Min stackars hund....

nevin

Trådstartare
PROBLEM 1

Han kliar sig något så förskräckligt, över hela kroppen och hela tiden. Har under en tid uteslutit en hel massa saker, och kommit fram till att fodret är nog boven i hans kliande. Så nu ska bytas foder....

Nu behöver jag lite tankar och funderingar från er här bara, jag har alltid haft hundar som ätit vad som helst, och mått hur fint som helst, så foderdjungeln är ganska ny för mig....

Just pojken jag har nu äter faktiskt Dogman Dinner och har alltid varit pigg och framåt, haft väldigt fin päls, och inga problem med magen alls. Nu har han börjat bli kass i magen, fiser ofta, skiter mer än vanligt, och det låter som ett tröskverk i tarmarna.... Pälsen är fortfarande fin, glänser och är smidig. Han är inte röd någonstans i huden, och har ingen mjäll eller något sånt. Lite segare än vanligt, men det kan bero på hans andra problem som ska veterinärundersökas så fort de tar emot oss.

Så, ideér om foder, kom med tips och tankar är ni rara!

PROBLEM 2

Han är lite kinkig med sina ben, och har gnytt till några gånger när jag lyft på tassarna för tex kloklippning och tasstorkning. Han är också lite mer försiktig när han lägger sig ner, och förra veckan hade han lite svårt att hoppa upp i sängen.....Att han tar det försiktigt när han lägger sig har jag skyllt på att han haft vattensvans förra våren, och lade sig på svansen några gånger vilket naturligtvis gjorde jätteont. Häromdagen morrade han till och med lite när syster skulle ta honom mellan frambenen. Det här beteendet är helt nytt, och det syns på honom att han är bekymrad/har ont. Ska försöka få en snabb tid till veterinären, för koll av hans kropp, dels av ovan beskrivna problem, dels av en koll av hans leder där jag misstänker att det finns något som stör honom....

Jag tycker så synd om honom, det kliar, han får inte äta som han brukar eftersom jag har tabubelagt allt utom fodret (för att kunan se VAD som utlöser det hela), och dessutom mår han inte bra i sina ben/leder/eller vad det nu är.......

Sv: Min stackars hund....

jag hade nog försökt att byta fodret mot något annat som inte är baserat på samma sak
Sen har ju både H*lls och Sp*cifik allergifoder, men dyrt som sjutton och man ska nog diskutera detta med sin vet först..

hoppas det löser sig med ledproblemen.. och med kliandet med för den delen...

kryapåsig

Prova eukanuba,sensitive skin,min hund kliade sig mycket,överallt,men efter att vi bytte till det fodret kliar han sig nästan aldrig!

Min hund som har allergier äter färskfoder och det är det enda som funkar för henne. I just det fodret jag använder finns det inte massa krafs, utan bara kött (slaktavfall), vomm, ris och mineraler+vitaminer. Det är milt för magen och hon mår alldeles utmärkt på det.

Så när det gäller foder rekommenderar jag alltid färskfoder. Har man absolut inte möjlighet till det så finns det än så länge ett annat foder som hon klarar bra och det är Robur, upplever att de har bara balans i sitt foder. Har väl annars provat i stort sett alls, Eucanuba (katastrof), Purina Pro Plan (helt okej, men lite mycket kli, magen dock bra), Sportsmans Pride (också katastrof), Hill's (för mycket kli) osv.

Men nu är ju min allergiker och hyperkänslig... Men hon fixar som sagt färskfoder alldeles utmärkt och kan leva ett normalt liv tack vare det.

Tack för era svar!

Jag sitter och funderar fram och tillbaka, färskfoder har jag haft i åtanke faktiskt, får se hur det kan lösa sig. Var får jag tag i sånt?

KOm på en sak till, herrn har VÄLDIGT lätt att öka i vikt sedan kastreringen, det måste jag ha med i beräkningen med.....

Tack för era svar!

Jag sitter och funderar fram och tillbaka, färskfoder har jag haft i åtanke faktiskt, får se hur det kan lösa sig. Var får jag tag i sånt?

KOm på en sak till, herrn har VÄLDIGT lätt att öka i vikt sedan kastreringen, det måste jag ha med i beräkningen med.....

Min Chow Chow hane äter Specific CDD, det är ett foder för
hundar med allergi. Här kan du läsa mer om det:
http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=3298

Min hund är också kastrerad, och just CDD fodret är även
bra för honom med tanke på det. För det är lågt fettinnehåll
på det!

Det sa jag att min hade också,alltså lätt att gå upp i vikt,kliade sig mycket,hade lätt att få tandsten,men det var det fodret dom rekomenderade iallafall,och min har inte gått upp särskillt mycket (bara det som behövdes,är petig med maten,och åt knappt alls innan kastrering och foderbyte),han äter efter rekomenderad mängd,och han är perfekt i hullet nu!

Vet inte vad färskfoder kostar,men en sån här säck kostar ca 449.-

Det kan ju vara så att det är för lite fett i maten, häll på lite olja på fodret. Han kan ju ha väldigt torr hud som gör att det kliar.
Lycka till och hoppas att allt löser sig!

Var och pratade med försäljaren av hundfoder nu ikväll, och efter en timmas diskuterande och blötande av hundens problem och symptom kom vi fram till att prova Specific, nån sort som var för känsliga hundar. Ska prova det nu ett tag och se om det kan ge effekt, fördelen är ju att det är noll spannmål i det, bara ris och lamm.

Sedan ska jag naturligtvis ta upp det här med veterinären med, kan ju hända att han har någon annan ide´som är bättre, men nu har vi iallafall bytt bort skitfodret mot något som är bättre. Hunden åt med väldigt god aptit dessutom:)

Var och pratade med försäljaren av hundfoder nu ikväll, och efter en timmas diskuterande och blötande av hundens problem och symptom kom vi fram till att prova Specific, nån sort som var för känsliga hundar. Ska prova det nu ett tag och se om det kan ge effekt, fördelen är ju att det är noll spannmål i det, bara ris och lamm.

Sedan ska jag naturligtvis ta upp det här med veterinären med, kan ju hända att han har någon annan ide´som är bättre, men nu har vi iallafall bytt bort skitfodret mot något som är bättre. Hunden åt med väldigt god aptit dessutom:)

Det är antagligen Specific CDD du köpt,
det är det min Chow hane äter sedan många år
och mår kanonbra på!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30