Mina nya hästar

cowgirl81

Trådstartare
Nu har dom kommit sofia skimmeln behöver lite extra mat och muskler. så vi ska ut och gå idag, maus rödblacken, tror jag ligger bra i hull. vad tror ni. :) höt är skickat på analys men det är väldigt grönt fortfarande och luktar jättegott. :)

Sv: Mina nya hästar

Bilderna gör det ju inte lätt att se hur hullet är, skimmeln var väl rätt lätt men inte den andra.

Skimmeln skulle jag inte rida förrän den lagt på sig en del, sen efter det skulle jag sakta men säkert börja markarbeta den ett tag innan jag satt upp..

Den andra ser lite tjock ut. Om så är fallet (du kanske kan få till en bättre bild?) så skulle jag direkt börja arbeta den från marken (eller ja, låta den hämta sig över att vara på nytt ställe först såklart) ett par veckor innan jag satt upp.

Oj, skimmeln såg tunn ut.

Hur gamla är dom?

Svarar alla.
Skimmeln (Sofia) kommer jag gå mycket promenader och så får hon följa med som handhäst. hon ska även få kraftfoder. Hon är 20 år i år. Maus (rödblacken) är 21 hon står på enbart hö än så länge. Kommer rida henne lite mer. Är dock inte van och ha hästar av olika matkaraktärer. Så sofia får sitt foder när jag rider Maus eller markarbetar henne. Finns de nått annat jag kan göre. Tog lite mer kort. Men tror ej de går avgöre bättre på dom.
Maus

Sofia tyvärr står hon i skuggan svårt å se endå.

är det hästar du köpt? vad ska du "ha dem till"? vad är ditt mål med dem?

tycker den ljusa ser bukig ut, båda ser väldigt bukiga ut men det syns tydligt på den ljusa att den har proteinbrist med den är nog inte lika lätt född som den andra kommer de från samma ställe?

hur höga är de?

har du fler hästar?

Gillar skimmeln( men så har jag ju 2 egna;) ), den såg tunn ut, men jag såg att du redan hört dig för om foder i en annan tråd så du är medveten om det.
Hade du köpt dem eller har du dem bara?

Tycker det ser ut som att de inte har hållits igång, men det går rätt fort att bygga grunden med muskler. Ser ut som våra efter vila, med hömagarna, fast kanske lite proteinbrist också?
Fina!
Jag skulle i alla fall vara försiktig med att "banta" maus. Bättre att träna bort magen.

den bruna ser lite ut som min pålle som stått i över 1 år.
det blir litte gubbmage då, det går bort när den blir mer riden.
fodra skimmeln med luzern istället för kraftfoder.
snart är det vår och gräset spirar då brukar det inte vara något problem med hullet.
men jag håller med banta inte den bruna.
har dom eksem?

Skimmeln har eksem hon ska få på sig täcke så fort ja ser att knotten och myggen kommit. Ja de har stått i 3 år för de har haft föl. Jag har köpt dom och ska ha dom för och rida i skogen, ingen tävling och hårda träningar här inte. :) Kraftfodret jag har köpt innehåller lucern, De har stått på bara hösilage under natten och fått frukost innan de fått komma ut i stor hagen de har stått på lösdrift. Men jag har ej bråttom med att rida för just nu har ja foglossning så får ta de lungt, däremot har ja vart ute och gått med dom. Ska ta en promenad idag också. De är 130 och 135 höga och 20 och 21 år. Så de finns lite och göre med dom. :)

tog bättre bild idag utan skuggor.

Hovarna på sofia är dock långa. men lugn alla hästvänner hovis är på g.

De sista bilderna var mycket bättre. Jag tycker att den röda ser rätt okej ut i hullet dock muskelfattig. Skimmeln är tunn och muskelfattig men med bra käk och lite motion så kommer hon bli fin :)

ja de tror ja oxå. jag misstänker att hon är en sån häst som ger all näring åt fölis, hon gick ju me fölis in i de sista.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 927
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V