Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Sv: Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Suck, jag har nu fått ett (o)svar från läraren:

"Om du har funderingar kring vad vi i skolan försöker lära barnen att äta
och vad vi tycker de helst ska låta bli,
så inbjuder jag dig att komma och diskutera det med mig personligen och
inte via mail på datorn."

:grin:

Men jösses vilket otrevligt svar! För det första så handlade ditt ärende inte om det (goddag yxskaft) och för det andra så måste ju kontakten ske på något sätt om man vill träffas. Varför inte via mejl.

Jag tycker att du ska svara att du gärna tar en träff med henne, men att det är den ursprungliga frågan som du avser att diskutera.

Hade läraren cc:at rektorn med detta svar?

Hade läraren cc:at rektorn med detta svar?

Nej. Om hon nu inte gjort en hemlig kopia...

Philosophia; Jag tänkte precis som du! Herregud det var ju inte det som var frågan, överhuvudtaget :confused:. Min tanke är också att svara ungefär så -att jag gärna diskuterar det men att det inte handlar om vad de lär barnen att äta...

Det låter som om hon verkligen har snöat in sig på vad du arbetar med. Hakat upp sig, verkligen.

Mejla tillbaka och skriv att du gärna träffar henne och diskutera den ursprungliga frågan. Cc:a rektorn och se till att lärarens svarsmejl kommer med.

Men ärligt, forwarda hennes mail till rektorn så att denne får se vad läraren skrivit som svar.

Det är ju helt absurt vilken bristande kompetens personen har i konflikthantering och förklaring.

Jag tycker att du skall svara henne att du gärna träffas och diskuterar den ursprungliga frågan, jag skulle även påpeka att läraren verkar ha missuppfattat vad den ursprungliga frågan var.
Cc:a rektorn så att hon hänger med i diskussionen och ser lärarens extremt dåliga svar.

Tycker förövrigt att ditt mail var bra formulerat :)

Tycker inte det låter så smidigt av läraren direkt.
Det kanske var nåt i all välmening från början (nu vet jag inget om situationen) som bara blev fel, men då kan man ju förklara det för föräldern om de undrar.

På mitt jobb bryr vi oss inte om vad barnens föräldrar arbetar med, och pratar vi om det så är det positivt.
Vi har dock ett barn som föräldrarna bestämt SKA äta endast vegetariskt. Det tycker inte h*n själv. Och då får vi ju faktiskt säga att: Din mamma vill inte att du äter det där (köttet) utan hon vill att du ska äta den här maten. Nu äter jag också vegetariskt så h*n är inte helt ensam, men särskilt roligt är det inte för barnet.
Så om läraren fått direktiv att barnet bara får dricka/äta vissa saker kan jag förstå om de frågar, men inte annars.

edit: nu gick jag tillbaka och såg att hon även kommenterat 'med hennes jobb' ja vilket inte har någon relevans. Jag tycker att det verkar synnerligen oproffsigt och hennes svar på ditt mail var ännu värre. Jag hade cc:at svaret till rektorn tillsammans med ett mail från dig där du skriver att du vill komma dit och diskutera eftersom du känner att du inte når fram med vad du vill säga via mail.

Lycka till i alla fall. :) Alla ska få trivas i skolan och vara stolta över sina mammor och pappor.

Jag tänker svara ungefär så här:

"Det är bra att ni har en tanke och en strategi med vad ni lär barnen att äta. Nu handlade dock mitt mail inte alls om det. Var jag verkligen så otydlig?

Jag kan gärna sätta mig ner och diskutera (eller ta det per telefon) om du föredrar det framför mail. Men det är i så fall min ursprungsfråga som är relevant, inget annat."

Med cc till rektor såklart.

Jag tycker att det är mycket välformulerat. Men kanske det låter lite strängt? Huruvida det är bra eller dåligt beror nog på mottagaren.

Å ena sidan så måste läraren förstå att du menar allvar, å andra sidan så är ju syftet att hon faktiskt ska förstå att hennes tal om ditt arbete orsakar förvirring och oro hos din son och då är det ju bra om hon inte vänder taggarna utåt allt för mycket.

Man kan göra ganska små ändringar för att få det mindre strängt:

"Det är bra att ni har en tanke och en strategi med vad ni lär barnen att äta. Nu handlade dock mitt mail inte alls om det. Var jag så otydlig...?

Jag kan gärna sätta mig ner och diskutera (eller ta det per telefon) om du föredrar det framför mail. Men det jag vill diskutera är just det jag tog upp i det första mailet - varför ska mitt jobb vara föremål för diskussion på skolan?

*kl*

Om barnet inte är allergisk hur kan man som vuxen tvinga barnet att äta det den inte vill??

Jag hade ALDRIG stötta barnets förälder i detta. Ett barn som är stort nog att prata är stort nog att tala om vad den ska äta (givetvis inte godis utan MAT).

Därför att som förskolepersonal (är just i år på förskolan) ska vi göra som föräldrarna vill. Det spelar ingen roll vad jag tycker, det är inte mitt barn. Vi kan påpeka att det kan vara bra att äta kött för att...blablabla. Det är allt vi kan göra. Majoriteten av eleverna kommer från en annan kultur och vi har väldigt många olika mat-regler att hålla reda på. Men vi är INTE föräldrar, vi bestämmer INTE över deras barn.

Men att ett barn om det är stort nog att säga vad det vill äta ska få äta det, det köper jag inte. Då skulle min dotter aldrig äta annat än pannkakor. ;) Men jag kan förstå vad du menar.

I detta fallet är jag inte inblandad närmare, dock har jag faktiskt gått emot en förälder en gång. För då hade mamma i familjen bestämt att de skulle gå ner i vikt allihop (alla normalviktiga, mamman väldigt smal) och så skulle sonen inte få äta kött längre för då kunde han bli tjock. Han skulle bara få grönsaker. Men då kontaktade jag skolsköterskan och kallade dem till möte eftersom jag inte nådde fram till mamman själv.
Skolsköterskan förklarade lite vad som händer i en 4årings kropp utvecklingsmässigt och varför det inte var bra att han bantade (redan liten och tunn och eftersom han var ett av 'mina' barn så var han ju inte heller 'långt kommen' i sin utveckling. Sen fick han faktiskt börja äta vanlig kost igen. (Och nu efter två år är han en välanpassad kille som har lärt sig använda språk, fått grepp om motoriken och har återingått i normal barngrupp. :) Liten solskenshistoria sådär.)

Tror inte någon förälder skulle sätta sitt barn på en skola/förskola där man inte själv bestämmer över sitt barns kost/klädsel/vad det nu är.

Men det är lite OT, ursäkta TS *ber om ursäkt för långt inlägg*

Senast ändrad:

*kl*

Om barnet inte är allergisk hur kan man som vuxen tvinga barnet att äta det den inte vill??

Jag hade ALDRIG stötta barnets förälder i detta. Ett barn som är stort nog att prata är stort nog att tala om vad den ska äta (givetvis inte godis utan MAT).

Nu blir ju det här väldigt OT, kanske vi får bryta ut det här ur tråden?
Men väldigt kort så är nog beredd att hålla med, men jag tycker inte att det är en helt enkel sak. Om barnets föräldrar inte vill att barnet äter kött av moraliska skäl så skulle jag vilja säga att det är ungefär som om en förälder inte vill att dennes barn leker med leksaksvapen.

När jag var liten så fanns det barn på mitt fritids som inte fick titta på Vilse i pannkakan eller andra "kommunistiska" program eller höra på dito kasettband. Så när vi skulle titta eller lyssna på sådant på fritids så fick inte de barnen vara med.

men vilket jäkla pucko! snacka om att hon bara bevisade det som du kritiserat henne för.

Åh!:devil: Vilken jävla attityd! Ursäkta att jag svär, men personer med sådan där undanglidande och samtidigt överlägsen attityd triggar verkligen igång mig. Det svaret ska rektorn få läsa, tycker jag!

Jag tänker svara ungefär så här:

"Det är bra att ni har en tanke och en strategi med vad ni lär barnen att äta. Nu handlade dock mitt mail inte alls om det. Var jag verkligen så otydlig?

Jag kan gärna sätta mig ner och diskutera (eller ta det per telefon) om du föredrar det framför mail. Men det är i så fall min ursprungsfråga som är relevant, inget annat."

Med cc till rektor såklart.

Jättebra svar, fast jag hade nog varit så uppretad att jag inte hade nöjt mig bara med cc till rektorn. Jag hade nog velat höra från honom/henne att lärarens mail-svar var riktigt dåligt!

Läraren utnyttjar sin maktposition, tycker jag! Hon har tillgång till ditt barn hela dagarna, och vi har skolplikt i Sverige. Du är mer eller mindre tvingad att lämna ditt barn till henne, och hon kan inte ens ställa upp på att lyssna på dig!?

Åh!:devil: Vilken jävla attityd! Ursäkta att jag svär, men personer med sådan där undanglidande och samtidigt överlägsen attityd triggar verkligen igång mig. Det svaret ska rektorn få läsa, tycker jag!

Ja fy fasiken :mad:.
Athena, det var detta jag menade: hon är nu igång att förvärra sin egen situation fast hon tror att hon håller på att rädda den genom att flytta fokus, provocera och trycka till dig. Jättebra svar du har plitat ner. Detta kan bli en utdragen process men förhåll dig saklig och iskall. Hon har gjort grova etiska övertramp, och vet om det. Jättefult att gå på dig istället för att be om ursäkt och lova bättring.

Jag gillar inte att bråka men sådant här får mig att se rött. Min erfarenhet är att det bara är att sätta hårt mot hårt när man har att göra med sådana personer. Du har alla rätt, du har övertaget och tanten kommer snart att fara ut på ännu fulare sätt eller bryta ihop. Se till att hon gör det framför rektor.

Jag gillar inte att bråka men sådant här får mig att se rött. Min erfarenhet är att det bara är att sätta hårt mot hårt när man har att göra med sådana personer.

Jag håller med! Sådana personer samarbetar inte. De är inte intresserade av samförstånd. För dem är det bara ett maktspel. Det är sådana personer som tycker det är ett nederlag att säga förlåt.

Ofta har de ett starkt hierarkiskt tänkande, så det brukar bita bra om någon uppifrån tillrättavisar.

Hon har gjort grova etiska övertramp, och vet om det. .

Det vor ju bra om hon visste om det, men tyvärr behöver det inte vara så.

Medvetandegraden är inte alltid så stor som man tror.

Man förtränger det man gör fel för sig själv, annars står man inte ut, liksom.

I min stad har de flesta lärare och föräldrar i tio års tid läst en rasistisk och sexistisk lärobok för barnen. För oss som tittar på boken med medvetna ögon är det helt uppenbart vidrigt.

Men vet föräldrarna och lärarna om vad de läser? Knappast.

Nä, så kan det ju vara ..
Då tror jag det är bra att flytta upp frågan från det personliga till ett generellt plan där jag ber vederbörande och rektor redogöra för hur man förhåller sig i etiska frågor, som den att diskutera och ironisera över föräldrars arbete. Så har jag gjort med kolleger vid ett par tillfällen när de blir helt blinda i sakfrågan för att den innefattar kritik och blir väldigt personlig. Det brukar inte gå in i alla fall, men hos överordnad gör det.

(och den där boken, :eek:. Har läst om dina vedermödor att få bort den. Jag hade anslutit mig till de "jobbiga" föräldrarna direkt om jag hade bott där)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka