mindre ponnysort utan fång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 948
S

sinner

satt just och beundrade min dotters ansträngningar att rida på min sadel som ligger på golvet.
kom på att det kanske snart är dags att börja tänka på vad hon ska rida på den dagen hon börjar..

MEN. jag vill absolut inte ha en ponny som inte tål bete. det skulle lixom aldrig fungera här, och mina andra hästar kräver massor med mat, vilket gör att jag vill hitta en ponny som tål fri tillgång på grovfoder och kraftigt bete utan att bli sjuk... men finns det?

nu letar jag ju efter en ganska liten sak, så med ponny menar jag ju inte maxad D...:crazy:

obs; detta är INTE en annons!!:rofl:

Sv: mindre ponnysort utan fång?

Mitt gamla russ har aldrig visat någon tendens till fång *peppar peppar*, jag vet inte, men hon har i alla fall funkat bra på ordentligt bete (Dock blir hon lite väl rund :crazy: :angel: ) Sen vet jag inte om det har med rasen att göra eller om hon är en av de russ som inte får fång helt enkelt.. Vet inte, men man kan ju hitta skapligt små såna i alla fall :D

Hur är Welsh???
Finns ju i alla kategorier ;)

Det finns inga hästraser som är förskonade från fång. Det förekommer på allt från araber och ardenner till gotlandsruss, shetlandsponnyer och halvblod.

Det handlar mer om att vara allmänt försiktig. Att den aldrig haft fång tidigare innebär inte att den inte helt plötsligt vid 20 års ålder får sitt första fånganfall.

Mina shettisar går allihop på fri tillgång till bra hösilage och går på bete sommartid.
(och min senaste fånghäst var ett halvblod...)

Det finns inga hästraser som är förskonade från fång. Det förekommer på allt från araber och ardenner till gotlandsruss, shetlandsponnyer och halvblod.

Det handlar mer om att vara allmänt försiktig. Att den aldrig haft fång tidigare innebär inte att den inte helt plötsligt vid 20 års ålder får sitt första fånganfall.

Mina shettisar går allihop på fri tillgång till bra hösilage och går på bete sommartid.
(och min senaste fånghäst var ett halvblod...)

Kan enbart hålla med dig, TS titta på individer istället och se över dina betesrutiner om du är rädd för fång.

Här har shettisar o araber alltid gått på bete tillsammans, de som fick fång var araberna, hade shettisarna fått det hade jag inte sagt nått, men araberna, bägge 2 tom, samma år. Mina shettisar verkar tåla vad som helst.

nej, jag vet att det inte är specifikt för just en ras av häst att få fång, men som tex shettisar ser man ju oftare med fång än andra raser... upplever jag iaf..
nu älskar jag shettisar, men jag tycker inte de lämpar sig särskilt väl som barn/första häst då dom är lite mycket häst enligt mig.
visst, även där gäller det ju individer, men dom är så ENVISA!!:)

jag tänkte att en mer svårfödd ras kanske inte fick samma problem med kraftigt foder?
har knappt ingen erfarenhet av "lätta" raser, då jag är kallblodsgalen..

welsh har jag funderat på.. men jag vet ju knappt inget om rasen... och så tycker jag mest man hittar lite större såna? eller?

Håller med er. Det handlar mer om individen än om ras. Den enda av våra som har haft tendens till fång är halvblod. Russet går på samma bete och har aldrig visat något. Däremot måste hon ha "munkorg" halva dygnet annars äter hon ihjäl sig. Blir superfet helt enkelt. Fungerar bra! Så det finns alltid lösningar. Lycka till med ponnyletandet!

shettisar som är uppfostrade som HÄSTAR av hästkunniga vuxna är inte ett dugg mer envisa än någon annan hästras

däremot kan jag hålla med dig om att alla shettisar inte är lämpliga barnponnyer - jag har tre ston varav en är idiotsäker, en är okej och den tredje kräver lite större barn...

min första häst var en shettis/russ korsning... fullständigt förstörd av fång och knappast hanterad... den hästen red och körde jag och min vän in vid tioårsålder... hon blev senare efter många underliga och sorgliga omständigheter en bra hopphäst som lämnade föl tom!! tyvärr fick jag höra att hon som vanligt hade rymt ur hagen, och blivit mosad av en lastbil på vägen....inte kul...

så visst, alla är individer, jag bara funderade på vad det fanns all välja på annat än shettis och russ....

dartmoor kostar lite mer, men säjs vara utrustade med ett extra barnvändligt sinne

okej... pengar är ju ifos det jag minst av, men jag tänkte genast, "kallblod är tunga tröga hästar som inte går att rida" detta är ju inte sant, men det är den stämpeln dom har fått... tror inte direkt att det finns en ras till ett sorts temprament lixom...

welsh har jag funderat på.. men jag vet ju knappt inget om rasen... och så tycker jag mest man hittar lite större såna? eller?

Welsh är en mkt trevlig ras med olika sektioner. de finns i alla storlekar från ca 115 cm till rejäla stora hästar. Welsh mountain är de minsta som får vara max 122 cm.

okej... pengar är ju ifos det jag minst av, men jag tänkte genast, "kallblod är tunga tröga hästar som inte går att rida" detta är ju inte sant, men det är den stämpeln dom har fått... tror inte direkt att det finns en ras till ett sorts temprament lixom...
Dartmoor är ju ponnyer.
Ja exakt, Dartmoor är också ponnyer, i storlek och modell påminner litegrann om korsning mellan shetland och welsh - de jag har sett i alla fall. Och det finns något som man kallar för "Dartmoor sense" som handlar just om deras temperament och lämplighet som barnponnyer.
Men de är som sagt, litegrann dyrare än andra ponnyer i samma storlek.

jag älskar welshar, men nästan alla jag träffat på har varit MKT heta och känsliga och absolut inga nybörjarponnysar...

jag älskar welshar, men nästan alla jag träffat på har varit MKT heta och känsliga och absolut inga nybörjarponnysar...
De welshar vi har och har haft har nästan alla varit underbara barnponnisar. Visst finns det undantag men så är det med alla raser.

Skäms nästan att skriva det men av de 36 :eek: welshar (alla sekt) som funnits i stuteriet så är det nog bara 1-2 som inte varit lämpade som barnponnier.

Visst har de varit heta och känsliga men när det har varit nybörjare och småbarn så har autopiloten trätt in och de gått omkring som om de hade haft ett ägg på ryggen.

Ska man leta welsh till en osäkert barn så bör man inte ta en prestationsstammad individ. Det finns så många "lugnare" stammar att välja på.

Det bästa med Welsh Mountain är att de är små, i ett barns storlek, men ändå mer en häst i utseendet (ni får ursäkta alla shettismänniskor) än vad tex en shettis är. Det går att komma längre med en WM på tävlingsbanorna.
Små barn ska rida hästar i sin egen storlek, en storlek som de kan känna sig trygga och bekväma med. Det betyder mkt för barn att de kan borsta hela hästen och nå dit. Mina tjejer har haft förmånen att först ridit WM och sedan sekt B kat B, nu är de på väg upp på sekt B kat C sen blir det cobbar för hela slanten.

Och jag har en kompis som driver ponnyridskola med nästan enbart welshponnyer (alla sektioner). Visst har hon sållat bort ett gäng olämpliga ponnyer, men såna finns inom alla raser. Numera är det ett gäng helt trygga barnponnyer som bär runt på barn från ganska unga åldrar...

hmmm... men om jag nu skulle välja ponny efter barnets storlek skulle jag ju få skaffa en mini-mini plutt...och vad ska man göra med den sen då?
hade tänkt mig en b ponny så att man kanske efter att dottern växy ur kunde köra den istället... alternativt lägga på föl, eftersom jag denna gången SKA ha ett sto..:D

hmmm..lät dumt, självklart kan man köra en mini mini med, men kanske inte på samma sätt...missförstå mig rätt:D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka