju att få till en bra kvot mellan minerlarene. Räknar inte själv så jag kommer inte ihågf vilka grejer det var emellan å vad kvoten emellandom ska ligga emellan för något.
 
Sv: Mineralbyten

aravir skrev:
Miner Grön ska ju tydligen vara mineraler som är bra att äta för hästarna när de går på bete
Vad det är för färg på hinken/säcken spelar ingen roll, det man går efter är ju vilka mineraler som bäst passar in i foderstaten. Det vill säga innehållet av Ca, P, Mg och selen.

Du som vill lära dig räkna själv har du koll på hur du räknar ut behovet? Annars kan jag visa dig, det är plättlätt...
//marti
 
Sv: Mineralbyten

Normalt sett behöver hästar inga extra mineraler på betet med undantag för digivande el växande hästar där det kan behövas.
PL
 
Sv: Mineralbyten

Jag har kollat på vad de olika "färgerna" innehåller och försökt gå efter det. Men jag måste erkänna att det här med mineralerna har jag inte förstått ännu, det övriga fodret börjar jag kunna nu, men mineralerna är svårare än så länge..

Du får hemskt gärna visa mej hur jag ska räkna ut det!!
 
Sv: Mineralbyten

Så min häst (13årig valack) borde klara sej utan mineraler när han går på bete?
Men vissa beten innehåller ju mindre mineraler än andra, men det kanske syns tydligt på betet om det verkar vara så just där?
 
Sv: Mineralbyten

Oftast överutfodras det med mineraler när hästarna går på bete. Betet brukar ge hästen det den ska ha som Peter_Lundin skrev. Skulle det råda allvarlig mineralbrist i betetshagen, så skulle inte gräset växa speciellt bra. Håller hästen hull så får den säkerligen i sig allt den ska förutom natrium då som du tillgodoser med saltsten eller lössalt..Vad du nu väljer.
 
Sv: Mineralbyten

Är det sant? Vad skönt!! Jag tillhör nog den kategorin som hellre gett lite extra mineraler "för säkerhets skull" :o Men det kan jag alltså sluta med nu?!

Men jag tycker att när jag läst så står det mest överallt att hästar på bete behöver mineraler och saltsten, men mineralerna behövs alltså bara om betet är väldigt dåligt eller om just den hästen behöver något specielt?
 
Sv: Mineralbyten

Passar på att slänga in en fråga till nu efter att jag har räknat och kollat lite mer på foderstaten jag har till hästen nu.

Det ser ut som att min häst får i sej tillräckligt med mineraler i fodret ändå, förutom Selen men det kan man väl köpa till utan att behöva ge de övriga mineralerna också.

Men då är det Ca/P kvoten, enligt hi**ocampus behöver min häst 1.6, men i det han får i sej nu har han en kvot på 2.3, är det jättedåligt att han har den kvoten? Hur ska jag annars "rätta till" den utan att ge mer mineraler eftersom han trots allt tycks få i sej alla de mineralerna som han behöver?
 
Sv: Mineralbyten

Jag vet inte vad som är farligt med kvoten men det andra kan jag svara på.

Det finns selen att köpa fritt finns i foderburkar som muskel e och e vitamin. Å så finns det rent selen säljs på apoteket 280 kr har jag för mig att den lilla burken kostar, tokosel heter det. Dock måste man säga till personalen att det inte är recepbelagt längre för det var det för i tiden å dom som jobbar där tror oftast att det är recepbelagt. Så man måste säga till ordentligt att jag vet att det inte är receptbelagt å helt enkelt inte ge sig.
 
Sv: Mineralbyten

Har flera kompisar som är bönder/håller på med hästar, och de säger alla att hästen klarar sig mycket bra enbart på grovfodret, om det är bra. Dvs om inte hästen tränas/tävlas hårt/turridningshäst.

Däremot är det väl så att det råder selenbrist på de flesta svenska marker, och att det därför kunde vara befogat med sådant tillskott...

Men, som du sa, man vill ju inte för allt i världen att ens häst ska lida av någon brist, och då känns det bättre att ge an massa tillskott.

En som driver en omfattande verksamhet sa, att "kärringarna stoppar i hästarna en massa skit, som någon tjänar pengar på". Inte vet jag...
 
Sv: Mineralbyten

Tack så mycket, jag ska kolla upp det där med selen imorgon!!
 
Sv: Mineralbyten

Min häst har inte haft uträknad foderstat så länge jag har haft honom (lite räknad i vinter, men ändå med överskott på allting :o ) och han har levt och mått bra större delen av tiden ändå. Men när man får höra hur farligt det är med fel kvoter och balanser och allt vad det nu är blir man (jag iallafall) skiträdd och vill gärna köpa mer och ännu mer olika saker att stoppa i min häst :crazy: Bäst mådde han nästan ändå den perioden i början då jag inte hade en aning om hur man räknade foder utan gav "efter ögat" och inga tillskott mer än b-vitamin vid pälsbytet, men då hade vi säkert bra hö det året också.

Men nu är det "kört" och jag kan inte låta bli att undra vad som ska hända nu när hästen går på Ca/P 2.3 istället för 1.6, kommer han tappa hovarna snart, bryta benen, stannar de inre organen av eller vad för farligheter kan hända om jag låter han fortsätta gå på det ett tag till? :crazy:
 
Sv: Mineralbyten

aravir skrev:
Du får hemskt gärna visa mej hur jag ska räkna ut det!!
Då börjar lektionen! Först och främst antar jag att du vet hur många Mj din häst äter per dag då du skriver att du räknat på foderstat? För att sedan räkna fram mineralbehovet är det följande siffror som gäller för vuxen arbetande häst:
0,35 Ca/tillförd Mj
0,25 P/tillförd Mj
0,15 Mg/tillförd Mj
Selen: 0,2 mg/100 kg kroppsvikt hos hästen.

För dräktiga, digivande och växande hästar är det andra siffror som gäller för Ca-, P- och Mg-behov. Selenbehovet är det samma för alla hästar.

Vi tar ett exempel: vuxen häst 500 kg som äter 75 Mj per dag.
Ca: 75*0,35=26,25 gram
P: 75*0,25=18,75 gram
Mg: 75*0,15=11,25 gram
Selen: 0,2*5=1 mg

Som du förstår så hamnar man ju aldrig på exakta siffror i foderstaten. Det är bättre med lite för mycket istället för för lite då dessa siffror är minimigiva per dag. Först och främst ser man till att behoven täcks sedan kan man fixa till kvoten så att balansen stämmer. Ca/P bör ligga mellan 1,2-1,9 och Ca/Mg runt 2,7.

Vill du ha specifik hjälp för just din häst får du PM:a
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp