Mina små hjärtegryn!

Sv: Mina små hjärtegryn!

Vilka resultat skulle dessa katter få på utställning?

Missade att svara på denna fråga. I första generation (alltså när man parar en "renrasig" birma med en perser) så blir avkomman en hybrid, dessa registreras som XLH och får inte ställas ut, det krävs heller inget avelsgodkännande för att avla på en XLH-katt. Sen i nästa generation, då man parar en XLH med en "renrasig" (jag gillar inte det ordet eftersom väääldigt få birmor är "renrasiga") SBI så väljer man oftast att registrera dessa avkommor som SBI (undantag kan vara om avkomman inte är maskad t.ex. då reggas även avkomman som XLH). Så fort katten reggas som SBI så räknas den som "renrasig" och får tävla på utställning på samma villkor som alla andra, men oftast så har katter i andra generation inte fått tillbaka dom vita markeringarna och det birmauttryck man önskar så dessa ställs sällan ut. Däremot måste man avelsgodkänna en katt som är registrerad som SBI men har en hybrid (XLH) bakom sig i första, andra, tredje och fjärde generation. När hybriden ligger "utanför stamtavlan", alltså i femte generation, så får katten en "öppen stamtavla" och får användas i avel utan avelsgodkännande.

Hoppas du förstår lite av mitt svammel iaf :)

Din nuvarande hanne kommer iaf inte att ge renrasiga birmor, är vi överens om det?

Jag måste få lägga mig i.
Du resonerar väldigt konstigt för att påstå dig vara en vän av birmarasen. Var tror du rasen hade varit idag utan utparningar?
Självklart lämnar hanen "renrasiga" birmor. Han är en birma själv!

Har du verkligen sällan hört talas om snitt i "birmavärlden"? Till och med jag, som är korthårsuppfödare, är bekant med förlossningsproblematiken som finns inom birma. Det förvärras troligen av höga inavelsgrader och dålig genetisk spridning. Vad är en del av lösningen? Jo. Utparningar.
Du är inte uppfödare själv va?

Jag själv föder upp en ras där utparningar fortfarande förekommer, främst för att bredda avelsbasen. Det är ett otroligt arbete som ligger bakom. Utan dessa utparningar skulle nog i alla fall inte vi med Devons ha någon ras idag.

Nej ingen av dem är tingade ännu, jag vill vänta tills jag ser lite mer vad dom lämpar sig bäst för. Men antagligen blir det så att hanen stannar här hemma och honan säljs till sällskap, ev. till avel i Danmark. Vi får vänta och låta tiden utvisa :)

Åhh mina birmabebisar kommer ikväll hoppas jag..,Dom har sparkat ordentligt i två dygn nu..

Nu har mina små busungar redan hunnit bli 1 månad, tiden går fort när man har roligt! Dom har börjat äta riktig mat från fat och igår såg jag lill-killen använda lådan för första gången. Dom är fulla med bus och verkligen inte lätta att ta kort på längre, det blir mest sudd och en halv katt på bilderna, men här är några där dom höll sig hyfsat still iaf :laugh:

Busungar
27528794.jpg

27528795.jpg

27528796.jpg

Lilla Ellen
27528798.jpg

Lille Jack
27528797.jpg

27528793.jpg

Jack och mamma Nelly ligger och myser
27528805.jpg

Åhhh så underbara :love:. De är så söta, en sådan skulle inte vara helt fel... Jag har alltid tyckt birmakatter är jätte fina och velat ha en och dessa bilderna gör ju inte saken bättre. Men men det får bli senare när man itne har en massa andra kissar eller när man har hus.

3:e bilden var verkligen härlig!

Gud så underbara! Väldigt fina bilder också! :)

Jag har inte haft så mycket kontakt med rasen innan jag träffade min sambo, hans mamma har tre helt underbara birmor som jag förälskat mig i totalt. En vacker dag måste jag ha en birma :love:

Senast ändrad:

Ja visst är dom! :love: Birmor trivs alldeles utmärkt ihop med andra katter och i lägenhet ;)

Tack! :laugh: Ja det är väldigt lätt att bli förälskad i birma, klart att du ska ha en! :)

Mamman S' klippans Ella, pappan "ett stamnamn kan ej uttantill" Aragon :laugh:

Jag tror att jag ska börja lobba för ett förbud mot kattunge-bildtrådar - jag blir ju helt sjuk av dem. Små tassarna... och små öronen... och små magarna som luktar så gott...

Jag vill också haaaaaa! *bölar*

Helt vansinnigt söta är de! :love:

Ursäkta att jag inte svarat på ditt svar, jag glömde bort. Det var inte meningen att röra upp sådana diskussioner, hoppas du inte tog illa upp! Jag tog helt förgivet att det var din hane som var pappan, jag borde kanske kollat upp det innan jag frågade. :) Det var intressant att läsa i alla fall, jag tror det är klokt att försöka bredda avelsbasen. Det blir intressant att se om ni får större kullar efter honom!

Hursomhelst är de fortfarande mycket söta! Vilka ENORMA ögon Ellen har! Jack ser ut att vara en riktig buse. :D

/Erica

Nu har mina små busungar redan hunnit bli 1 månad, tiden går fort när man har roligt! Dom har börjat äta riktig mat från fat och igår såg jag lill-killen använda lådan för första gången. Dom är fulla med bus och verkligen inte lätta att ta kort på längre, det blir mest sudd och en halv katt på bilderna, men här är några där dom höll sig hyfsat still iaf :laugh:

Busungar
27528794.jpg

Men hur kan man vara så söta!?!?! Vill haaaa! :love:

Tack för alla söta kommentarer! :laugh:

Nu har busungarna blivit 5 veckor och jag trodde inte det var möjligt, men dom blir bara sötare och sötare! :love:

Jack:
5veckor_1.jpg

5veckor_3.jpg

5veckor_4.jpg

Ellen:
5veckor_1.jpg

5veckor_2.jpg

5veckor_3.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama