Min ponny vill bara retas!

M

MissJulie

Jag har ett D-ponnysto på 8 år som jag har haft i ett år.
Hon är en helt underbar ponny och vi utvecklas för varje dag som går!
Fröken Julie "Julia" älskar verkligen att hoppa och blir jättepigg och glad av det! Hon sköter sig jättefint. Men nu när vi har kommit ut på några små träningshopptävlingar så dummar hon sig. Hon stannar på hinder endast bara för att hon vill retas och hon tror att hon kan komma undan.
Detta har hon hållt på med länge, men nu börjar jag i alla fall att få henne mer "på min sida" eller vad man ska säga och hon är inte helt omöjlig att få fram längre. För bara någon månad sedan så stannade hon, och det var rent ut sagt omöjligt att få fram henne bara för att hon bestämde sig för att hon inte alls ville göra det. Och det har blivit bättre nu, men inte helt okej.
Hon älskar att ju att hoppa! Så ibland när hon har varit snäll och gjort riktigt bra ifrån sig så får hon för sig att hon har varit "för snäll" och börjar att retas med mig och stannar. Ingen respekt! :confused: Hon växer fast i backen. Hon kan verkligen bli en riktig pissmärr då!
Jag vet inte vad jag ska göra! Har någon några tips? Snälla hjälp mig!
Tacksam för all hjälp jag kan få (men kom inte med tips som avlivning eller något liknande, för det är inget alternativ)!
Jag älskar min ponny och jag vet att hon kan!
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hästar retas inte, punkt! :mad:

Stopp beror oftast på minst en av nedanstående anledningar:
- Smärta
- Brister hos piloten
- Dåliga erfarenheter
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Kolla upp hästen hos veterinär omgående. Kotledsinflamation är nog den absolut vanligaste orsaken till att de börjar stanna. Se till att få behandling snarast så att det inte blir värre än vad det är.
Hästar stannar inte för att retas.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hästar retas inte, punkt! :mad:

Stopp beror oftast på minst en av nedanstående anledningar:
- Smärta
- Brister hos piloten
- Dåliga erfarenheter

:bow:

Till TS:
Kolla upp hästen ordentligt, en häst går inte runt och planerar att stanna på hinder. Någonting är fel.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hästar retas inte, punkt! :mad:

Stopp beror oftast på minst en av nedanstående anledningar:
- Smärta
- Brister hos piloten
- Dåliga erfarenheter

Kan inte göra annat än att hålla med.
En häst kan inte tänka i de banorna. De kan inte planera för kommande händelser och du har ungefär 10 sek på dig att belöna en häst om den ska förstå varför den blir belönad.
Samma sak när det gäller obehag. Där kommer de i håg situationer/bilder där de upplevt obehag.

Inlärningslära helt enkelt.

Måste bara tillägga också..
Ponnyer är ponnyer, de kräver oftast en väldigt fast hand eftersom de har en förmåga att vara egensinniga och lite envisa.
Givetvis inte alla!
Hon har kanske kommit på att om hon gör på ett visst sätt så slutar du rida ordentligt och vips så har hon en anledning att inte göra som du vill.
Alltså något som du lärt henne utan att du är medveten om det.
Återigen inlärningslära..
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hon är inte skadad, då vi har vart hos veterinären och inget har varit fel. Inga skador eller så.
Det kan vara lite åt det hållet som Blomskan skriver - hon har nog hittat ett sätt att komma undan på. Likadant på det stället hon var innan.
Innan hon var hos oss så var hon en turridningsponny och ingen har ställt några större krav på henne innan. Men stoppen blir ju iaf mindre nu.
Jag skulle bara vilja ha lite hjälp på traven liksom.
Kan bero också vara att hon kan vara en riktig pissmärr och fortfarande testar mig.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Om det är låga hinder hon stannar på kan det ju vara så att hon vill ha en utmaning. Bara ett förslag, har kännt hästar som slarvar på låg höjd.

Det finns ju fler sätt att kolla upp en häst än vet, ex equiteraput, hästviskare m.fl. Kan ju vara en idé om inget annat funkar.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Ja, hon slarvar på lägre hinder, som upp till 70 cm. Det är nog helt möjligt det du säger, hon vill utmana mig och testa mig.
Brist på respekt?

Min tränare tror att hon testar mig fortf.
Hon tror också att det beror lite på brist på respekt.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hon är inte skadad, då vi har vart hos veterinären och inget har varit fel. Inga skador eller så.
Det kan vara lite åt det hållet som Blomskan skriver - hon har nog hittat ett sätt att komma undan på. Likadant på det stället hon var innan.
Innan hon var hos oss så var hon en turridningsponny och ingen har ställt några större krav på henne innan. Men stoppen blir ju iaf mindre nu.
Jag skulle bara vilja ha lite hjälp på traven liksom.
Kan bero också vara att hon kan vara en riktig pissmärr och fortfarande testar mig.

Jättebra att ni har uteslutit smärta!
Tyder på att du har en bra inställning till din häst.

Som turridningshäst är det ju ofta så att ingen ställer några krav så det låter som att du är på helt rätt väg tankemässigt.
Tror säkert att hon testar dig samtidigt som hon inte är van vid att någon ställer krav på henne.
Jag fick faktiskt tips på en enkel övning som man kan göra för att få hästen att lyssna på dig.
Det är egentligen basicövningar vid hästhantering men tyvärr har allt för många (så även jag) alldeles för brått upp i sadeln.
Det är enkla start och stopp övningar.
Har man möjlighet att vara i ridhus är det nästan bäst att börja där särskilt om man har en häst som lätt tappar fokus på sin ledare.

Ha hästen i grimskaft i ena handen och ett dressyrspö i andra.
Gå med pondus och självförtroende i ditt steg, en liten bit innaför fyrkantspåret.
På ditt kommando, exempelvis haaaaalt eller staaaannnnaaaa, ska hon stanna, omdelbart! Givetvis ska du också tvärstanna.
Första gångerna kan det vara bra att ta hjälp av spöet, vinkla upp detta framför bogen på henne. Inte slå henne!
Stannar hon inte så tar du tag i henne och backar henne ETT steg. Sedan ska hon stå still, annars backa ett steg igen. Du bestämmer när det är dax att gå igen!

När det är dax för igångsättning igen säger du tydligt, skritTA, börjar trampa (tydligt) på stället och petar till henne med spöet om hon inte reagerar. Skrittakommando och tramp på stället måste ske i omdelbar anslutning till varandra, pet med spöet omdelbart efter att kommandot (omhon inte reagerar)
Viktigt är att hon ska börja gå innan dig.
Du ska även hålla dig vid bogen på henne och låta henne gå först.
Vill du att hon ska öka så trampar du snabbare samtidigt som du exempelvis ger kommandot - FRAMÅT.
Peta med spöet om hon inte reagerar.

Var tydlig med dina kommando och använd det som känns naturligast för dig.
Jag gör dessa övningar när jag går fram och tillbaka mellan hage och stall eller när jag går ner till ridbanan för longering eller tömkörning.
Det har givit mig massor när det kommer till att få hästen att lyssna på mig, även på ryggen.
Är super att använda vid longering och tömkörning. Det är väl grunden för att få longering och tömkörning att fungera - att hästen lyssnar på dina kommando.

Samtidigt som man lär känna sin häst på ett annat sätt så är det riktigt roligt när kommandona sitter! :)

Lycka till med din ponny!


Ser att du skrivit om respekt i senare inlägg.
Här ovan har du verkligen övningen för att få henne till att få respekt för dig.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

TACK så hemskt mycket för övningen! :bow:
Jag skall absolut testa denna, det låter verkligen riktigt bra och jag tror att det skulle göra susen!
När du skriver så låter det nästan som om du känner henne ;) Haha, väldigt mycket stämmer in. Så tror denna övning skulle kunna hjälpa! TACK igen! :)
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

TACK så hemskt mycket för övningen! :bow:
Jag skall absolut testa denna, det låter verkligen riktigt bra och jag tror att det skulle göra susen!
När du skriver så låter det nästan som om du känner henne ;) Haha, väldigt mycket stämmer in. Så tror denna övning skulle kunna hjälpa! TACK igen! :)

Om inte annat så finns det bestämda damer förpackade i större format också.. ;)

kom bara ihåg att vara konsekvent och tydlig.
Säger du skriTA så är det detta som gäller.
Du kan inte ångra dig och säga , -nej förresten - gör halt. Då fattar inte hästen nånting. :)

Det tar givetvis tid att lära sig det till 100% men var uppmärksam på hästen så ser du hur hon reagerar på dina kommandon.
Kom även ihåg att vara självkritisk. Fundera i förstahand på vad du själv gjorde för fel om inte hästen gör som du säger.
Min fröken har en förmåga att vända huvudet åt andra hållet när vi gör halt.
Jag rycker då lite lätt i grimskaftet och säger "-här är jag", detta för att hon ska ha uppmärksamheten riktad mot mig.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hästar retas inte. Däremot har jag träffat på flera hästar som mest gått i grupp tex ridskolehästar som den dagen de kommer in själva på banan/ridhuset blir som förbytta. Dessa hästar är ofta jätteduktiga på hoppträningar då man nästan alltid är flera ekipage men på själva tävlingen när de blir själva så är de så ovana vid detta att de inte kan koncentrera sig på vad ryttaren vill och absolut inte hoppar några hinder.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Jo. Hon har ju vart hela tiden mycket i grupp, då det kanske också kan vara en orsak. Så vad ska jag göra för att hon ska vänja sig vid det då? Har du något tips? :) Ska jag hoppträna själv för att få henne att vänja dig lite mer?

Dessutom så har jag tänkt testa Blomskans övning idag :) Ska jag träna det så ofta som möjligt? Varje dag? Jag har tänkt om jag ska det :)
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Jo. Hon har ju vart hela tiden mycket i grupp, då det kanske också kan vara en orsak. Så vad ska jag göra för att hon ska vänja sig vid det då? Har du något tips? :) Ska jag hoppträna själv för att få henne att vänja dig lite mer?

Mja du behöver inte alltid hoppträna själv men rida själv i ett ridhus eller paddock så hon vänjer sig vid det helt enkelt. Ibland kan du ju ta fram bara ett par bommar och rida över eller ett enkelt kryss men det viktigaste är att hon får träna på att vara själv.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Blomskans övning jättebra, jag gjorde liknande framförallt när jag hade ponnyer. Tänk bara på att inte ha för bråttom; när hästen ex. har stannat så vänta en liten stund innan du fortsätter. Börjar hästen att tugga, så vänta tills den har tuggat klart. Tuggandet visar att hästen tar in vad som händer.
Självklart när den med tiden lärt sig så kan man vara mer aktiv.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Hej igen, jag måste bara meddela lite hur det har gått för mig och min ponny. Och jag kan ju verkligen säga att man lär sig väldigt mycket på så här kort tid. Vi tog hem en massör som kikade på min ponny, och naturligtsvis så var det någonting som inte stämde. Hon hade en låsning i sina SI-leder, vilket också var problemet. Sedan dess har jag lärt mig mycket, en veterinär kanske inte alltid hjälper. Det var super att hon hittade denna låsningen och åtgärdade denna. Nu är hon nästan en helt ny ponny, hon rör sig på ett helt annat sätt, hon är mycket piggare och gladare och hoppar med en helt ny super teknik med mycket luft och spänst (vilket hon inte gjorde förut), det har hjälpt massor helt enkelt. Dressyren går även den bättre.
Så kan ju säga att erfarenhet också var ett av problemen, vi visste inte riktigt vad man kunde göra. Och att en sån liten sak kunde göra så mycket, så skönt att vi har fått hjälp. :)
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Vad kul att det har gått bra för er! Och den viktigaste lärdomen du har fått är nog att du ska våga lita på att din häst vill göra rätt och att när den inte gör rätt så är det något i kroppen, ridningen eller förtroendet som är galet.

Så fort du någon gång framöver tänker "hon vill bara vara dum/retas/ förstöra o.s.v." Så ta ett steg tillbaka, tänk på att hästen är ett djur och inte fungerar så. Börja istället i änden "vad hände/orsakade att hon gjorde x?" Hästar är så otroligt smarta ibland att vi lätt förmänskligar dem på ett sätt som är till nackdel för vår hantering av dem.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Inte för att jag vill vara sån, men: SI-leden sitter i princip mitt i rumpan på hästen och då menar jag mitt i. För att komma åt själva leden behövs en nål som är ca 30 cm lång plus ultraljud för att hitta rätt.

Det finns inte en sportmössa i världen att du kan massera bort en låsning i SI-leden, den sitter för djupt. Sen kanske massage var lite trevligt i alla fall.
 
Sv: Min ponny vill bara retas!

Vi åkte till Stenestad (hästklinik) med min ponny till en kiropraktor, dock skulle det behövas massage -upptill- för att det inte skulle 'knäckas tillbaka' (att musklerna tryckte tillbaka låsningen, eftersom dom varit i spänn där ett tag). Håller med om att massage inte alls räcker, även om det är väldigt bra (för både häst och ryttare).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp