Mineral tillskott.

MikaTela

Trådstartare
Det är så att jag har nu kommit underfund med att på nått vis måste min lilla flicka få i sig mer mineraler/vitaminer. Vad som nu behövs.
Tidigare har hon fått betfor, fibergi och hö och klarat sig bra. Men nu blir hon för pigg av havren i fibergin så har fått ta bort den helt.

Så nu har ju dom tillskotten som finns i det försvunnit.
Nu behöver jag ett bra och inte allt för dyrt bra mineralfoder eller vad man kallar det.
Vet att Hippo har mineraler men är dom bra?
Vad tycker ni?

Sv: Mineral tillskott.

Hippos eller kafts, spelar ingen roll, det är samma sak. Hästar skall alltid ha mineraler! Vissa grundkraftfoder påstås inehålla tillräckligt med mineraler om man ger över ett kilo om dan, men jag ger lite mineraler ändå. Hästar känner själva om de saknar ngt och även om de har fri tillgång till mineraler äter de bara så mkt de behöver.

Nej, hästar känner inte själv vad de behöver. De kan både överäta och äta för lite av vad-det-nu-är-man-ger-dem.

Om ett mineralfoder är bra eller dåligt avgörs tills törsta delen av grovfodrets värden och hur foderstaten ser ut i övrigt.

Vilka mineraler är det som saknas och hur mycket av dem, alltså...

Hippos mineraler är säkert jättebra, precis som Kraffts, om du väljer en sort som passar in i foderstaten.:idea:

Jag fodrar med Hippos mineraler och tycker att det fungerar utmärkt.
Jag ger granulat så det beror väll lite på vad din häst tycker om det, en del gillar det ju inte utan föredrar pelleterat då det är melass i dessa och oftast äter de då dessa utan problem. Men fodrar du m. "sandmineraler" (granulat .. ) så kanske du kan blanda m betforen.

Exakt vilka mineraler du behöver ge avgör ju dock det övriga fodret dvs. höet och ev . kraftfodret du fodrar med.

Jag tycker att det är viktigt att man ser till så att behoven är tillgodosedda, det bästa tycker jag helt klart är att man köper sig en förpackning (hink eller säck) och sedna väger upp exakta givan. Jag vet inte om jag riktigt litar på mineralblocken osv . som finns. Jag tvivlar på att hästen känner på sig själv exakt hur mycket den behöver.

I vissa fall är det inte ens nödvändigt att ge just mineralfoder , det beror på vad man får ut när man ger det övriga fodret. Du kan ju räkna lite på hippocampus.slu.se och sedan kolla vad din häst behöver mer för mineraler - och sedan komplettera med lämpligt foder. I vissa fall är det kanske bara selen som behövs och då räcker det med att ge t.ex. tokosel.

I övrigt blir det också billigare att köpa större förpackningar, vill man dock inte köpa en sånn stor på en gång kanske man kan dela en stor med en stallkompis i stället för att köpa en mindre (mer ekonomiskt!)

Det mest effektiva sättet att ge mineraler är att sätta upp en mineralkrubba i boxen. Hästen kommer att äta när den behöver, och inte annars.

Det enda som man någorlunda kunnat bevisa att hästar själva känner brist på och kan reglera intaget av är salt, inte de övriga mineralerna.

Det känns alltså ganska vanskligt att utfodra mineralerna på det sättet. Speciellt de "moderna" mineralfodren som ofta innehåller ganska mycket salt och/eller melass och därmed smakar gott för hästen. Risk för överkonsumtion...

Jag har haft ett par hästar som missbrukat saltsten och blivit vansinnigt kassa i krävan. Så det är säkert sant att de kan känna av och reglera, men det kan också gå överstyr med en missbrukare.

Jo, det finns ju såna som inte ens kan reglera saltintaget, och då är det ju rätt kört med fri tillgång öht...;)

Det med att dela säck lät som en bra idé ska höra med min stallkamrat om hon har lust att göra detta.

Hästar känner visst av ifall de behöver mineraler, de kan då börja äta sand/torv/jord ist. Vi har alltid gett hästarna fri tillgång till mineraler på betet, och det är aldrig ngn häst som förätigt sej. Detta är såklart rena mineraler, och inte i pelletsform.

hej, har du analys på höt? räcker det med bara hö och betfor? Om inte så kan du ju ge Krafft grund, utan havre men med mineraler.

Om inte så kan du ju ge Krafft grund, utan havre men med mineraler.
:confused:
Men KG består väl till stor del av havre?

Näringsmässigt är det mycket likt, förutom mineralinnehållet.

Det enda som man någorlunda kunnat bevisa att hästar själva känner brist på och kan reglera intaget av är salt, inte de övriga mineralerna.

Det känns alltså ganska vanskligt att utfodra mineralerna på det sättet. Speciellt de "moderna" mineralfodren som ofta innehåller ganska mycket salt och/eller melass och därmed smakar gott för hästen. Risk för överkonsumtion...

Hästar som har möjligheten att välja varierar sitt intag av växter efter behov. De äter alltså olika mycket av allt. Tex trampört vill de gärna ha vid kalkbrist pga kalkhalten i denna. Om det är som du säger skulle hästar i det fria alltid ha mineral/vitaminbrist vilket är högst osannolikt.

Hästar känner visst av ifall de behöver mineraler,

Saxat från nätet:
---
Överutfodra inte mineraler och vitaminer och tro inte att hästen själv reglerar sitt behov av dessa ämnen vid fri tillgång. Det finns idag inga studier som tyder på att så skulle vara fallet med undantag för Na (salt).
---

Saxat från nätet:
---
Överutfodra inte mineraler och vitaminer och tro inte att hästen själv reglerar sitt behov av dessa ämnen vid fri tillgång. Det finns idag inga studier som tyder på att så skulle vara fallet med undantag för Na (salt).
---

Alltså: Hästar i det fria har konstant mineralbrist??
Knappast troligt, sedan får vetenskapen säga vad den vill. Naturen är nog klokare än så.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 056
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31