Min unghäst är rädd

hon vill inte rida henne nu längre men vi ska låta en unghäst tränare rida henne och sen ska jag träna för henne! blir bra :) Håller på att stå på pall, nh och få henne att lita 110% på mig. Är ju 18 år och bara hållt på med dunder snälla ponnys i alla år! En ny utmaning var detta.
Jättebra, det var ett klokt beslut :) visst är det en utmaning men oj vad man har chans att lära sig mycket. Lycka till!

Det är inte ovanligt att unghästar blir rädda när överlivet kommer upp. Ibörjan är det bra att liggsitta utan att resa upp överlivet. Det låter som du får backa i utbildningen en period.
1. Vänj hästen vid föremål ovan rygg. Du kan tex be någon leda hästen när du går bredvid med en hjälm på ett spö som du sträcker upp en bit över hästen. Se dock till att hjälmen inte kan trilla. Gå gärna på en trevlig stig/slinga där hästen är trygg. Det blir mer naturligt än ridhus.
2. Nästa steg kan vara att du hänger på samma plats tillsammans med samma ledare.
3. Sitt upp när du känner dig trygg och res inte upp överlivet. Häng med samtidigt som ledaren promenerar och klappa hästen då och då så att du får hästens uppmärksamhet. Använd rösten.
4. Res upp överlivet och fortsätt som vanligt framåt med ledare. Fortsätt klappa och använd rösten. Sänk överlivet igen om hästen spänner sig och fortsätt bara framåt. Pröva igen när hästen åter är med på noterna.

Kontrollera hela tiden att hästen är uppmärksam på dig så att den inte "glömmer bort dig däruppe" och plötsligt blir överrumplad. Ha inte för bråttom och gör inte mer än att du själv känner dig trygg. Blir du rädd blir hästen rädd. Var inte heller alltför försiktig utan hellre tydligt och mindre i taget. Tex häng bara tills du kan röra på dina ben hängandes och klappa med dina armar på hästens andra sida hängandes innan du sitter. Är hästen inte förberedd på att det rör sig och trycker på kroppen när du sitter upp så räcker ett studs upp i luften där du i ren reflex klämmer åt, att hästen också skickar av dig. Dela upp momenten i små tydliga portioner. Kontakten är viktig.

Om hästen ändå är ängslig så be någon rida med på en trygg individ som lite draghjälp. Kan även fungera som nästa steg när du tar bort ledaren. Gör upp med ledaren vad som gäller innan ni tränar. Det är du och hästen som kommunicerar i första hand så ledaren är bara ett hjälpmedel som inte får störa för mkt.

Det här är lite hur jag tänker som kan fungera men det är du som känner hästen och det finns många andra tillvägagångssätt. Gör det som känns bra för dig så blir nog resultatet bäst. Det handlar mkt om vad du förmedlar till din häst rent kroppsligt/känslomässigt mer än teknik.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka