Mina skänklar

C

Chine

:cry::cry::o:devil::(
Vad ska jag göra :confused::confused:
Det här ser inte klokt ut och jag blir inte ett dugg bättre trots att jag vet att detta är fel..fel...fel. Måste få fram skänkeln i rätt läge, men hur? Det hjälper inte alls att jag tänker på det för såfort jag börjar koncentrera mej på ngt annat så är de tillbaka igen. Har en känsla av att han är så liten att jag inte kommer åt honom om jag har dom i rätt läge och så åker de bak.
Nu får ni chansen att skratta, men det får jag väl bjuda på för jag behöver verkligen råd om övningar jag kan göra själv. Vet att man kan longera, men vi bor på landet och ingen har jag som håller i linan, så jag måste kunna göra övningen på egen hand.
Funderar allvarligt på att köpa sådana där viktmanchetter man har på gymmet och sätta runt benen så jag inte orkar dra upp dom sådär:angel:
Såhär kan eländet se ut, och typ de är ju för 17 ett par decimeter för lånt bak.:confused:
32670805.jpg

Sv: Mina skänklar

Börja med att läng ett eller två hål på stigläderna och sedan tänk på att ha ner hälarna. Då har du kommit en bit på rätt spår :).

Sedan kan ju rida utan stigbyglar och framförallt barbacka. Rider du barbacka kommer du va tvungen att ha ner när fram benen för annars tappar du lätt balansen.

Om du rider med sporrar så kan du ha dom lite högre upp än vanligt.

Sen så lovar ja att du kommer åt hästen även fast kanske hälarna är under magen. Rid mer med benen och flytta benen och fötterna när du måste använda just sporren/skänkeln och flytta tillbaka när du är klar.

Hoppas de funkar med mina tips! De har funkat på mig och min kompis :)

Tack för tipsen.
Jag som hade tänkt korta lädren så jag kom åt honom, ska prova att höja sporren ist och ev länga ett hål till att börja med så får vi se om det blir ngt bättre. Han har rätt stora rörelser så det är minsann inte lätt att sitta kvar barbacka, särskilt vid övergångar kan det bli rätt skumpigt sas :o.
Om jag ber snällt kanske jag kan låna min dotters "kameldrivarkudde" som hon knåpade ihop innan sommaren, då kanske jag sitter kvar och det blir ju "nästan" barbacka. Kanske det är en bättre idé än viktmanchetterna:D

Viktmanchetter är dock ingen dum idé!

Jag hade själv problem med skänkelläget under en period och då använde jag mig av dessa. Inte så mycket för att inte orka flytta på benen, för det behöver du nog ganska tunga sådana, eller ha väldigt otränade ben...

Men, man känner mycket tydligare var man har sina ben och får dessutom en annan känsla för sittbenen vid nedsittning. Bra att slänga på emellanåt, både barbacka och med sadel! Jag tyckte i alla fall att de äkade min medvetenhet kring skänklarna och var jag hade dom. Man ska bara inte ha dom VARJE pass för då vänjer man sig och hittar på otyg ändå, men nån gång i veckan eller så är toppen, när man fokuserar på just det.

Ananrs är det bra tips med att länga lädrena och fundera på hur du inverkar. Ändrat sporrläge eller en annan typ av sporrar (ex. kamsporrar) är också att tänka på!

Jag hade jättesvårt med skänklarna förut men jag band helt enkelt fast stigbyglarna i gjorden och red så under en period. Vet att många tycker det är ett korkat sätt, ur säkerhetssynpunkt, men det funkade för mig.

Bind fast stigbygeln eller stiglädret i sadelgjorden med balsnören eller sporremmar eller liknande. Då KAN du inte dra bak skänkeln. Annars är mitt tips att rida utan stugbyglar och försöka sitta på hela rumpan.

Jag hade försökt tänka till vad i sitsen jag kompenserar med en sådan underskänkel.

Får jag inte fram min häst korrekt, för lätta hjälper? Är det därför jag gnager med skänkeln i flanken? I så fall hade jag lagt några minuter då och då på att få min häst uppmärksam för skänkeln.

Sitter jag så för att jag svankar för mycket och inte ger hjälperna mestadels via bäckenet? Då hade jag övat på min position i sadeln och uppmärksammat hur jag går "av" i veka livet, istället för att vara stabil där och ta rörelsen i sittbenen.

jag hade kort sagt börjat analysera vad det är som gör att skänkeln hamnar där den gör.

Lycka till!

Jag hade jättesvårt med skänklarna förut men jag band helt enkelt fast stigbyglarna i gjorden och red så under en period. Vet att många tycker det är ett korkat sätt, ur säkerhetssynpunkt, men det funkade för mig.

Varför är det korkat ur säkerhetssynpunkt, i min värld verkar detta vara en lysande idé. fastnar man lättare om de sitter fast i gjorden isf kan man ju ha säkerhetsstigbyglar :idea: så lossnar man ändå.

Får jag inte fram min häst korrekt, för lätta hjälper? Är det därför jag gnager med skänkeln i flanken? I så fall hade jag lagt några minuter då och då på att få min häst uppmärksam för skänkeln.
Han kan vara väldigt envis på gränsen till istadig och visar gärna med all önskvärd tydlighet att han är en PONNY! Ja, jag får ofta ta till liiite mer hjälper än de fina nästan osynliga inkl. spöet som han när bilden togs snabbt noretat att jag lämnat ifrån mej, sporrarna struntar han ofta i:devil:

Sitter jag så för att jag svankar för mycket och inte ger hjälperna mestadels via bäckenet? Då hade jag övat på min position i sadeln och uppmärksammat hur jag går "av" i veka livet, istället för att vara stabil där och ta rörelsen i sittbenen. !
Antagligen är jag spänd i armar och axlar, har försökt jobba bort det, men han har lagt sig på fruktansvärt mkt förrut och jag har t.o.m haft träningsvärk i armar och axlar pga honom. Nu lägger han sig inte på så mkt, men tjurar ist såfort han måste vara till lags.

Jag hade precis samma problem som dig!
Det visade sig vara snedhet i bäckenet och spänningar i ländryggen för mig. Så efter ett besök hos kiropraktor blev det mycket bättre för min del. Dock var det endast min högerskänkel som åkte bak. Nu rider jag med stigbygeln fastspänd i gjorden när jag dressyrar i ridhuset, för att inte återfå dessa spänningar igen. Fungerar super!

Före kiropraktor:
Dåligt knäslut och drar upp skänkeln
35887_1305455649.jpg

Kandes_som_sagt_var_valdigt_fin_pa_framridningen_Riktigt_genomslapplig_och_eftergiven_Mjuk_och_fin.jpg

Efter kiropraktor:
_Lina_Dahlqvist_egounge.jpg

Samma häst, samma sadel, samma längd på stigläder.
Det är exakt en vecka mellan bilderna, då var det inte bra - men betydligt bättre! :laugh:

Ja, jag är sned i bäckenet och går hos kiropraktor för det, kanske för sällan jag besöker honom dock:(. Borde nog gå dit oftare.

Då har du ju hittat grundproblemet :) Bara att jobba utefter det sen. Fick mängder av mindre vackra övningar jag skulle göra av min kiro. se om han kan hjälpa dig med det också

Rid som om du skulle göra om du blev longerad : P Utan stigbyglar och inte hålla i tygeln (alltså långa tyglar bara så du kan styra) och träna på att komma ner i sadeln, gör övergångar mellan skritt och trav, utan att ta i tygeln (så du inte kan bromsa i handen och måste använda sitsen-rumpan) och när han ska växla upp så ska han göra detta pronto (inte 'jajaa...' utan 'yes!'). Han måste lyssna även för dina mindre hjälper, det ska inte finnas så många alternativ.

Jacko är helt rätt ute med -varför- för det finns ju många anledningar till varför. Att han skulle vara för liten är inte det.. kolla på riktigt duktiga killar som rider, 2 m ben(!) sällan lagom i längd, men skänkeln stannar kvar för att dom har tränat på att inverka på rätt sätt (genom sätet, låret, vaden, inte hälen).

Om han blir stark så släpper du, så ni aldrig får en dragkamp (400(?)kg vs. 60(?)kg..nej) Träna på lite längre tygel och 'ofokusera' på formen en stund och fokusera på din sits och effekten av den, framförallt att slappna av. Sitt skönt, blir han lat/seg så driv på (och var tydlig med att han ska svara nu!) och återgå till det avslappnade utgångsläget, liksom mellanlanda där mellan allt du gör. Åk häst när du kan och rid när du behöver! Om du höjer handen lite är det också lite svårare för dig att spjärna, du kan inte trycka ner handen (och trycka dig upp).

Tack för tipsen.
Jag som hade tänkt korta lädren så jag kom åt honom, ska prova att höja sporren ist och ev länga ett hål till att börja med så får vi se om det blir ngt bättre. Han har rätt stora rörelser så det är minsann inte lätt att sitta kvar barbacka, särskilt vid övergångar kan det bli rätt skumpigt sas :o.
Om jag ber snällt kanske jag kan låna min dotters "kameldrivarkudde" som hon knåpade ihop innan sommaren, då kanske jag sitter kvar och det blir ju "nästan" barbacka. Kanske det är en bättre idé än viktmanchetterna:D

det var en sak jag tänkte på!
jag har en isladskorsning som jag hade lite samma känsla med i början, han är typ maxad D-150cm nått (har faktiskt aldrig mätt:crazy:), och jag är strax över 170 cm och hyfsat långa ben. men någon sa till mig att "skänkeln är ju inte bara hälen, utan hela vaden också."
jag har iofs en väldigt känslig häst, men för mig hjälper det med att tex bara spänna vaden och lägga benet på sin plats så lyssna hästen på de hjälperna, i tex skänkelvikning osv... jag behöver absolut inte sitta och peta/slå/trycka w/e med hälen för att få en reaktion.
så prova det kanske, att ha ner benen i rätt läge, tryck ner hälen och använd vikterna i kroppen och vad ist som skänkel. lättast att hitta dit är nog barbacka, det är jättebra för att komma i ordentligt i rätt sitts tycker jag.
och läng på lädrerna tror jag funkar bättre.

blev rätt långt, men jag hoppas att du hänger med hur jag menar.
hoppas att det löser sig.:)

Du har rätt i att han inte är så jättelydig alla gånger. Han har ett "konstigt" temprament där han vissa dagar är som ett lamm så snäll och lyder minsta vink, men så har han dagar, eller perioder snarare, när han är som han är på bilden, supertjurig. Kul ifall en sådan dag sammanfaller med en tävling, som det gjorde i helgen. Vet att det är när han tjurar som jag som mest behöver en stark sits, men det är då min sits faller ihop som ett korthus.:(
Men om jag är tydlig med hjälpen och han inte svarar, hur exakt gör jag för att han ska svara, han är tillräckligt smart för att veta om jag har spö eller ej, så har jag spö så lyder han, men utan spö = avväpnad, sporren är han inte så petig med om den skär in i lilla magen. Snart har han lärt sig att på dressyrbanan är jag avväpnad :(
Han är helt enkelt för klipsk för mej :O. Har en massa andra egenheter också, som att om han ser att jag har flygsprayen så kommer jag inte i närheten av honom i hagen osv.

Senast ändrad av en moderator:

Om det blir sådär bra av kiropraktorn så ska jag masa mej dit asap :) Ser ju jättefint ut efteråt. :)

Nu är viktmanschetterna inköpta. Kamsporrar hittade jag inga här, men jag ska ändra mina så de sitter lite högre upp. Sedan tänker jag iaf prova med de där snörena på stigbyglarna, men ska ta en mindre tjurig häst första gången så jag sitter lite säkrare.
Red i allroundsadel idag och då sitter jag inte alls sådär, då har jag skänklarna som man ska. Bara det inte är sadeln, så som jag letat för att hitta en sadel som passar hans tunnformade rygg.

Tror att det har med typ av sadel - för i min hoppsadel satt jag aldrig med skänklarna fel - medan jag gjorde det i dressyren innan. Tror det är för att man är mer lätt i sitsen i en hopp/allround sadel än i dressyr och därför inte låser sig så.

OK, då är det så att jag skulle säkert hamna såhär i alla dressyrsadlar. Alltså måste jag lära mej rida i dressyrsadel. Har kollat om och om igen på bilderna och jag ser ju också att jag tippar bäckenet fel, även om jag sitter fint och rakt med själva ryggen så ska liksom magen fram, ser ut som jag min vana trogen drar in magen som ju leder till framvikt hos mej och naturligtvis för pålle med (inte konstigt han tjurar).

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 234
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 176
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
405
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka