Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Sv: Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Men jag skulle nog ha sovit på saken ett par dar för att se om jag är lika arg då.

Detta är som sagt var inte första gången. Jag är rätt övertygad om att "gliringarna" (som jag tror att min son upplever det som) inte kommer att sluta. Jag har hört detta gång på gång, och nu rann bägaren över.

Normalt sett brukar jag också vilja sova på saker. Men nu kommer tigermamman fram... Äsch, jag vet inte? Jobbigt.

Ok, du vet säkert bäst vad som krävs. Det var bara en fundering.

...hade jag uteslutit. Kan uttrycka tveksamhet och leda till att budskapet undermineras.

Man kan skriva så här istället:

"Min uppfattning är att detta är ett oprofessionellt sätt att hantera och samtala med sina elever. Vad deras föräldrar gör under arbetstid kan väl inte på något sätt ha något med barnens situation och val i skolan att göra? Eller?"

Fast vem vinner på det? Ska det vara någon glädje att se sin sons lärare "göra bort sig ännu mer"? Det slutar väl med att hon inte vågar prata med pojken alls i rädsla för att stöta sig med mamman.

Jag vet verkligen hur arg man kan bli när man känner sig kränkt och säkert finns det anledning för TS att vara förbannad. Men jag skulle nog ha sovit på saken ett par dar för att se om jag är lika arg då. Det här är ju trots allt inget krig som ska vinnas, utan en konflikt som ska lösas på ett sätt så att barnet får det bra i skolan. Även om tanten är en hagga.

Att "göra bort sig ännu mer" var en replik på Athenas att "läraren blir vansinnig". Om läraren nu lyckas toppa sin oproffsighet med att bli vansinnig för att hon får stå till svars för denna, ja då hade jag definitivt lutat mig tillbaka och låtit henne förvärra sin situation alldeles på egen hand. Dvs jag går inte i clinch med någon som blir "vansinnig" i sitt yrke, jag gör mig till åskådare medan personen gräver sin egen grop.

Jag har fortfarande inte skickat brevet men har för avsikt att göra det innan läggdags. Kan någon ge mig en bra ämnesrad?

Har du din son på en förskola i centrum, isåfall kan jag gissa vilken fröken det är...

Har du skickat brevet???

En fundering är annars om du först ska säga till läraren att även om hennes uttalanden kanske inte är illa meanat, så uppfattas det så av er familj och säg till att nu får du sluta annars kommer jag skicka brevet.

skulle nog jag gjort, fast du kanske redan har pratat med henne??

Jag hade blivit rasande. Tycker du skrivit ett bra brev och hoppas verkligen att de slutar antyda grejer inför din son.

Har tyvärr själv råkat ut för att mina barn fått gliringar från lärarna pga mitt och pappans yrkesval och då är åtminstone inte pappans yrkesval något konstigt. Att jag sedan underhåller endel av vad mitt jobb innerbär för mina barn har inte skolan med att göra vilket de tydligen tycker. :crazy:

Blev en hel del förklarande här hemma kan jag säga när skolan upplyst mina barn om vad mina jobb fredagar och lördagskvällar innebar.

...vill inte ta bort det där ;)...

Just det där hade jag velat ta bort. De ska hålla tassarna från mina känslor! Men människor är olika, du ska ha kvar det om du vill, förstås!

Jag tycker att de nya utformningarna är bra.

Ämnesraden tror jag på att hålla ganska kall och saklig, tex "Angående xx" (sonen) eller "Angående yy" (läraren). Eller kanske lite surt vitsig? "Kravmärkt juice", tex? Eller beteckningen på pojkens klass i skolan, tex "Klass 1b".

Jag som också har föräldrar som har så att säga "ideologiskt laddade" jobb, fick möta samma sorts kommentarer som din son i skolan hela djävla tiden, från de vuxnas sida. Lärare såväl som föräldrar. Det är så fruktansvärt tramsigt av vuxna att hålla på så där; klumpa ihop barnen med sina föräldrars jobb!

Nu har du troligen redan postat brevet?
Men om du inte har det så skulle jag trycka mer på att det faktiskt är ett helt oacceptabelt beteende från en lärare, inte att du upplever det så.

Sen tycker jag att om du inte får svar att ni tre (du, läraren och rektor) borde träffas så ska du kräva det. Det är lättare att få gehör för sin kritik ansikte mot ansikte när dessutom rektor närvarar.

Stå på dig och jag hoppas att det löser sig för er!
P.s Läraren gör helt fel som förlöjligar ditt barn inför andra, vad har h*n för rätt att förminska en elev på detta sätt? Oproffisionellt och helt oacceptabelt!

*svarar alla i en knapp*

millus; Nej, detta är ingen förskola utan en skola. Om du menar Tallåsgården så har jag min dotter där, och bättre personal finns inte :love:. De är helt underbara!

Jag postade brevet i natt efter många timmars betänketid (ämnet blev "Mitt jobb - vidkommande?"). Jag försökte själv sätta mig in i situationen om ngt liknande hade inträffat på mitt jobb (klagande kunder). Jag kom fram till att jag faktiskt hade föredragit ett mail (med cc till min chef) i stället för nån som ringde (och troligen inte klarade hållade det hela på en saklig nivå?).

Svar har kommit från rektor. Hon skriver kort och koncist, och utesluter inte att vi har missförstått varandra. Hon skriver också att hon tyckte det var bra att jag tog kontakt, samt att hon liksom jag förutsätter en förklaring från personalens sida.

Petruska; Det ligger mycket i det där med ideologiskt laddade jobb! Särskilt som jag i flera år innan försökt förklara för dem nytta med KRAV-märkt etc, därtill den rådande eko-boomen som liksom "bekräftat" det jag sagt hela tiden. Dessutom tror jag, som någon annan skrev, att det ligger ett uns av avundsjuka i alltihop. Jag har inte sett det så, men funderat lite kring det. Jag har ändå ett otroligt bra jobb, säkert mycket bättre betalt än fröken, tjänstebil, reser över halva Sverige... Jag klagar inte en sekund! Det är också (för det mesta då) inspirerande att jobba för något man tror på.

(fast idag har jag dragit ut en kalv, vet. besiktigat en häst och vaccinerat tre dito, det är ganska oglamoröst ;))

Fast vem vinner på det? Ska det vara någon glädje att se sin sons lärare "göra bort sig ännu mer"? Det slutar väl med att hon inte vågar prata med pojken alls i rädsla för att stöta sig med mamman.

Jag anser att en pedagog ska kunna prata med eleverna utan att kunna fälla kommentarer om föräldrarna och deras arbete.

Kan man inte sluta säga spydiga saker när barn är i närheten ska man heller inte jobba med barn.

Svar har kommit från rektor. Hon skriver kort och koncist, och utesluter inte att vi har missförstått varandra. Hon skriver också att hon tyckte det var bra att jag tog kontakt, samt att hon liksom jag förutsätter en förklaring från personalens sida.

Detta är bra!

Svara och tacka för snabbt svar och att du ser fram mot att klara upp det här en gång för alla redan denna vecka.

Får du sedan ingen reaktion från läraren de här dagarna som är kvar så maila både rektorn och läraren nästa vecka och föreslå ett möte.

Ta med dig någon bra bisittare på det så du inte hamnar i underläge.

Jag anser att en pedagog ska kunna prata med eleverna utan att kunna fälla kommentarer om föräldrarna och deras arbete.

Kan man inte sluta säga spydiga saker när barn är i närheten ska man heller inte jobba med barn.

Som pedagog håller jag verkligen med. Dessutom är det oerhört fegt att vända sig till barnet, det är väl TS själv som lärarens skulle ge gliringarna om de nu ska ges över huvud taget.

Ja, jo, det är ju en åsikt som är lätt att instämma i. Men jag försökte ju väcka frågan om det verkligen var spydigt menat eller om innebörden kunde missförstås. Jag minns själv att lärare kunde säga saker om min pappas yrke för att de tyckte att det var spännande, helt utan spydig underton. Det är alltid lätt att missförstå sånt som berättas i andra hand.

Men sen har TS förklarat att det hänt förut och inte går att misstolka. Så jag hade ju fel.

Det är alltid lätt att missförstå sånt som berättas i andra hand.

Så är det, och det är mycket möjligt att det är så även i det här fallet. Problemet är att budbäraren är ett barn, och jag tror inte att han har förmågan att göra korrekta tolkningar hur välmenade kommentarerna än har varit. Så det blir för att försvara honom som jag måste sätta ner foten.

Jag vet inte ens vad "mina barns" föräldrar jobbar med! :eek: Vi har ju en pärm med telefonnummer osv. Men aldrig att jag skulle sitta och bläddra i den för att snoka reda på det. Vissa barn har jag ringt hem när de varit sjuka, så då har jag ju sett vart jag ringer. Men det är ju långt ifrån alla barn.

En dag kom det en mamma med flygvärdinnekläder till jobbet :) Då var det svårt att undvika!

Jag skulle heller aldrig ställa sådana frågor till ett barn. Skulle ett barn prata om sina föräldrars jobb håller jag det på en "barnnivå". Dvs. de får berätta och jag kan ställa allmänna frågor. "Kör han en STOR lastbil" osv.

Så jäkla nyfiken måste man inte vara...

Suck, jag har nu fått ett (o)svar från läraren:

"Om du har funderingar kring vad vi i skolan försöker lära barnen att äta
och vad vi tycker de helst ska låta bli,
så inbjuder jag dig att komma och diskutera det med mig personligen och
inte via mail på datorn."

:grin:

Nä jag har heller inte vetat mina elevers föräldrars yrken (vikat inom skolan plus lärarstuderande)

Fast när jag gick i skolan visste alla mina lärare att min mamma jobba på konsum! Är svårt på en liten ort att det tillslut inte kommer fram vart föräldrarna jobbar. Sen har jag två äldre syskon så mig visste de nog de mesta om!:grin:

Men som sagt, absolut inget man pratar med eleverna om, förutom på de sättet du beskriver!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka