Tassa
Trådstartare
Min son är snart 7 år och går i förskoleklass. Han har alltid varit en försiktig kille bland främmande människor. Men nu när han har blivit lite större och går i förskoleklass på skolan märks det mer och mer att han är blyg och osäker. Jag var själv extremt blyg som liten och har aldrig gjort någon grej av att han är det. För det tror jag bara förvärrar det hela. Men nu har fröken pratat med mig lite om hur han jobbar i skolan och hon säger att eftersom han verkar lite osäker på sig själv så tar det lite tid för honom att komma igång när de jobbar i skolan. Så han behöver lite pepp och push för att förstå att han kan och är bra. Han kan mer än han tror liksom.
Hemma märker vi inte av hans osäkerhet alls och det är ju bra då det betyder att han är trygg här hemma. Men hur ska vi peppa honom och få honom att förstå att han är bra även i skolan? Jag har lite svårt att få fram vad jag är ute efter, men tips på hur man peppar ett osäkert barn helt enkelt.
Hur kan vi stötta honom och hjälpa honom att tro på sig själv?
Hemma märker vi inte av hans osäkerhet alls och det är ju bra då det betyder att han är trygg här hemma. Men hur ska vi peppa honom och få honom att förstå att han är bra även i skolan? Jag har lite svårt att få fram vad jag är ute efter, men tips på hur man peppar ett osäkert barn helt enkelt.
Hur kan vi stötta honom och hjälpa honom att tro på sig själv?