mindre ponnysort utan fång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 948
Sv: mindre ponnysort utan fång?

jag älskar welshar, men nästan alla jag träffat på har varit MKT heta och känsliga och absolut inga nybörjarponnysar...

Då har du inte träffat mina welshar..

Det är riktiga barnponnyer. :love:

kl

Jag borjade min 'karriar' pa d-ponny faktiskt, och red halvblod pa ridskolan redan som 8 aring (jag ar ingen jatte, foljde normalkurvan som barn o ar 1,70 idag). For mig gick det alltid bra att skota tack vare snalla hastar o lite kreativitet fran min sida, man kan ju sta pa ta och stracka sig nar man borstar hasten ;) Jag vande mig kanske lite val tidigt att rida storhast, har alltid tyckt battre om de stora eftersom de av slumpen el annan anledning passat mina lojligt mjuka hander. Med ponnies har jag haft det jobbigt och blivit hunsad runt paddocken medan hastarna verkar har uppskattat den latta handen och skumpat pa anda.. :D

och jag ar benagen att halla med moflo, de welshar jag red som liten var snalla, lite knubbiga skimmlar med trumpinneben i traven och som alskade att fa manen flatad, vara med i rykttavling etc ;)

Är barnet så pass litet så skulle nog jag väntat med att skaffa egen ponny till den. Här är vår Tobas runt 3 årsåldern. Han red sporadiskt på sina systrars ponnyer. Ponnyn på bilden är ca 1.15.
tobias1.jpg

Han hade aldrig orkat motionerat en ponny så pass mkt som den är värd.

hehe alla jag träffat var halvvilda tävlingsponnysar som gärna stack iväg med ungarna. men vackra det var dom! :love:

Ja exakt, Dartmoor är också ponnyer, i storlek och modell påminner litegrann om korsning mellan shetland och welsh - de jag har sett i alla fall. Och det finns något som man kallar för "Dartmoor sense" som handlar just om deras temperament och lämplighet som barnponnyer.
Men de är som sagt, litegrann dyrare än andra ponnyer i samma storlek.

Jag vet inte riktigt om jag skriver under på dartmoor sense. Utan de är nog individer som alla andra, och finns båda bra och dåliga. Dock så de (få ska erkännas) jag har träffat är ingenting jag skulle vilja ha som förstaponny. Och då föredrar jag rent generellt alla gånger welsh mountains psyke, de är mer barnvänliga tycker jag, rent generellt alltså, det finns ju bra och dåliga individer inom alla raser, och man ska nog kolla mer på individ än ras oavsett, och även om man väljer ras kolla noga på individen.

Tillägg: Min förstaponny och tillika läromästare var welsh mountain. En riktigt klippa, och en riktig gentleman. Det skulle dock kunnat vara nästan vilken ras som helst, då de därindividerna är oslagbara när man hittar dem. Men generellt så visst är WM livligare än många andra småponnyer, men de brukar inte vara lika envisa och hmm, vad ska man säga.. bångstyriga?

jag hade ju nu inte tänkt köpa en ponny till henne i morgon, men tänkte att andras ungar ju börjar rida vid två års ålder, så varför inte amanda? tanken med en minrde häst(ponny) är mest att det nog blir svårt för mej som är liten att hjälpa och hålla i ungen om hon ska sitta på mina ardennrar... och så krävs det ju att man kan gå ner i splitt om man ska rida dom... visst, det kan hon, men tänk på balansen!!:D
självklart skulle ponnystackarn inte bara bli riden av mandan, jag hade tänkt mig att kunna köra den också...

Tillägg: Min förstaponny och tillika läromästare var welsh mountain. En riktigt klippa, och en riktig gentleman. Det skulle dock kunnat vara nästan vilken ras som helst, då de därindividerna är oslagbara när man hittar dem. Men generellt så visst är WM livligare än många andra småponnyer, men de brukar inte vara lika envisa och hmm, vad ska man säga.. bångstyriga?

Jag håller med om att Welsh Mountain ofta är mer livliga än Welsharna. Det är därför jag håller fast vid mina små welshar, det är welsharnas (sek B) temperament jag vill ha.

mvh
Jenny

När jag skulle skaffa en barnponny ringde jag runt till alla mina vänner och bad om hjälp, den första fick jag bara låna men han var kanon shettis, över 20 år och den enda olat han hade var att om det var lite större tjejer som red honom i galopp kunde han sätta ner huvudet i ett hörn o nita men han var helt underbar med allt annat hade det varit tre småbarn som provat lyfta på hans hovar samtidigt skulle han provat i varje fall, han hade aldrig haft fång.
den jag köpte sedan var Welsh mountin tyvärr fånghäst fich inte veta det förräns vi haft henne två år och inga problem med fång och bete förräns hon var borta på betäckning o fick fång men stationens ägare var blixtsnabb och hon kom under vård o blev bra men kunde inte sedan gå på bete , en jättebra barnponny pigg men aldrig dum, snäll o lungn o rida, har två kompisar som också har W mountin som båda har varit kanon barnponny tyvärr den ena lite lat, ingen av dessa har haft fång.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka