Min unghäst har blivit ful!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miss_snoozie
  • Startdatum Startdatum
M

miss_snoozie

Jag fattar inte vad som har hänt!! Köpte honom i januari som 7 mån. fölunge, vi var och tittade på honom två gånger innan jag bestämde mig.
Båda gångerna var han perfekt, otroligt vacker.
Men nu har han bara exploderat och blivit riktigt FUL lång hals mer likt halsen på en hjort, kantig rumpa, osv. osv.
Jag vet att detta låter hysteriskt av mig och jag VET att han fortfarande är för ung för att uttala sig om framtida utseende. Men jag blir lite orolig när alla de andra unghästarna inte på långa vägar är lika fula.

Nu till min fråga, jag har bestämt mig att låta honom få gå som hingst över sommaren och eventuellt kanske växa på sig lite. Och då undrar jag hur mycket påverkar det verkligen unghingstarna rent utseende mässigt att gå som hingstar ett tag till?

Säkert en jätte dum fråga men har bara haft ston tidigare och då har man ju inte behövt tänka på detta.

Du behöver inte vara orolig...han kommer att bli ok i slutenden! Jag vet...jag har ett sto här ute som kommer att bli stor...som åring har hon varit något så otroligt ful att man helst skulle velat gömma henne.Nu är hon 2 år...fortfarande så stämmer inte allt 100% men man ser att det börjar gå åt rätt håll om du förstår.Stort huvud att växa i...lång och smal...hög och kantig...

Man ska låta bli att titta på sina unghästar innan 3 års ålder, för man blir bara deprimerad av att se dem i sina värsta tillväxtperioder. De blir fula och gångarterna försvinner... :crazy:
Låt du honom gå kvar som hingst över sommaren, men döm honom inte för hårt om han fortfarande ser ut som skrutt! Han kommer växa till sig tids nog!

Jag har en 2 åring som varit gömd bakom stallet i 1,5 år :o

Hon ser precis ut som en hare = långa bakben, korta framben och jättelånga öron :rofl:

Du behöver inte oroa dig, han kommer bli häst han oxå. Jag tycker det är bra om du låter honom gå på hingstbetet och busa av sig.....se bara till att det är ett bra bete så du inte får hem en mager hingst.

Mitt personliga tycke märker man ingen större skillnad om hingsten kastreras innan den är två. Vill man ha lite mer hingstkaraktär bör du inte kastrera förren efter betet när han fyllt 2 år.

En sak är oxå att jag tycker att hingstar som kastreras tidigt blir större på höjden (ej vetenskapligt belägg för detta ).

Problemet är ju att hålla hingst om man har stallplats hos någon annan. Det kan vara nog så knepigt även om man har eget stall.....andra kan vara rädda för de "farliga" hingstarna. Har en 2 års hingst som är det snällaste o coolaste jag vet, mina ston är värre att hantera.

Lill / Stall Nöbbeled

Mmmm det är som på våra premieringar ;)
2-års hingstarna får nedslag på temperamentet om dom råkar titta åt fel håll. 3-års stona far omkring som yra höns och stegrar och sticker, men får höga poäng ändå :crazy:

Det är fullt normalt att ett- och tvååringar har perioder då de ser ut som hej kom och hjälp mig. Kolla i vilken utställningskatalog som helst - det är ingen slump att det alltid är jättefå deltagare i de klasserna :D

Du kan nog vara lugn, fölungar som ser ut som perfekta miniatyrhästar ända tills de är 4-5 tenderar att bli burkiga. Som din häst såg ut som föl ligger närmast hur den blir som vuxen, och gärna med perioder av "gömma bakom stallet" :) Att låta honom gå som hingst över sommaren spelar enligt mig ingen roll för hans utseende. Skär till hösten när flugorna försvinner :)

Alla har svarat precis som det är...Unghästar har sina perioder (precis som tonåringar!!! :rofl: ) och kan se fruktansvärda ut i perioder och bete sig otroligt hemskt i perioder.
Det är bara till att ha tålamod! Det blir i regel alldeles utmärkt i slutändan!
Så bekymmra Dig inte för mycket....glöm utseendet på några år och se till att hantera hästen och få en hamronoisk individ!

Beauty is in the eye of the beholder! Skönheten ligger i betraktarens ögon!

Finns inte så många 1 och 2 åriga hästar som är rent utav snygga! :rofl:

Så du kan nog vara lugn.
Om du sparar som hingst så kommer han nog bredda på sig en del men kanske inte växa allt för mycket på höjden (nu vet inte jag vilken ras det är) men i regel så växer valacker myyycket mer än hingstar när de är yngre!

Men du kan nog vara lugn :D :bump:

Vad är det för stam på honom? Det kan säga en del om förutsättningarna att bli snygg i framtiden.

Men hjälp!
Vilken ettåring ser klok ut?
Lugna ner dig för hästen växer nog i sig själv igen.

Ja jag vet att ni alla har rätt, han har gott om tid på sig att växa till rätta. Jag blir bara så förvånad att han istort sett från den ena dagen till den andra har blivit ett spektakel :o
Dock kan jag säga att jag stormtrivs med honom som häst, han är jätte trevlig att hantera och framförallt snäll som ett lamm.
Någon undrade vad han har för stam och han är efter Di Niro.

Det blir nog bra !

jag hörde en erfaren uppfödare säga att ju fulare som ettåringar desto finare när de är färdiga !

Jag vet en som var exceptionellt ful som åring, så ful att ägaren nästan ville ta bort honom för att han såg direkt missfostrig ut. Han är nu tre och kommer att bli en riktig snygging när han blir stor !

Låt honom gå på hingstbete i sommar och om du har möjlighet även nästa (om han fortfarande är snäll då).

Det ska du vara glad för (hur konstigt det än låter), ett föl- eller en unghäst som är lika vacker och jämn ända upp till 2-2½ års ålder.. blir sällan en 'vacker svan' som vuxen!

Ett gammalt och mkt rätt beskrivet 'talesätt' är:

*Se på din häst vid åldern av 3 dagar, 3 månader, 3 år*.. och du vet hur den skall bli!!! :)

Min släkt & kunskapskällor =Smålänningar & Värmlänningar samt 'Roslagsbönder'.. dessa kan måhända ha misstolkat Halländarna!? :D

Den ena jag hörde det av var smålänning och den andre skåning!

For the record: jag är skåning! Och kommer att vara till den dag jag döööör! Vi flyttade hit, över länsgränsen, för två år sen när de la ner F 10 och min man fortsatte jobba på FMHS i Halmstad istället. :D

OK, jag räknar bort Värmlänningarna då (3 dgr).. så kör vi på 3 veckor, 3 månader och 'Rospiggarnas' 3 år, det stämmer kanske lika bra (ivf 3m & 3 år, det vet jag)! :D

Hihi! Lustigt att allt kretsar kring siffran tre! Varför inte fyra dagar, fyra veckor o fyra månader? :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 002
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 527
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II