Min ponny kastar våldsamt med huvudet..

Sv: Min ponny kastar våldsamt med huvudet..

Sågspårn är inget att rekomendera. Det ger en animoniak doft oavsätt ifall fönstrerna och/eller dörren 'är öppen. Torv är det bästa att ha, det ger ingen lukt. Animoniak är högst farligt för hästar, så om du byter till torv eller slänger in lite jord i boxen blir det kanske bättre. Min häst gjorde lika dant som din häst gör, jag bytte till torv och han slutade kasta med huvudet och så flemade han mycket.
Testa!

Metacam löser inte ditt problem. Du har felet ngn annanstans. Veterinären kan inte lösa problet så ta hjälp av ngn alternativ beh. Är det muskulärt problem eller ledproblem som förorsakar smärta då kastar han för att det gör ont.

vart bor du?

/nordstrand

Jag vet att metacam inte löser det, men iaf det skulle vara någon inflammation nånstans så skulle det hjälpa enligt vet. Och jag vet inte någon annan jag ska få hjälp av. Mina tränare vet inte heller.
:(

jönköping

Jag vet att metacam inte löser det, men iaf det skulle vara någon inflammation nånstans så skulle det hjälpa enligt vet. Och jag vet inte någon annan jag ska få hjälp av. Mina tränare vet inte heller.
:(

jönköping

Ska man behandla en inflammation ska man veta vart den sitter, inte behandla om/kanske/ hästen någonstans har en inflammation, så ger vi medecin i förebyggande syfte.. Men det är ju på vet. inrådan så du ska ju givetvis fortsätta tills medecinen är slut.

Jag är fysioteraput. Men mitt "arbets område" är ju på lite närmre håll än jönköping. Behandla klart med metacam och kommer problemet tebax ( vilket det säkert gör) så kontakta mej, jag kommer gärna och kollar på hästen gratis, för att symptomen intresserar mej. Kan jag göra något åt de är ju de bra för dej. Kan jag inte göra ngt, så har du iallafall testat möjliga behandlingar.

Jag tycker du ska låta kolla igenom hästen ordentligt av tex fysioterapeut eller liknande som kanske kan hitta nånstans där det smärtar, men som ni inte har hittat. Hur är hästen i pannan? Är det platt eller tjockt/svullet? Ganascherna, är dom tjocka? Huvudskakning kan bero på huvudvärk, och om musklerna blir för spända kan de klämma nerverna.
Låt kolla igenom hästen noga tycker jag.

Jag tycker du ska låta kolla igenom hästen ordentligt av tex fysioterapeut eller liknande som kanske kan hitta nånstans där det smärtar, men som ni inte har hittat. Hur är hästen i pannan? Är det platt eller tjockt/svullet? Ganascherna, är dom tjocka? Huvudskakning kan bero på huvudvärk, och om musklerna blir för spända kan de klämma nerverna.
Låt kolla igenom hästen noga tycker jag.

Pannan, ganascherna, allt ser helt normalt ut.
Om inte vilan hjälper så ska vi åka till klinik.

Ska man behandla en inflammation ska man veta vart den sitter, inte behandla om/kanske/ hästen någonstans har en inflammation, så ger vi medecin i förebyggande syfte.. Men det är ju på vet. inrådan så du ska ju givetvis fortsätta tills medecinen är slut.

Jag är fysioteraput. Men mitt "arbets område" är ju på lite närmre håll än jönköping. Behandla klart med metacam och kommer problemet tebax ( vilket det säkert gör) så kontakta mej, jag kommer gärna och kollar på hästen gratis, för att symptomen intresserar mej. Kan jag göra något åt de är ju de bra för dej. Kan jag inte göra ngt, så har du iallafall testat möjliga behandlingar.

Okej, vi har bestämt att vi ska åka till skara om det inte har hjälpt med vilan och metacam.
om inte de hittar något så kan jag skriva till dig.

Okej, vi har bestämt att vi ska åka till skara om det inte har hjälpt med vilan och metacam.
om inte de hittar något så kan jag skriva till dig.

jag har 4 mil till Skara, så ring innan ni åker där ifrån isf.

Tack för alla svar! :laugh:
Vi har varit på Skara Hästsjukhus och det visade sig att han har head shaking syndrome.
Har beställt hem ett skydd för mulen, så går det att rida rätt så normalt igen! :D:D

Kanske kan vara bettet? Vet inte :crazy:

Tack för alla svar! :laugh:
Vi har varit på Skara Hästsjukhus och det visade sig att han har head shaking syndrome.
Har beställt hem ett skydd för mulen, så går det att rida rätt så normalt igen! :D:D

hur har de gått för er efter detta har han blivit något bättre?

jag tänkte direkt på head shaking syndrome, som någon annan också skrev. jag skulle tillkalla någon kunnig som kan kolla så att det inte är någon nerv eller liknande som blivit klämd!

samma här..jag skulle som de flesta andra skulle göra, åka och utreda allt man kan utreda! hoppas det löser sig :)

Också nyfiken på hur det har gått med TS häst?

Sen har jag en egen fråga just med tanke på topic:en, är HS vanligt? En kompis ponny blev precis avlivad för det och har läst flera trådar här på buke där hästar har konstaterats med HS. Aldrig hört talas om det förrens min kompis häst fick det.

hur har de gått för er efter detta har han blivit något bättre?

Bättre vet jag inte.. Men han går att rida helt normalt när han har nätet över mulen :) Ska testa att rida utan om några månader.

Också nyfiken på hur det har gått med TS häst?

Sen har jag en egen fråga just med tanke på topic:en, är HS vanligt? En kompis ponny blev precis avlivad för det och har läst flera trådar här på buke där hästar har konstaterats med HS. Aldrig hört talas om det förrens min kompis häst fick det.

Han mår jättebra, lika glad som han alltid har varit. Rider nu med ett nät som "skyddar" mulen och då skakar han inget alls.

Det är väldigt vanligt i storbrittannien och börjar komma allt mer i Sverige..

Bättre vet jag inte.. Men han går att rida helt normalt när han har nätet över mulen :) Ska testa att rida utan om några månader.

aha så de fungerade, tänkte testa de jag oxå då hästen jag rider skakar en hel del på huvudet i perioder....
han skakar även vid borstning och sådär när de börjar bli lite dammit... är de vnaligt på HS hästar?
Lika så har jag lite problem emd att han kör upp huvudet vid tränsning... drar upp huvet närj a spännar nosgrimman osv... någon som vet?

Sök på google på head shaking! Finns jättemassor och varje häst har sina egna symptom, men jag tror nog det du beskriver kan vara vanligt vid HS. Kanske lönar sig att allergitesta om din häst är värre av damm?:)

Jag hade bara en huva som man har när man tävlar på min arab. Han har slutat. Det kan vara att det är insekter i örat som hästarna inte tycker om. Min häst slog med huvudet förra sommaren, under höst,vinter var det bra. Men när alla insekter kom började han. Spraya hästen med fugmedel samt sett på en huva!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama