Sv: Min råttmamma dog..
BAHAHAHA och din kunskap är baserad utifrån vaddå??
citerat från 2 råttsidor.
jaaa...min är baserad på tio års erfarenhet och samtal med expertis...vad är din baserad på...webbsidor? :smirk:
"Det är vanligt med en kull på 10-12 ungar, men hon kan få både färre och fler. Om allt går som det ska klarar honan själv av födslarna. Hon föder fram en unge, tvättar av den, biter av navelsträngen och äter upp moderkakan. Sedan är det dags för nästa. Eftersom honan har tolv spenar så klarar hon en kull på 10-12 ungar bra. "
Ja, honan kan klara en så stor kull OM hon är i bra kondition etc.
En ung hona skall inte avlas på.
"Honan bör inte paras före 65 dagars ålder. Precis som möss så har honan regelbundna brunstperioder året om var 4-5 dag. Även råtthonan är parningsvillig ca 12 timmar under sin brunstperiod, oftast nattetid. "
Råttsida? vilken råttsida rekomenderar att man parar honan vid 65 dagars ålder? Skitsnack säger jag, med tio års erfarenhet av sällskapsråttor och avel på dessa! En råtthona ska under inga omständigheter paras om hon väger under 350 gr, och absolut inte innan hon är 4 månader gammal!
Huruvida honan ÖVERLEVER en kull eller MÅR BRA trotts en kull är stor skillnad det också. Unga mammor ger ostabila och stressade ungar med dåligt immunförsvar. Vem vill ha sånna sällskapsdjur?
Även om man föder upp råttor som foder, skall avelsdjuren hållas enl. jordbruksverkets och rasföreningarnas rekomendationer. Det är OLAGLIGT att hålla råttor av olika kön (såvida inte ena är kastrerad)i samma bur.
Så Mitrolles råttmamma var tillräckligt gammal och kapabel till att ha en kull med ungar!
fattar inte vad det var som var så "hemskt" enligt din mening?
Hon var inte för ung eller liten och hade bara 6 ungar!
Så du tycker att avel på ettåriga hästar är bra också? Eller kanske 12-13 åriga flickor? vi blir ju trotts allt könsmogna vid 10- 12 års ålder... och sen kan man ju föda barn vartannat år... Hur bra tror du att kroppen mår av det?
Hur tror du det funkar ute i det vilda? att honorna inte blir parade när dom är i sin första brunst?? haha tror knappast att dom säger till hanen "näe du,mig får du inte sätta på,jag måste vara minst 65 dagar gammal innan jag får ha min första kull"
Hahah vilket skämt!
Tamråttor är ofta avlade på till gränsen av vad som är hälsosamt, flera led av "svaga" råttor kanske använts i tam-aveln(zooaffärer är ett bra ex.), som inte ens skulle överlevt bebisstadiet i det fria. Dessutom är råttor som saluförs i handeln gravt inavlade, vilket INTE förekommer i det vilda. Detta gör att råttorna blir svagare och får högre grad av ärfliga skjukdomar och sämre immunförsvar. Råttor som föds upp i stressiga miljöer mår både psykiskt och fysiskt dåligt, inte världens bästa grund för en hälsosam mamma, eller hur? Att förvänta sig att dessa ska klara av tidigt moderskap med allt vad det innebär är bara korkat. Vill man ha sällskapsdjur så finns det många bra uppfödare att vända sig till, vill man nödvändigtvis avla på sina råttor så ska man kolla upp vad som gäller för respektive djurslag, Avla för sällskap ska man göra på djur som mår bra, och avla på ett sätt som FRÄMJAR DJUREN...
/Migo
PS. Inte menat som påhopp på dig Mitrolle.