Mina nya grannar.....

O

Orzon

Mina nya grannar verkar inte alltför seriösa när det gäller att ge sina hästar mat.

Jag är i vanliga fall inte en person som spanar vid fönstret och har koll på vad andra gör men denna veckan har jag varit sjuk och har varit hemma och haft uppsikt över både egna och nya grannens hage.

Nya grannen har inte flyttat hit själva men flyttat sina hästar hit. Och dom får mat max 2 gånger om dagen.(jag har aldrig sett dom ge hästarna mat så 2 gånger om dagen är högt räknat som före gryning och efter skymning)

I min värld är det ju åt helvete men i feberyran kanske jag överdriver.

Hästarna verkar oroliga och springer mycke i hagen. Ska jag bara lägga mej ner på kudden och vänta på att bli frisk eller är detta någonting jag ska reagera på och ta tag i??

Sv: Mina nya grannar.....

Finns det något att äta i hagen? Vad innebär mat, får de hö?
Tycker nog du kan avvakta faktiskt om de inte ser ut att direkt lida.

Dom går i en sandhage. En föredetta ridbana med några ogräs att äta.

Nej det tror jag inte. Vad jag vet finns det inget stall att ställa in dom i.

Ja. När jag blir frisk ska jag ta en promenad och se om och var hästarna kan gå in på natten.
Vad jag vet har dom inget skydd att tillgå nu.

Ofta är det ju inte så illa som det ser ut. :) Det beror ju helt på mängden mat, i vilket hull de är i och hur de används. Om de bara går där och inte används till något än lättare promenader i fint väder och får en hög med mat och vatten som räcker ett tag så är väl det ok, så länge de är i fint hull och drar repor emellanåt. Jag ser ju på mina egna hästar att de har päls som gör att de mår bättre utomhus i vädret än inomhus i stallet. Enligt djurskyddslag ska hästar ha tillsyn en gång om dan, men erbjudas friskt vatten 2 ggr/dag.
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
Gå en promenad dit när grannen är där nästa gång istället och bjud hem dem på middag efter att de har grejat med flytten. Ni ska ju troligtvis bo grannar några år framöver, så en bra start på er grannsamverkan vore väl inte fel.:idea:

Utegångshästar
9 § Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får
hållas som utegångshästar. En ytterligare förutsättning för att hålla utegångshästar
är att de yttre förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är
lämpliga för hästarna.
Allmänna råd till 5 kap. 9 §
Hästar som ska hållas som utegångshästar bör, för att utveckla en
lämplig hårrem, vänjas vid utevistelsen i god tid före den kalla årstiden.
10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.

Är det kallare än 5 grader så växer inte gräset och då kan man inte ha dom ute dygnet runt utan vindskydd och givetvis stödfodring.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka