Min Prins vill inte hoppa!

Koppen

Trådstartare
Men jag tror att det beror på att han aldrig har gjort det förut!
Han går gärna över bommar och stockar osv, men så fort det börjar likna hinder är det tvärstopp!
Vad göra? Ska jag löshoppa han först, eller fortsätta träna?

Sv: Min Prins vill inte hoppa!

Jag skulle bara succesivt jobba från bom till hinder, jobba mycket bara med sockerbitar så att bommen ligger 10 cm ovanför marken, kanske ställa bomstöd bredvid, en halvmeterifrån hindret på vardera sida. Sen när den fixar det, succesivt göra det högre o sen strunta i sockerbitarna så att det till slut är ett vanligt hinder. Det enda att göra är att vänta på att han ska acceptera hindret o inte gå för fort fram.

/Anna

har han aldrig löshoppat innan ? isåfall kan det nog vara en god ide om han är osäker.( då har man mkt. "gratis" sen)

lättare för hästen att "hitta balans" och bedömma avstånd utan ryttare.

nej han har aldrig löshoppats.
men jag tror att han skulle gilla det, vilken häst gör inte det?

Jag tvingar han inte då? :crazy:

för att en häst ska få "bjudning" på hinder, så måste den först "lära" sig att det är roligt (vilja hoppa). man kan göra på olika sätt. en del "tvingar" hästen att gå över hindret (oftast ett liitet kryss) när den "passerat" bommarna några ggr(och mkt. beröm). brukar den förstå att den ska hoppa. därefter bygger man upp hästens självförtroende på små hinder så att den "lär sig" att det är roligt.

personligen tycker jag att det är bättre att börja med löshoppning, där hästen utan påverkan kan hitta både balans och teknik. sedan när hästen "bjuder" (att vilja hoppa) börja med små hinder med markbom under ryttare.

viktigt är att aldrig ge hästen för svåra uppgifter så den "tappar" självförtroendet. (då kan man lätt få en "stopper")

lycka till.

Tack snälla för ditt svar! :bow:
Jag tror det är bäst att börja med löshoppning, alt. att gå med honom över låga cavalettis.
Han tvärstannar och frustar och trot/tycker bommarna är livsfarliga! :p

lycka till och glöm inte tala om hur det går ;)

Du kan ju prova att löshoppa. du kan lägga en bom på marken, men hinderstöd på sidorna. sedan när du har gått över bommen några gånger höjer du 5 cm om det går annars får du ta 10 cm. sedan är det bara att träna tills han accepterar hindret.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter