Min shettis har spatt, & kan man hoppa me den då?

Sv: Min shettis har spatt, & kan man hoppa me den då?

Vad då "har inte ont"??! ALLT du beskriver i den andra tråden tyder på att hon HAR det :crazy: Jag hade aldrig någonsin fortsatt rida den hästen utan att den blev kollad ordentligt...jisses :crazy:
Ägaren kanske tycker du kan hålla igång henne om hon inte vet något eller inte bryr sig...hon vill väl inte göra dig ledsen genom att säga att du inte får rida mer?
Tragiskt iallafall :(

Fast samtidigt...du är ju inte så gammal själv och äger inte hästen så den är ju inte ditt ansvar men...för både din och hästens skull så sluta rid den, INNAN det händer en olycka eller något :(

Senast ändrad:

jag säger det igen, varför är du in och frågar om hjälp när du inte verkar bry dig om vad folk säger, du har fått massor av hjälp och ändå lyssnar du inte och kommer med ursäkter och skrattar åt saker.. ponnyn har ju ont, tycker det talar för sig själv och sättet den beter sig.. men du verkar bry dig mer om att rida än om ponnyns välbefinnande.. :mad:

Håller med er alla här. Du har fått "anvisningar" om vad vi tror det är för fel, och du skriver bara hela tiden att nej så är det inte, nej hon har inte ont. Jag tror att många här har mer erfarenhet av hästar än vad du har, även om du kanske är jätte duktig. Men om du nu ber om hjälp, så får du lyssna på vad vi har att säga istället för att bortförklara allt.

Håller helt med systeryster77. Du verkar vilja rida jätte mycket, men ponnyns hälsa är inte viktigt. Det såg man tecken på i förra tråden med. Tex så att du vill hoppa när du inte har kontroll på hästen(+ att hästen har en skada). Att hoppa kräver mer kontroll än vad du verkar ha på ponnyn( syftar på din förra tråd.) Jag skulle sluta rida hästen direkt.

Men då skulle hon väl inte springa som en galning utan att halta o allt?
Hon haltar ju inte, men hon springer lite konstigt bara :)

Men nu är det ju så att "röra sig konstigt" ofta kan vara= halt.En häst röra sig inte "konstigt" utan anledning!!

Ja de har jag sökt på :)
Jag har pratat med hennes ägare igår och hon sa att spatten var urläkt,
så det var bra om jag kunde hålla igång henne så mycket som möjligt :)
Och hon har ju inte ont eller så :P

Rätta mig om jag är heeelt ute och cyklar på månen nu
men är det inte så att "utläkt" spatt snabbt kan bli dålig igen om inte hästen rids & "rehabiliteras" på rätt sätt.
Ett exempel: (nu är väl dock spatt olika på olika hästar osv men ändå, som sagt rätta mig om jag har fel...;)) Häst på min föra skola, började med att han blev strassad & "rusade" under ridning, sedan även halt.
Kollades upp på klinik, allvarlig spatt konstaterades, vet trodde inte att hästen skulle bli bättre, men oridinerade vila, (vet ej om han även behadlades på nått vis)
Återbesök visade att spatten hade gått tillbaka, vet ordinerade mkt försiktig igångsättning, endast duktig ryttare som kunde rida hästen i en korektt form osv så att hästen kunde byggas upp långsamt.
En person tog sig an hästens i gångsättning och allt såg possetivt ut men pga av olika anledningar så kunde inte denna person fortsätta med hästen, dock friskförklarades pållen i fråga men skulle dock forsättas ridas lugnt & försiktigt.
Men pga av brist på hästar så fick hästen helt plötsligt börja gå lektion, först var det väldigt nogrant val av ryttare osv men efter hand slarvades de mer & mer då hästen uppenbarligen verkade hålla igen,
Vem som helst fick rida, det återgick till det gamla vanliga "flänget" han gick även med på någon hopplektion, 1 -2 månader senare var hästen åter halt, spatt, ingen chans till bättring.

Den här hästen finns inte i dag!!
Och jag bör tilllägga att det var en fantastisk fin häst, vacker som få, med lysande stamtavla & i sin bästa ålder.

Ett exempel på inte bara vad spatten gör med hästen utan också vilket ansvar vi männsikor spelar i spelet om hästens välbefinnade & skötsel!! :(

*KL

Mitt råd är som många andras att kolla med veterinären vad som är ok och inte med ponnyn. Kompisens gamla ponny hade spatt som han gick med i flera år utan problem, men hon fick inte hoppa. Kan tänka mig att han höll såpass länge just för att hon red i bra form osv och inte belastade för mycket (genom t.ex. hoppning). Den andra hästen jag stött på som hade spatt debuterade precis 125, men ägarna tyckte att han rörde sig konstigt i ett bakben innan han var ordentligt uppvärmd. De kollade upp det och det visade sig vara långt gången spatt. Veterinären rådde dem att fortsätta träna, men på lägre nivå. Tyvärr blev det inte bättre och hästen togs bort (han hade kunnat gå som promenadhäst eller sällskap, men hade inte mentaliteten till det). Spatt ska tas på allvar, liksom allt annat med hästar. Som någon tidigare sa, om hästen rör sig konstigt är det troligtvis ett tecken på att något inte står rätt till.

Och hon sticker inte bara hem, utan ut på åkrar o skit!
Det har hänt olyckor att hon springer rakt in (eller backar) in i ett elstängel, och då får hon panik och verkligen sticker hem, eller så hoppar hon över ett stoooort dike, och går omkull, o allt möjligt.
(och så vääägrar hon exempel gå upp på grusvägen igen när hon har stuckit ut på åkrarna!)

Detta har du skrivit om henne i en annan tråd, och ska nu börja hoppa?!

Tycker ägaren ska låta vet kolla igenom ponnyn och är det inget fel på den låta en mer erfaren ryttare prova att rida henne ett tag eller att en vuxen följer med ut när du rider.

Tycker att det är synd om ponnyn om den inte rids på rätt sätt eller om den är skadad. Ska ju vara mysigt för hästen att bli riden också, inte bara vara en leksak för ryttaren.

Om jag var du skulle jag lägga den mer seriösa typen av ridning på hyllan och ta det lugnt med hästen. Visst kan du rida men kanske inte lika ofta och hårt? Varför inte träna andra saker som horsemanship, körning, leka med den osv.

Visst kan ponny-pluttar vara rena rama katastroferna när det gäller envishet
och att sticka, bocka, stegra m.m. Skulle aldrig bli förvånad om en shettis
bettede sig på det här sättet om den var FRISK, då hade ponnyn enbart bara
haft brist på uppfostran. Men shettisen du rider på kan även ha ont.
Utläkt spatt kan komma tillbaka, som andra har sagt: med fel ridning kan
spatt återuppstå. Säg till ägaren att hon kollar upp hästen, annars tycker jag
att du ska hitta en annan ponny att rida. Det kan faktiskt inte vara roligt för
dig att "rida" på en sån här häst. Det är extremt farligt, och en dag är
olyckan framme och då skrattar du inte längre. Du skulle nog ha mycket
roligare med en lite större ponny kanske B-ponny alt liten C, (beror på hur
stor/lång du är) som du faktiskt kan få hoppa utan att riskera att den får ont.

Varken ägaren, eller shettisen verkar vara något du kan lita på i det här fallet.
Du kan säkert hitta en ponny med bättre förhållanden både i ägar-väg & hälsa .

kl*
Jag tänker såhär : Visst en ponny kan vara en riktig ponny:devil:

Så att säga rakt av vad som är fel är svårt!

Det finns ju tävlingshästar som går höga klasser med utläkt spatt så de behöver ju inte vara utdömda för det!

Jag tycker du ska prata med ägaren om att kolla den hos vet. Får du inte det så tycker jag att du ska ta med någon riktigt hästkunnig som kan titta på hästen och hjälpa dig lite och sen kan denna person säga vad den tror så antigen så löser sig problemet, alla är glada. Eller så ber du ägaren om ett vet besök igen ifall den hästkunniga personen inte tror att den är frisk. Får du inte det så tycker jag du ska sluta rida den!

Att shettisen hade (haft) spatt kom ju inte fram i den första tråden, så naturligtvis utgick svaren från att det vare en ouppfostrad/outbildad liten dam som helt tagit över kommandot. Det kan det ju i och för sig vara, men har hon ont dessutom kommer saken i ett annat ljus.

Be en vet komma ut och kolla. På stuberten.

Det kan vara ponnyhyss, eller inte.

Är det bara ponnyhyss så tar ponnyn inte direkt någon skada av att bli kollad av vet. Ni får ett kvitto på att ponnyn mår bra och kanske kan du få lite råd om vilken nivå träningen ska ligga på.

Är det inte det får vi hoppas att det är en tålig ponny och att ytterligare skada inte skett.

Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag haft sönder en häst som har utläkt spatt pga att jag inte kollade upp hur hästen bör och inte bör ridas.

Det är ditt och ägarens ansvar att se till att hästen mår bra och inte har ont. Speciellt när man vet med sig att hästen har spatt (utläkt eller ej). I min värld kommer hästarna i första rummet, och eftersom vi inte talar samma språk är det extra viktigt att vara uppmärksam på hur hästen mår och försöka se signalerna. Det låter som om att ponnyn har ont, tyvärr.

Öhh, näe!:o

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 644
Senast: Sesca
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 563
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat