Min Siberian Husky valp spyr...

Sv: Min Siberian Husky valp spyr...

Jo det stämmer, var inne på det från början.
Men verkade inte seriöst och visste inte om jag skulle få valpen om jag betalat.

Nu var det inte riktat till mig, men jag tänkte samma sak som Lady_vip att det här inte heller lät så seriöst. Och inte för att du är nybörjare och ber om råd, utan pga att verkar vara ett implusköp från en extremt oseriös uppfödare.

Att be om råd och hjälp innan valpen är införskaffad gör att man relativt enkelt kan undvika de värsta fallgroparna. Jag skulle rekommendera att du lämnar tillbaka valpen och funderar på vad du vill ha för typ av hund och därefter väljer en duktig och rutinerad uppfödare. Det är guld värt när man själv är nybörjare. Här på Buke finns ex massvis av kunskap och klokskap, så det är bara att fråga på :)

Tack. Men husky är rasen vi vill ha här hemma, så det behöver vi inte fundera på mer (vilket vi gjort i snart ett år innan vi flyttade ihop). Jag är så sjukt envis i mig själv så jag tänker faktiskt göra vad jag kan för att hjälpa den här killen.

Har bokat en tid hos veterinär så vi får se om det är så illa som många här verkar tro, själv har jag ingen aning. Men jag tog en bild på hans tassar så att ni förstår bättre vad jag menar. Förutom pälsen ( som den är just nu) så är han världens goaste. Pigg osv. :p

Hur lägger man in bilder? :banghead:

Det är ju inte rasvalet som det reageras på utan att valpen inte verkar frisk och att du inte tycks ha fått något veterinärintyg i samband med köpet. Mao att uppfödaren är oseriös. Det finns ju många seriösa uppfödare av rasen, så frågan är egentligen varför du inte har hänt dig till någon av dem.

Det är behjärtansvärt att vilja ta hand om en valp som inte har bra förutsättningar. Men man sätter sig själv i en känslomässigt svår situation om man tvingas skiljas från hunden i förtid.

Jag har fått veterinärintyg, och alla andra papper, precis som jag skrev förut.
Jag vet det, men vad sägs om valpen blir frisk och klarar sig? han kan bli en fantastik hund.
SOM SAGT, jag väntar på veterinären och ser vad hon säger om pälsen. Behöver inte vara så farligt som det påstås.

Jag vet det, men vad sägs om valpen blir frisk och klarar sig? han kan bli en fantastik hund.
SOM SAGT, jag väntar på veterinären och ser vad hon säger om pälsen. Behöver inte vara så farligt som det påstås.

Jag hoppas du fick den billigt i alla fall för tänk om den INTE blir frisk?

Okej, men det lät inte som om valpen var besiktigad eftersom du inte svarade på frågan vad veterinären som besiktigade hade att säga om valpens tillstånd. Finns det några anmärkningar i intyget?

Enligt uppfödaren så var det ingen fara, "han måste bara byta mat".
Jag ska ringa och kolla med min veterinär.

Och då undrar jag varför uppfödaren körde med denna maten om de visste valpen borde byta mat..

Obs... Ser att det redan frågats om detta!

Senast ändrad:

Jag hoppas att du har en stor plånbok för är det allergi så kan det bli ruskigt dyrt att hålla den frisk och sund. Var valpen försäkrad när ni hämtade den eller har ni tecknat egen försäkring? Den egna försäkringen täcker INTE i och med att skadan/sjukdomen uppkom innan försäkringen tecknades. Mörkar ni begår ni brott. Om ni tagit över veterinärvårdsförsäkring som tidigare stått på uppfödaren så är det också frågan om den täcker om skadan beror på näringsbrist, då har uppfödaren varit vållande. En ev. dolda fel-försäkring täcker bara upp till inköpspris som jag antar var mycket lågt i det här fallet. En allergiutredning lär i alla fall vara dyrare än så.

Jag tycker att ni ska lämna tillbaka valpen, anmäla uppfödaren och sedan köpa en ny och sund valp från en bra uppfödare.

Vilken veterinär skriver ett veterinärintyg UTAN ANMÄRKNING om valpen har kala partier, ser ut att ha skabb och misstänks ha näringsbrist ????

Antingen bör intygen ha anmärkningar eller så finns inget riktigt intyg:cautious:

Får jag fråga varför man köper en hund som inte ser frisk ut ?

Tysk-valpen frågade du om i lördags och och i helgen har du köpt en huskyvalp - måste ha gått rasande fort. Planerat köp eller impulsköp ?

Senast ändrad:

Jag hoppas att du har en stor plånbok för är det allergi så kan det bli ruskigt dyrt att hålla den frisk och sund. Var valpen försäkrad när ni hämtade den eller har ni tecknat egen försäkring? Den egna försäkringen täcker INTE i och med att skadan/sjukdomen uppkom innan försäkringen tecknades. Mörkar ni begår ni brott. Om ni tagit över veterinärvårdsförsäkring som tidigare stått på uppfödaren så är det också frågan om den täcker om skadan beror på näringsbrist, då har uppfödaren varit vållande. En ev. dolda fel-försäkring täcker bara upp till inköpspris som jag antar var mycket lågt i det här fallet. En allergiutredning lär i alla fall vara dyrare än så.

Jag tycker att ni ska lämna tillbaka valpen, anmäla uppfödaren och sedan köpa en ny och sund valp från en bra uppfödare.

Välskrivet och bör tänkas på!!

Till ts, ring veterinären som gjort besiktningen så du verkligen vet det är gjorts. Väldigt lätt att fuska med detta.
Tänker mer om det bara står ett namn och ett otydligt sådant osv..

Har du kollat upp så att papperna inte är förfalskade? För det här låter väldigt likt någon av dom smuggelhunds-historierna som man kunde läsa om i tidningen Hundsport för ett tag sedan. Jag tycket du ska anmäla uppföraren till länsstyrelsen och SKK. Om man som uppfödare är fullt medveten om att valparna "förmodligen är undernärda" och inte gör ett skvatt åt det, ja då är det djurplågeri. Och att skylla på att man inte har råd, det är bara löjligt! Har man inte råd så ska man heller inte föda upp hundar, för det kostar.

Beklagligt att din valp är sjuk och beklagligt att du stött en oseriös uppfödare genom att köpa denna valp. Tycker du ska göra det rätta och anmäla uppföranden.

Varit hos vetten ännu och vad isf sa vetten om valpens skick?

Fick du kollat upp om intyget om veterinärbesiktning verkligen gällde din hund eller var en bluff?

Hoppas valpen mår bättre och inte får några framtida men :(

Hej Alla!
Här kommer en uppdate om min valp som hade problem för några veckor sedan!

Idag mår han mycket bättre. Jag var hos veterinären och dom kollade att alla papper stämde osv, vilket dom gjorde. Hans chipnummer och allt stämmde jättebra och allt annat med! Hon sökte igenom hela hunden och hittade inga fel. Att han spydde kan ha varit pga stress av nytt hem, hans päls har växt ut nu och han är riktigt fin. Han är alltså helt frisk och jag har inte blivit "lurad" av uppfödaren på något sätt.

Tack för er hjälp gällande detta!

Hej Alla!
Här kommer en uppdate om min valp som hade problem för några veckor sedan!

Idag mår han mycket bättre. Jag var hos veterinären och dom kollade att alla papper stämde osv, vilket dom gjorde. Hans chipnummer och allt stämmde jättebra och allt annat med! Hon sökte igenom hela hunden och hittade inga fel. Att han spydde kan ha varit pga stress av nytt hem, hans päls har växt ut nu och han är riktigt fin. Han är alltså helt frisk och jag har inte blivit "lurad" av uppfödaren på något sätt.

Tack för er hjälp gällande detta!

Då måste jag bara fråga - veterinären hittar inget fel på det du beskrivit som en undernärd, fläckvis pälslös och spyende valp. Vad var då fel? Din bedömning av valpens tillstånd? Kan kanske vara så med bedömningen av hullet för en normalviktig valp kanske du upplever som undernärd. Spyendet fick du en trolig förklaring på. MEN kala fläckar - var kom de från? Togs det prover på de kala fläckarna eller man bara tittade? Hur var det med mask - togs det maskprov? Jag kan ställa fler frågor för det här låter :meh:

Fantastisk att pälsen redan växt ut på bara ett par veckor. När min förra vovve rakades inför op (likvärdig päls med en huskey) tog det några månader innan hon var "fin" igen och då hade hon ändå hårrötterna kvar i hårsäckarna :crazy:

Jag tänkte samma sak, min tik helrakades nu i början av sommaren för sina fukteksem, och pälsen har precis växt ut helt.. För ett par veckor sen rakade vi magen på henne, och den pälsen är inte ens i närheten av att vara tillbaka än :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 237
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 257
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket...
2
Svar
27
· Visningar
5 083
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Nu är lilla valpen här (4 månader) lös i magen och har varit det till och från i 3 dagar. Vi är mitt i ett foderbyte och jag vet inte...
Svar
4
· Visningar
2 872
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30