Min ponnys man håller på att försvinna!

S

Sellan

Min ponny har haft "normaltjock/tunn" man/svans hela sitt liv men på sista tiden så blir det bara mindre och mindre hår kvar!
Hon är en 25år gammal b-ponny, har kollade tänder, blank och fin i övrigt och mkt pigg, på gränsen till lite fet. hon motioneras nån dag i veckan och springer runt bockandes i hagen varje dag.
eftersom hon tidigare haft fång får hon bara en näve av tex fibergi/pellets, men hon får ca 120-150 gram kraft miner blå
( per 100g:
Kalcium 120 g
Fosfor 30 g
Magnesium 60 g
Koksalt 125 g
Koppar (tillsatt) 900 mg
Selen (tillsatt) 15 mg
Vitamin A 100 000 IE
Vitamin D3 10 000 IE
Vitamin E 5000 mg )

och en liten skvätt Vitamin B just nu.. (hon sätter vinterpälsen)
Har ej Hö analys då vi köper hö från flera olika ställen.
nån dag i veckan får hon lite foderkrita, typ ett 1/4delsmått

Sv: Min ponnys man håller på att försvinna!

*putta upp*

ingen som vet om hon behöver extra av något så hon får tillbaka sin man??

tror det har med åldern att göra.

vi har en "gamling"(shettis) som i sina yngre dagar hade jätte tjock/lång man och svans. men det blir bara mindre och mindre, framförallt pannlugg :love: kvar. även svansen har blivit vääldigt tunn. manen är väl det som är sig mest lik, men den är ju inte vad den har varit. hon va runt 25-28 år när det började synas tydligt, idag är hon 35. (vi har haft henne sedan hon va 9 år)

hon är på årliga "hälsokontroller" på kliniken, tänderna kollas ca. 6 mån. hon har väldigt gott hull och är blank och fin.

tror inte du behöver oroa dig ;) det gör inte jag för vår "lilla"

har du någon invändning på hennes foderstat? typ vitaminer eller något? vill ju att hon ska va me i svängen ett bra tag till :D

nej, jag tar själv hjälp av min vännina som är suverän på att "räkna på foder". min shettis får en dl fibergi bas 2ggr/dan för att dom stora behöver det (tycker det är elakt att låta henne stå och titta på)

annars ger vi fri tillgång på ett bra hösilage och hon får smaksatta pelleterade mineraler (hon äter inte "vanliga" ur mineralkrubban) hon får även B-sprutor på våren för fällningen. i våras när hon va på kliniken så skojade veterinären, och sa att hon har fysik som en 15-åring, så hon hänger nog i sådär 15 år till :love:

Sorry...Det är som mäniskor, Åldern tar ut sin rätt. Masera, men det hjälper kanske inte. Även vi blir tunnhåriga.

men det e nu senaste månaden som manen lixom börjat "åka av" och så gammal e hon ju inte ;)
allt annat hår har börjat växa (bla håret på benen som jag måste kamma!) :confused:

min stallkamrat gav kiselgur till sin gamling när han fick dåliga hovar. Då blev dom bättre efter ett tag PLUS att man och svansen blev MYCKET tjockare och bättre :idea:

vart hittar man sånt då? kostar?

:cool: vissa hästar hjälper det med att sluta kamma, använd vanlig ryckt borste.. men alla blir vi gamla..:cool:

Kiselgur förbättrar man och svans. De flesta islandshästar får det, mina två får det dagligen.

Liten burk (1 kg tror jag) kostar drygt 70-90 kr och de större ligger som lundborg skriver om jag inte missminner mig.. ev lite högre..

aaa okej :D
ska kolla in granngården nästa!

dashy: har inte använt piggborste sedan jag va typ 10år gammal... och jag borstar inte hennes man mer än typ en gång i månaden... hmm.. nu behövs/går den inte äns kammas.,. :eek:

Min gamling har fått mer päls sedan jag började ge honom Kiselgur. även bättre hovar. Det är för hovarnas skull jag ger honom det, får Biotin oxå.
Kiselguren kostar här i Uppsala 128 för en stor hink (1½ kg tror jag den är på). Räcker läänge, åtminstone 3-4 mån.:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 816
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 272
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka