Min unghäst är rädd

jonna

Trådstartare
Jag håller på att rida in min unghäst (4 år) fullblod/halvblod e. Fetcher n ee. Feliciano.

Hon är duktig när jag hänger på henne men så fort jag höjer mig eller sätter mig på henne så kastar hon av och får panik. Hon är alltså rädd när något/någon kommer högre än henne.

Vad ska jag träna på? Hur ska jag göra?

img_0059.jpg

img_0068.jpg

Jag hade lämnat hästen direkt till ett proffs så du inte befäster detta! Inte kul om du aldrig sen kan komma upp på din häst.
Hon har varit på inridning sommaren 2014 och vi red henne i skritt, trav och galopp hemma hos den personen som red henne men när vi tog hem henne till ett annat stall (vi har flyttat till gård nu) så fick hon en vila på ett par månader och så skulle jag hoppa upp på henne och då flög jag som en vante..

Håller med Fio. Det är redan en tråkig utveckling som kan vara svårt att få rätt på, även för ett proffs. Fortsätt inte själv om du inte har kunskapen.
Hon har varit på inridning sommaren 2014 och vi red henne i skritt, trav och galopp hemma hos den personen som red henne men när vi tog hem henne till ett annat stall (vi har flyttat till gård nu) så fick hon en vila på ett par månader och så skulle jag hoppa upp på henne och då flög jag som en vante..

Håller med. Det handlar om att skapa avspändhet och känna av när det går att sitta upp. Det krävs rutin för att avgöra.

Efter en längre vila kan man behöva börja om lite från början. Om hästen är väldigt laddad kanske den behöver rasta av sig innan.
Eller så passar inte utrustningen längre.
Ta hjälp oavsett!

Jag fattar inte. . Vem låter hästen vila precis efter inridning? Man provar själv såklart och sen efter ett tag så låter man hästen vila. Så man vet att det fungerar!

Nu får det göras om så att hästen blir inriden på nytt! Så Ts låt inte hästen vila denna gång utan fortsätt direkt.

Och hur är din inställning? Jag har också en fyraåring som hade en riktigt dålig upplevele i samband med en uppsittning. En kompis skulle prova och skrämda honom på nåt sätt så ha satte av i 190, kompisen flög. Sen skulle jag upp, jag kom upp men hästen sänkte rumpan och for iväg ett par gånger. Efter det kom jag inte upp som vanligt och framförallt inte av. Utan det krävdes hjälp och sliksten på en mycket spänd häst. Jag tänkte direkt, jag ger det en vecka, sen tar jag hjälp av nångon annan. Av den enkla anledningen att jag hade puls och skakade när jag skulle sitta upp. Då hade jag ändå inte åkt av.
Det blir så lätt en ond cirkel.
Sen håller jag med @fio, ställ inte av när den kommer tillbaka.

Sen är det ju frågan, felaktig sadel? Sadeltvång? Ryggproblem?

Jag håller med de andra, bli inte snål utan lämna tillbaka och åk också dit och rid hästen när problemet är löst för att du skall få tillbaka lugnet och självförtroendet. Nu har du fortfarande en unghäst som blivit skrämd men snart har du en problemhäst. Tyvärr.

Håller absolut med övriga! Lämna iväg den och börja om så inte beteendet befästs ännu mer.

Har en egen unghäst som reds in förra året (senvår), en känslig häst som fungerade jättebra och reds fram till sen höst. Sen vila fram till om någon månad (från ridningen-graviditet). Kommer backa rejält för att ha henne med mej när vi börjar igen. Uppstår problem backar jag ytterligare. Hon ska vara trygg och bekväm med det jag begär och jag kommer utgå från det. Nu hann hon ju befästas i ridningen som jag upplevde det, men kommer inte ta vid där vi slutade utan kolla alla basics innan dess först och se viket utgångsläge vi har att jobba ifrån.

Jag håller med de andra. Jag tror att det är ett misstag många gör, de skickar iväg hästen någon månad på inridning, får hem den och tror sen att den är "klar" för ridning som äldre hästar. :(

Mitt tips är att backa i utbildningen och ta hjälp av en tränare :)

Och hur är din inställning? Jag har också en fyraåring som hade en riktigt dålig upplevele i samband med en uppsittning. En kompis skulle prova och skrämda honom på nåt sätt så ha satte av i 190, kompisen flög. Sen skulle jag upp, jag kom upp men hästen sänkte rumpan och for iväg ett par gånger. Efter det kom jag inte upp som vanligt och framförallt inte av. Utan det krävdes hjälp och sliksten på en mycket spänd häst. Jag tänkte direkt, jag ger det en vecka, sen tar jag hjälp av nångon annan. Av den enkla anledningen att jag hade puls och skakade när jag skulle sitta upp. Då hade jag ändå inte åkt av.
Det blir så lätt en ond cirkel.
Sen håller jag med @fio, ställ inte av när den kommer tillbaka.

Sen är det ju frågan, felaktig sadel? Sadeltvång? Ryggproblem?

ingen felaktig sadel, inte sadeltvång och ryggen har kollats ua men ska kollas igen!

Hon skjuter rygg och är omöjlig att sitta kvar på, satt på henne en halv sekund sen låg jag på backen..

Jag håller med de andra, bli inte snål utan lämna tillbaka och åk också dit och rid hästen när problemet är löst för att du skall få tillbaka lugnet och självförtroendet. Nu har du fortfarande en unghäst som blivit skrämd men snart har du en problemhäst. Tyvärr.

hon vill inte rida henne nu längre men vi ska låta en unghäst tränare rida henne och sen ska jag träna för henne! blir bra :) Håller på att stå på pall, nh och få henne att lita 110% på mig. Är ju 18 år och bara hållt på med dunder snälla ponnys i alla år! En ny utmaning var detta.

Jag fattar inte. . Vem låter hästen vila precis efter inridning? Man provar själv såklart och sen efter ett tag så låter man hästen vila. Så man vet att det fungerar!

Nu får det göras om så att hästen blir inriden på nytt! Så Ts låt inte hästen vila denna gång utan fortsätt direkt.
Den tjejen som red in henne (privatperson 18 år) sa att hon har varit så fin och skulle få en välförtjänt vila ett par månader.. Vilket inte var så bra.

Hon skjuter rygg och är omöjlig att sitta kvar på, satt på henne en halv sekund sen låg jag på backen..
Låter som hon helt enkelt inte kan acceptera att någon sitter på. Eller att hon finner det hemskt obehagligt. Då hjälper det inte att envisas med att sitta på och ramla av.
Min häst gick perfekt med sadel ett par gånger, inga bockningar eller sura miner alls. Sen en dag for han upp och försökte med all sin kraft få av sadeln genom att skjuta rygg och bocka (som om han inte märkte förrän då att det satt en sadel där..). Då var jag glad att jag ändå inte börjat sitta på honom med sadeln än, utan väntat och tränat trots att han varit så obrydd.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka