Min olycksfågel...

ylvalill

Trådstartare
Var på återbesök hos veterinären igår med min pålle. Jag har tidigare skrivit här om hans senaste skada på djupa böjsenans förstärkningsband och om problemen med att ha honom inne i box alternativt i sjukhage, om det är någon som kommer ihåg det.

Hur som helst så hade pållens ben en ovanligt dålig dag igår, han var tjockare i benet än vanligt och han var dessutom allmänt trött och hängig efter en lång färd i transporten. Det första som hände var naturligtvis att veterinären frågade hur det hade gått med honom sen sista besöket och jag svarade som det var att det inte har fungerat att ha honom på boxvila (se tidigare tråd som jag skrivit...) utan jag har fått släppa ut honom på bete med lugnande och en snäll kompis (detta rådet fick jag för övrigt av veterinärens kollega som tidigare har behandlat min häst för en annan skada). Veterinären blev då med ens väldigt negativ och började upplysa mig om riskerna med att ha honom ute (som om jag inte redan känner till dem och dessutom har världens samvetskval över detta... :crazy:). Hon tyckte också att min hästs ben var ännu mera svullet än sist (det var det INTE, även om jag håller med om att det är väldigt tjockt, speciellt igår). När han travade så var hon iaf tvungen att erkänna att han gick NÅGOT bättre än sist (då markerade han ganska ordentligt, nu kunde iaf jag inte se nån markering, därmed inte sagt att han inte markerade igår, vet ser säkert sånt bättre än jag gör, men det måste ju iaf innebära att det är klart bättre...). Då vet ultraljudade senorna så syntes det fortfarande ingen större förbättring på förstärkningsbandet och iom att svullnaden och blödning har minskat så kunde hon nu också se att det finns en liten skada på ytliga böjsenan. Hon tyckte också att gaffelbandsfästena var lite svullna. :(

På det hela taget så var det inget roligt veterinärbesök alls, inte nog med att vi inte direkt fick några positiva besked om läkningen utan det kändes som om veterinären mest koncentrerade sig på att tala om för mig att jag var en dålig hästägare som inte följer hennes rekommendation om boxvila. :crazy:

Det med dålig hästägare fick hon sen också spätt på genom att pållen vägrade gå på transporten då vi skulle åka hem. Det var en massa folk som stod runt omkring och skulle "ge goda råd", och hjälpa till och han stressade bara upp sig och blev mer eller mindre hysterisk så till slut fick vi be om en spruta lugnande till honom och mer eller mindre lyfta på honom på transporten så att han inte skulle skada sig mera på grund av lastningen. :crazy:

Usch, när jag tänker efter så är jag nog världens sämsta hästägare... :crazy: Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget, men det var iaf skönt att få skriva av sig lite...

Usch, vad ledsamt.. Tråkigt med en sådan veterinär också som inte kan se att du har kapacitet att bedöma vad din häst klarar och inte. Funkar inte boxvila så gör den inte det.. Du har inte funderat på att skicka iväg honom på simning? Har ett par bekanta som har gjort det med sina långtidskonvalescenter och haft mkt bra resultat av det. Då får de ju motion utan att belasta benen och kan hålla sig lugna under resten av tiden.Tyvärr är det ju dyrt, men för en månad eller två är det nog inte oöverkomligt, tror jag.. Funderade på det själv när min pålle vrickade hovleden, men han höll sig tack och lov väldigt lugn..

Jo, jag har funderat på det och på andra konvalecent stall och liknande, har kompisar som har varit i Kungsbacka och simmat med sina hästar och de har tyckt att det är kanonbra. Dock är jag lite tveksam till att låta honom byta miljö igen, han flyttade precis innan han skadade sig och han blir ganska orolig av att byta miljö. Är rädd att ytterligare ett miljöombyte på så kort tid skulle bli lite för mycket för honom. Dessutom så även om jag kanske kan skrapa ihop pengar för att skicka iväga honom dit en månad så har han fortfarande minst 7 månaders konvalecens kvar då han kommer hem, jag måste ju hitta något som fungerar långsiktigt också... :crazy:

Tack för tipset iaf! :)

Det är just det stallet i Kungsbacka som jag menar.. Skall vara jättebra. Men det är ju inget vidare om det handlar om så lång tid.. Då får man nästan vara miljonär. Håller tummarna och hoppas att du lyckas hitta något som passar just er.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 184
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 518
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar