Min ponny kastar våldsamt med huvudet..

A

amazingbatman

Under de senaste veckorna har min Dponny börjat kasta våldsamt med huvudet när man skrittar fram.. Så fort man länger på tyglarna börjar han kasta. Han slutar inte när han väl börjat och ibland kastar han till och med med huvudet i traven med korta tyglar.
Han har även börjat med att kasta med huvudet inne i boxen, när man leder och i hagen för några dagar sen.. Och jag vet verkligen inte vad det kan bero på :(

Någon som vet varför? Eller någon som kan ha en aning? :confused:

Sv: Min ponny kastar våldsamt med huvudet..

Kan vara head shaking syndrome. Sök här på buke så kan du få mer info om det. Jag skulle tagit ponnyn till veterinären för att få ett riktigt svar.

Vad hjälper det att rida bettlöst?
Hästen gör ju samma sak när hon leder den samt i boxen.

Jag tror snarare att problemet ligger djupare än så, för hästen har inte gjort så förrut?
Tycker som en annan sa, ta hästen till en veterinär och sen om hästen är frisk. Ta hjälp av en bra tränare som kan hjälpa sig med varför din häst gör såhär, men jag tycker inte att det låter som en beteende störning.

Lycka till

Jag skulle tagit hjälp av veterinär, kan vara smärta någonstans, eller stresssyndrom om det är något som ändrats, men gissar på nån slags smärta/ obehag.

lycka till!

Under de senaste veckorna har min Dponny börjat kasta våldsamt med huvudet när man skrittar fram.. Så fort man länger på tyglarna börjar han kasta. Han slutar inte när han väl börjat och ibland kastar han till och med med huvudet i traven med korta tyglar.
Han har även börjat med att kasta med huvudet inne i boxen, när man leder och i hagen för några dagar sen.. Och jag vet verkligen inte vad det kan bero på :(

Någon som vet varför? Eller någon som kan ha en aning? :confused:

Veterinären hittar inget fel på honom och han kastar verkligen hemskt i skritten när man rider.

Har du varit på klinik eller har du tagit hem vet?

Eftersom det inte bara är vid ridning så skulle jag tro att det är något som inte står helt rätt till. Någon form av obehag verkar det ju vara iaf.

Då det uppkommit nyligen och han även gör det i stallet...

Har ngn förändring skett i stallmiljön, foder etc?
ger du hö, eller hösilage? Om hö- hur är kvaliten? och hur ser lagringen ut?

Veterinären kom hit. Nu har även det hela försämrats :( han har börjat kasta huvudet när jag har korta tyglar i alla gångarter. Och hans andning har börjat låta konstigt.. :(

Då det uppkommit nyligen och han även gör det i stallet...

Har ngn förändring skett i stallmiljön, foder etc?
ger du hö, eller hösilage? Om hö- hur är kvaliten? och hur ser lagringen ut?

Nej, inga förändringar. Det har flyttat in en ny häst men han kastade med huvudet flera veckor tidigare.
Hösilage får de.

Om det hade varit min häst så hade jag åkt till en klinik för en noggrann genomgång. Dessutom hade jag nog inte ridit hästen tills det var utrett. Bättre att ta det säkra före det osäkra:)

ok... jag skulle låta undersöka luftvägarna på hästen, speciellt nu när du säger att andningen låter konstigt! Detta var min första tanke när jag såg denna tråd och nu tror jag ännu mera på detta.

Jag har periodvis samma problem med min häst (tyvärr för tillfället..) som du har med din. Problemet har med hans luftvägar att göra. När han exponeras för damm eller etc så börjar hans näsa att klia = kastar och slår med huvudet (är även headshakare).

Som sagt, se över stallmiljön och fodret!Bra att ni har hösilage, annars så brukar hö kunna vara en stor bov så här på vårkanten pga fellagrat foder som har inneburit återfuktning av höet = mögel.
Vilken typ av strö står hästarna på? Det har ju varit lite varning på halmen i år...
Hur ser ventilationen ut i stallet? Håller ni igenstängt för att behålla värmen i stallet?

Förresten, hostar hästen ngt?

och låt veterinär kolla upp hästen! Hästen kan behöva behandling!

Senast ändrad av en moderator:

ok... jag skulle låta undersöka luftvägarna på hästen, speciellt nu när du säger att andningen låter konstigt! Detta var min första tanke när jag såg denna tråd och nu tror jag ännu mera på detta.

Jag har periodvis samma problem med min häst (tyvärr för tillfället..) som du har med din. Problemet har med hans luftvägar att göra. När han exponeras för damm eller etc så börjar hans näsa att klia = kastar och slår med huvudet (är även headshakare).

Som sagt, se över stallmiljön och fodret!Bra att ni har hösilage, annars så brukar hö kunna vara en stor bov så här på vårkanten pga fellagrat foder som har inneburit återfuktning av höet = mögel.
Vilken typ av strö står hästarna på? Det har ju varit lite varning på halmen i år...
Hur ser ventilationen ut i stallet? Håller ni igenstängt för att behålla värmen i stallet?

Förresten, hostar hästen ngt?

och låt veterinär kolla upp hästen! Hästen kan behöva behandling!

Okej.. Jag har pratat med veterinären igen. Så nu vilar han i en vecka och får metacam. Har vart ute och gått och släppt honom i ridhus nu i två dagar och då kastar han inte alls :/

De står på kutter- och sågspån. Ventilationen är super, dörren är öppen jämt, fönstrerna med.

Och nej, han hostar inget.

jag tänkte direkt på head shaking syndrome, som någon annan också skrev. jag skulle tillkalla någon kunnig som kan kolla så att det inte är någon nerv eller liknande som blivit klämd!

Okej.. Jag har pratat med veterinären igen. Så nu vilar han i en vecka och får metacam. Har vart ute och gått och släppt honom i ridhus nu i två dagar och då kastar han inte alls :/

De står på kutter- och sågspån. Ventilationen är super, dörren är öppen jämt, fönstrerna med.

Metacam löser inte ditt problem. Du har felet ngn annanstans. Veterinären kan inte lösa problet så ta hjälp av ngn alternativ beh. Är det muskulärt problem eller ledproblem som förorsakar smärta då kastar han för att det gör ont.

vart bor du?

/nordstrand

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama