Mina och LO's allra första ridbilder

Sv: Mina och LO's allra första ridbilder

*lånar min egen knapp*

Det roliga med att så många nu gillar den 4:e bilden bäst är att sådär går han ju alltid när vi skrittar och inte gör något (rider ut osv). :p Avspänt, framåt-nedåt tänkande och lång i sin överlinje.

Lite roligt tyckte jag. :D

Ja du...

Jag har aldrig riktigt kollat upp vilka problem jag har så det mesta jag vet är sånt jag själv tycker att det är.

För det första så VET jag att jag är överrörlig = jag får ont i handleder, fötter, knän m.m. om jag går på hårt underlag eller om jag måste dra i saker.

Jag tror att jag har för korta muskler i låren alt. låsning i höften eftersom min korsyrgg är helt fucked up. Oftast känns den lite bortdomnad och vid en viss vinkel när jag böjer mig ned känns det som att någon kör en kniv i mig (i korsryggen).

P.g.a det spänner jag mig kring skulderbladen och axlarna = min rygg känns mer som pansar än att det ska vara muskler. :crazy:

Jag och min gymnastiklärare tror att jag är överrörlig i korsryggen, jag kan svanka i princip hur mkt som helst, nästan stå i brygga men det börjar dra i vader/korsrygg/baksidan av nederdelen av låren om jag böjer mig framåt så att fingarna tar i tårna.

Jag får ont i handleder, fotleder och insidan av knälederna om jag går på hårt underlag, det blir kallt helt plötsligt eller har haft dem statiskt spända/i arbeta ett tag. Lite reumatiska symptom kanske.. men jag vet inte riktigt vad det är.

Jag går fel också.. :smirk: Belastar utsidan av fötterna men trampar igenom hålfoten också (har inlägg) vilket gör att vadmuskulaturen blir väldigt kort och spänd (mina vader är skitvältränade :eek: detta beror även på att jag är kort tror jag) och jag får ont i fot- och knäleder eftersom vinkeln fot-knä-höft bryts.

Jag VET att jag har sjukt korta och spända vadmuskler och hur mkt jag än stretchar dem så verkar det aldrig bli bättre.. Jag RÖR mig ju liksom normalt så att de spända och kralliga vaderna främjas i fel riktning. :crazy: Lårmusklerna är långa och spänstiga, magmusklerna också. Det är baksidan av mig som är kort och spänd, vilket jag ju tidigare sagt.

Min korsrygg märker jag ju bara av när jag rider eller har ridit egentligen. För att där krävs spänst i den delen av min rygg, och den spänsten och avslappningen har jag inte där.
När jag sätter mig på golvet med benen brett isär som ett V och vrider överkroppen åt olika håll och samtidigt lutar mig framåt så KNAAAKAR det i korsryggen men gör inte ont. :eek:

Min korsrygg känns rätt och slätt cementerad. En "Jag kan inte"-känsla. Efter att jag ridit och provocerat detta så känns det som att det drar och spänner i korsryggen, den vill svanka för det är skönt. :o

När jag lägger mig på mage i sängen eller så när jag ska sova så drar det alltid jättemkt, för då VILL ryggen svanka. Den vill INTE vara rak, för det är obekvämt. Och när jag ligger på mage så tvingas ju liksom svanken att fyllas och det är väl det som gör att der drar antar jag...?

Eftersom jag är så spänd i korsryggen så fortplantar det sig en del till axlarna, men inte jättemkt, och det är ju inte direkt praktiskt. Nacken tar stryk.. :(

Oj, jag verkar ha en hel liten sjukdomssaga själv. ;)

Vi låter skrämmande lika! Att du får ont i fotleder m.m. kanske är samma sak som mig? Överrörlig?

Kan tänka mig att jag också är överrörlig i korsryggen så försöker min kropp att kompensera det genom att spänna musklerna där för att stabilisera.

Jag belastar också fötterna fel, men tvärtemot dig: jag trampar inåt istället för utåt. Det har dock blivit bättre på senare tid även om det är långt ifrån okej.

Du måste verkligen skriva en rapport från naprapten när du varit där!

Kul med en "tvilling" i kroppsproblem! :bump:
Även om jag tycker det är tråkigt att någon alls ska behöva dras med detta..

Mkt möjligt att det beror på överrörlighet men det som får mig att grubbla är att det kan gå månader då jag inte känner något i några leder, tex sommaren brukar gå helt utan smärta men sedan blir det kallt och då blir det problem igen. Kanske blir lederna helt enkelt känsligare med kylan?

Ja, jag tror absolut att min korsrygg försöker stabilisera upp sig genom att spänna sig och korta upp sig!

Jag har belastat fötterna fel så länge att jag har förhårnader på utsidorna av fötterna, redan vid 17 års ålder. :o

Ja, rapport ska skrivas!
Kan ju vara intressant för fler än mig! :)

Fin häst! :) Gillar modellen!
För att vara ärlig ser det ut som om han hänger sig i handen och nästintill drar dig ut sadeln.. men det kanske inte stämmer? Ser framtung ut tycker jag, men det är alltid svårt att analysera kort.
Ser ut som om du hänger "i skrevet" och hamnar på hans framdel. Vad händer om du rätar upp dig?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Tack. :)
Fast jag ser hans modell som en nackdel. :angel:
Men fin att se på!

Och nu ska jag vara ärlig ;), han är alldeles lätt i handen, man ser till och med att tyglarna glappar om man tittar på den bortre tygeln på bild 2. :)
Jag hade långa tyglar på bilden och började trava från skritt strax före kortet togs och då sträcker han ut sig sådär, men han drar aldrig tyglarna ur handen på mig.
Han kan bli lite tung i handen om jag inte låter honom sträcka ut (men aldrig så att han drar tyglarna ur mina händer) när han vill det (= han frågar om han får stretcha) men då tar jag en halvhalt på ytter så blir han lätt igen, då har han förstått att "inte nu" ungefär, på bilden är då inte det fallet, fast jag förstår verkligen att det kan se ut som eftersom jag sitter så tokigt, jag ser ju ut som att jag är dragen framåt nedåt.
Han kan även bli tung i handen eller slänga upp huvudet när jag tappat min balans och han springer iväg men det hör inte riktigt till bilden känner jag så det kan vi ta någon annan gång. :p

Han är framtung på bilderna, som vi redan diskuterat om du tittar på tidigare inlägg så det orkar jag inte dra igen. :p

Precis, jag "hänger" på mitt skrev för att sadeln låst mig från att vinkla om det, det är ett problem jag inte har i andra sadlar.
Detta är som sagt inte min sadel, utan bara en jag provade tillfälligt.
Att mitt bäcken blivit låst från att vinklas om gör att min överkropp faller fram för att kompensera detta, annars skulle jag ju sitta i världens värsta svank och det gör ont! :eek:
Att räta upp sig i denna sadel gjorde ont eftersom bäckenet inte gick att "räta upp" och då gav svank i ryggen, brytning av min ryggradslinje.
Att räta upp sig i denna sadel skulle alltså skapat svank (= smärta och spänningar).

Men om det varit en annan sadel så hade jag definitivt rätat upp mig i det läget, det skulle förmodligen ha skapat en bättre bärighet i hästen genom mitt mer omvinklade bäcken och en bättre balans och hållning i oss båda, och då hade nog det hela sett mkt bättre ut. Så du har ju rätt i det. :)

Senast ändrad av en moderator:

tada!! nu e jag av med oskulden här på buke!!:idea:

fina bilder på dig å Owe!! :d

k_lara skrev:
tada!! nu e jag av med oskulden här på buke!!:idea:

fina bilder på dig å Owe!! :d

KLARA! :) :)

När kommer din stilstudie då? :devil: :p

Pssst. I see you! :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej buke! Hoppas att någon kan hjälpa mig tillrätta med mitt problem - är totalt rådvill nu då vi har testat det mesta. För att...
Svar
11
· Visningar
2 577
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Har fått hem en sadel som var jättebillig. Jag står fortfarande i valet o kvalet mellan bomsadel o bomlös. Men tänkte att om denna...
Svar
17
· Visningar
1 246
Senast: Ireland
·
J
Ridning Jag har skrivit en liknande tråd innan, men med lite mer kött på benen skriver jag en till, och hoppas att ni inte tröttnat... Jag...
Svar
15
· Visningar
1 827
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama