Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Sv: Min sons fröken har åsikter om mitt jobb

Absolut. Att lyfta problemet uppåt och förhålla sig helt saklig är det enda man kan göra.

Väntar f.ö. besked idag från skolledningen om hur de tänker ersätta "olämplig litteratur på lågstadiet" :cool:

kl

Har fått svar igen, hon skriver så här (ordagrant och inget uteslutet):

"Eftersom jag inte alls förstod vad du var ute efter i ditt första mail,
och fortfarande känner mig frågande till vad du syftar på, upplever jag
att det känns bäst med en öppen dialog, där vi ser varandras realtioner.
Jag har möjlighet att ta samtal tis 18/11 från kl 14.30- 18.00, ons 19/11
mellan 14.30-16.30 v 47. Det är bra om vi får det här utrett snarast! Välj
en tid! Välkommen till skolan"

Jag ligger borta nästa vecka så hennes tider funkar inte alls. Bara att komma med nya förslag...

*kl*

Jag skulle i ett läge som det här undvika formuleringar som: "var jag så otydlig?" eller "Har jag rätt eller fel?" och liknande eftersom dessa kan tolkas provocerande eller "uppkäftiga". Då menar jag inte att TS inte har rätt att vara lite uppkäftig ;) i ett läge som det här, men viktigt är att ha lite is i magen och förhålla sig mycket korrekt och saklig.

Målet här är att få läraren att inse att hon/han gjort fel och be om ursäkt. Att då provocera (som det kan tolkas) ytterligare gör att den personen troligen blir defensiv, en ursäkt kanske kan pressas fram men den kommer troligtvis inte att vara ärligt menat och läraren kommer INTE att inse vad som egentligen var problemet utan fortsätta skylla på den "besvärliga föräldern" även efteråt. Kanske har läraren lärt sig att knipa käft på jobbet men stämningen kommer förmodligen att hänga kvar och i värsta fall drabba barnet.

Håller man sig istället kliniskt saklig "det här var olämpligt beteende och jag vill inte vara med om det igen" punkt gör man det lättare för att läraren att böja sig, inse att det kanske inte var det bästa man kan säga och ber sedan om ursäkt och menar det.

Jag vet inte om jag får fram vad jag menar, jag hoppas det.
Jag skulle också ha varit förbannad i TS sits, men har upptäckt att i det läget är det mer effektivt att vara kall än att visa hur arg man är. Att visa för mycket känslor i ett läge som det här, med en motpartner som gärna "tjafsar", gör att man förlorar mark och det hela urartar. Man har visat att man har tagit åt sig. Låt läraren stå för det spydiga medans du TS står för det förnuftiga och korrekta - sen kan rektorn ganska lätt välja "sida".

Läste hennes senaste svar. Hon har börjat inse att hon sitter på tunn is och skyller på att hon "inte förstått" så att hon kan rädda ansiktet senare genom att ta om det från början.
Troligtvis mer rädd för konsekvenser från rektorn än att bli osams med en föräldrer.

Du har väldigt rätt, och jag är medveten om det. Det var av den anledningen som jag också valde att ta det mailvägen till en början, eftersom jag misstänker att jag kan komma att urarta i ilska vid en konfrontation...

Jag svarade henne nu bara att jag inte har möjlighet de datum hon föreslog utan hon får komma med nya förslag.

Vilket pucko!

Jag hade nästan blivit oroad av att lämna mitt barn till en så uppenbart korkad lärare - det är ju meningen att de ska utvecklas i skolan, inte fördummas.

Men nu visar hon ju ändå svaghet här, blottar strupen lite. Jag tror att det var tack vare din skarphet. Troligen blir det ganska lätt för dig att vara kallare och klarare än hon vid ert möte, och i den positionen hade i alla fall jag troligen lyckats med att inte bli så arg att jag hade förlorat på det (typ omdömeslöst arg). Det klarar väl du också? Hon verkar ju inte vara någon särskilt slipad förhandlare.

Precis som Skogstrollet tror jag på iskall saklighet i den här konflikten.

Det finns ju också en möjlighet att hon är en av de (relativt många) som på ett för mig obegripligt sätt känner sig hotade av allt det som miljöarbetet numera kräver. Inom det området ser jag via mitt arbete konstiga reaktioner ganska ofta. Som om Krav är farligt - jag fattar inte riktigt hur man tänker och känner där. :confused:

kan det inte vara en bra idé att ha med rektorn på samtalet eftersom läraren uppenbarligen mjuknar när hon vet att rektorn ser? ja menar, vad som helst ska hon väll inte kunna haspla ur sig under mötet, för jag kan mycket väl tänka mig att rektorn kommer hamna i en svår position efter ett "bråk" på ett möte som rektorn inte vart med på, vem ska h*n tro på? sas allt verkligen så där osv.

ta med rektorn som iaf verkar va lite smart.

Jag håller med Apollo 13, se till att rektorn kan närvara också!
Annars är det lätt att det blir ord mot ord om det skulle leda till ny konflikt eller att denna blir värre (vilket jag verkligen inte hoppas för dig och ditt barns skull).
Stå på dig nu och var lika fokuserad på fakta när du träffar henne, go girl go :bow:

Nu har vi gjort upp en tid (läraren ringde).

Vem ska jag ta med då? Jag tycker att det verkar lite överarbetat att ta med rektor, men... Kan ju maila och fråga henne kanske?

Jag hade velat ha med rektorn, både som personal och förälder tror jag. Det blir en utomstående objektiv (förhoppningsvis) tredje part.
Det beror nog lite på vad det är för skola och hur arbetet är upplagt på skolan.
Jag har ofta min chef med när jag har de 'besvärligare' samtalen där man kanske tar upp lite jobbigare saker. (jag har ju special-behovsbarn i huvudsak) Både jag och föräldrar uppfattar det som en trygghet. Men vår skola är en liten skola så vi har alltid en tät kontakt skola-förälder-rektor. :)

Inga kanske.

Sluta mesa och sluta ifrågasätt dig själv.

Säg inte "eller?" "jag kanske har missförstått?" etc. Du får inte ge dem så enkla självmål.

SJÄLVKLART ska rektorn vara med. Eftersom läraren missförstått EN gång vore det bra om hennes chef är med så alla får samma version av samtalet.

Jag har mailat rektor och gett henne möjlighet att vara med. Jag har dock inte KRÄVT att hon ska vara med.

Mespropp!

Ändra det, skriv, "Vid närmare eftertanke..."

Är ni bara två kommer läraren bara att ge SIN version till rektorn och du kan inte räta upp det.

Mespropp!

Ändra det, skriv, "Vid närmare eftertanke..."

Är ni bara två kommer läraren bara att ge SIN version till rektorn och du kan inte räta upp det.

Håller med!! Rektor ska vara med!! Tror det blir bäst för alla parter i slutändan!!

Ska träffa fröken i morgon. Rektor ska dock inte vara med, hon tyckte inte det själv utan kommer i så fall in i ett senare skede.

Nu har det gått så lång tid att jag har "lugnat ner mig", på gott och ont. Jag kan vara mer saklig men kommer kanske inte ta det på så stort allvar som jag gjorde när det nyss hade hänt. Men vi får se vad hon har att säga till sitt "försvar".

Återkommer!

Du kanske skrivit det någonstans i tråden och jag har missat det, men har du haft meningsskiljaktigheter med den här läraren sedan tidigare också?

Nej, det har jag inte. Däremot så tycker vi inte att skolan fungerar tillfredsställande på andra sätt. Min kille har vissa sociala problem, och vi har en kontakt inom Föräldrastödsenheten (BUP) som ev. kommer att leda till utredning om diagnos. Jag har inte känt att vi har haft stöd av skolan i arbetet, och känner det fortfarande inte. Det är svårt att ge honom en bra skolsituation när personalen inte tar hans problem på allvar. Men i de diskussionerna har ingen personal varit varken bättre eller sämre än någon annan, och vi har heller inte haft någon direkt konflikt utan det har mer funnits en känsla av "icke-engegemang".

Ta med en mp3-spelare med inspelningsfunktion och banda samtalet.

Helt seriöst.

Du kan komma att behöva det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka