Min travhäst är sjuk

N

Najtan Tabac

Uppfödaren till min travhäst körde ett provlopp med min häst förra torsdagen. Hon tog ledningen och höll sig där 1000 meter. Sen var det som luften gick ur henne och hon ramlade genom fältet :confused: . Jag blev jätteförvånad eftersom det inte är likt henne. Hon hade bra puls och var inte speciellt påverkad efter loppet. Jag gick och funderade på det där ett par dagar innan jag ringde vet. Vet kom ut och konstaterade att hon hade Arytmi. Hjärtat slår normalt, sen stannar det upp för att sen bli nåt konstigt 3slag? Fattade inte så mycket förutom att det inte är speciellt bra. Så nu ska vi till Ulltuna på måndag för att göra ett arbets-EKG och ett ultraljud på hjärtat. Hon ska stå i box fram tills dess. Jag är skit rädd för vad som kommer att hända. Najtan är ju hela mitt liv, min bästa vän :love: .
Nån som har varit med om nåt liknande? Misstänker själv att det kan vara en hjärtmuskelinflammtion men vad vet jag. Hur stor chans är det att hästen kan prestera på travbanan efter en hjärtmuskelinflammation?
Det här är nog den största våndan jag haft i hela mitt liv.

Sv: Min travhäst är sjuk

Najtan Tabac skrev:
Uppfödaren till min travhäst körde ett provlopp med min häst förra torsdagen. Hon tog ledningen och höll sig där 1000 meter. Sen var det som luften gick ur henne och hon ramlade genom fältet :confused: . Jag blev jätteförvånad eftersom det inte är likt henne. Hon hade bra puls och var inte speciellt påverkad efter loppet. Jag gick och funderade på det där ett par dagar innan jag ringde vet. Vet kom ut och konstaterade att hon hade Arytmi. Hjärtat slår normalt, sen stannar det upp för att sen bli nåt konstigt 3slag? Fattade inte så mycket förutom att det inte är speciellt bra. Så nu ska vi till Ulltuna på måndag för att göra ett arbets-EKG och ett ultraljud på hjärtat. Hon ska stå i box fram tills dess. Jag är skit rädd för vad som kommer att hända. Najtan är ju hela mitt liv, min bästa vän :love: .
Nån som har varit med om nåt liknande? Misstänker själv att det kan vara en hjärtmuskelinflammtion men vad vet jag. Hur stor chans är det att hästen kan prestera på travbanan efter en hjärtmuskelinflammation?
Det här är nog den största våndan jag haft i hela mitt liv.

Har en häst vars hjärta stannade o stöp o när han landa på marken så gick det igång igen(oregelbunden rytm sa dom bara att d var...).. var när han var2... har bara fått höra ryktesvägen det här... Nu e han 12 o ha tävlat på bra...

Åh fy fan. Skulle min häst stupa så skulle ju mitt hjärta sluta slå iaf. Det värsta nu är ju att hon har så tråkigt när hon står inne. Hon tar det förvisso bra men det är ju synd om henne. Var ner till våran lilla B-travbana igår med henne så hon fick stå i stallet med hästarna som gick provlopp. Så det händer nåt annat för henne än att bara stå hemma. Man vet inte vad man ska göra..

Vi hade en häst som drabbades av hjärtflimmer. Föll igenom hela fältet och kom in i stallet med 180 i puls. Han hade varit precis som vanligt innan loppet. Tyvärr blev han inte bättre trots olika behandlingar så han fick sluta sina dagar åtta år gammal. Han kunde ev. ha fungerat som sällskapshäst men eftersom vi inte hade någon möjlighet att ha kvar honom fick han sluta sina dagar istället.
Arytmi har jag dock ingen erfarenhet av. Många hästar brukar komma tillbaka efter hjärtmuskelinflammation.
Hoppas din häst blir bra!

Tackar.
Jag är oxå rädd att jag måste ta bort henne. Men om det inte är nåt ärftligt hjärtfel så kan jag ju ta ett föl på henne. Vet på Ulltuna trodde att det kunde vara nåt med förmaket? Och då var det tydligen ganska goda prognoser.

Veterinären som konstaterade hjärtmuskelinflammationen på min häst är av den åsikten att det inte är riktig hjärtmuskelimflammation på hästarna som kommer tillbaka med full kapacitet. :crazy:

Själv har jag inte någon erfarenhet av detta så det kan jag inte uttala mig om.

Usch vad tråkigt, hoppas det löser sig bättre för dig än det gjorde för mig. :(

/// ghost

Har oxå en sjuk häst :cry: .
Fast han har sitt i halsen. Är irriterad i slemhinnorna och struplocket väldigt lätt hamnar fel...
Någon som vet något om det???

Håller tummarna för din häst på måndag...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 112
Senast: Vallmo
·
G
Trav Vi var på trav idag och startade en av hästarna som från och till har problem med pollenallergi, vilket gör att han i perioder presterar...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: oki
·
Trav Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång. Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar