Min shettis har fång

P

pinokkio

Min shettis har fång och jag har behandlat honom flera gånger nu med Finylbutazon, han går i en hage med endast sand och jord så han kan inte äta något gräs.När han slutar med medicinen så blir han nästan likadan som innan. Öm i hovarna och väldigt stel. Han går som en Sengångare, är det någon som känner igen detta på sina hästar? Det som jag tycker är jobbigast är att han är så ledsen.Han trivs inte så som han går nu, han står mest och hänger.Jag vet inte vad jag ska göra, funderar ibland om jag ska ta bort honom. Hur skulle ni göra om ni var i min situation?

Sv: Min shettis har fång

När fick han fång? Hur länge har du medicinrat? Röntgat hovarna?
Det är jättejobbigt när pållarna får fång, jag vet eftersom jag har fångis själv. Kan det vara så att han får för lite medicin eller att det kanske är så att han inte svarar på den medicineringen så att det kan vara på sin plats o byta preparat?

Jag köpte honom sen ett år tillbaka utav en tjej från samma kommun, han var väldigt lugn och sävlig men jag tyckte det var bra för att min flicka är inte så gammal. Men när min hovslagare kom ut och skulle verka honom så undrade han när han hade haft fång senast. Han hade stora håligheter i hovarna och det fanns på alla fyra.Tjejen jag köpte honom hade försäkrat mig om att han aldrig haft fång hos henne,men jag tror henne inte.Jag ville att hon skulle ta tillbaka honom men hon vägrade.Nu står jag med en häst som jag knappt kunnat använda.Jag har behandlat honom nu i vår med både Finadyne och nu buttar.Han är inte röntgad.Jag tror att det har gått för långt i hans fång eftersom han inte fått någon behandling innan han kom till mig.

Jag skulle råda dig att genasty se till att få hästen röntgad! Då först kan det ju bedömmas om han har hovbenssänkning och isåfall hur mycket osv..

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka