Min nästa hund, ras?

Alfakrulls

Trådstartare
Ja....ännu en rasvals tråd. ;)

Ja, i år har det verkligen inte varit mitt år med hundarna.
Har förlorat två av tre hundar på 1 månads tid.
Först dog Jaffa, min 5 årig Japansk Spetstik, i glykolförgiftning den 9 Januari 2013.

Min Samojedhane, 10 månader, drabbades oxå men överlevde.
Men den 13 Februari konstaterades att han hade grava höftledsfel och han fick somna in den 14 Februari, 11 månader gammal.

Så, nu har jag min boxer här hemma, Buffa, som är allt jag vill ha i en hund.
Hon är en troligt rolig hund, och jag funderar på om det kanske blir en boxer till i framtiden, men ser mig även om andra raser.

De raser som lockar mig mest just nu är Labrador, Jakt Golden eller då en till Boxer.

Jag är väldigt aktiv med min hund och håller på med spår, lydnad, sök och rally. Är väldigt intresserad av jakt och apportering, och tycker detta är hemskt skoj. Har en syster med en jaktlabbe som tränar henne i jakt och apportering, och det är ju förbaskat skoj rent ut sagt, därav att jag själv är sugen på att testa på en Reteriever ras. :)

Någon här inne med jaktlabbe/jaktgolden åh vill berätta era erfarenheter?

Förslag på andra raser?'

Jag har inga direkta "big no no" men vill ha labbe/golden storlek ungefär på min framtida hund, sen hur pälsen är spelar mig ingen roll, jag är öppen för förslag på raser. :D
 
Sv: Min nästa hund, ras?

Om du verkligen är intresserad av jakt och apportering så tycker jag absolut de ska satsa på labbe/golden, kanske även flat kan passa?
Jaktvarianterna av dessa är mycket härliga hundar, känner flera av alla ovanstående raser. Personligen föredrar jag jaktgolden framför de andra, varför vet jag egentligen inte då jag gillar dem alla 3.
Även om retriver för mig är lite väl... flamsig:angel:;)

Kan ju inte låta bli att föreslå min ras heller så klart om du vill ha en hund att arbeta med, vit herdehund. Dock är de väl kanske inte direkt att satsa på om du vill komma nånstans inom jakt ;)
 
Sv: Min nästa hund, ras?

Jag röstar ju också på labbe *snart labbematte* :-). Vill du verkligen SATSA på apportering/retrieverjakt så är labben nr 1, vill du "bara" träna och ha kul, kanske ställa upp på något jaktprov för skoj skull så kan du absolut satsa på en golden om du känner mer för dem. (Jag syftar nu på jaktvarianterna av båda raserna, lyssna inte på dem som säger att det går lika bra med en showavlad för det gör det inte )
Om du kan tänka dig en mindre hund och det inte är så noga med apporteringsträningen så kanske Staffan kan vara något (om du gillar boxer menar jag)?

Beklagar det dom hände dina hundar, det är hårt att mista två inom så kort tid :-(.
 
Sv: Min nästa hund, ras?

Jag har en oreggad jaktlabbe (eller troligtvis korsning mellan jakt och show). Av mina 3 hundar har han varit den i särklass jobbigaste... Men så är han också ovanligt tjockskallig, även för att vara labbe. Vi har provat på lite jaktapportering men det var han inte så bra på. Mest pga att han var så svårtstyrd och jag så oerfaren av hundträning. Vi tävlade istället lydnad (elit) och spår (både vilt och person). Han hade en fantastisk motor och var urstark, så hade jag bara fått ordning på ratten så hade han nog blivit en mycket trevlig arbetshund. Alla andra jaktlabbar som jag har träffat har varit mycket mer lyhörda gentemot sina förare.

Av flatte, golden och labbe så föredrar jag labbe alla gånger även om jag träffat några riktigt trevliga goldens. Jag tycker dock att många goldens har en väl hög stressnivå och att det ibland är bara ben och ingen hjärna. Men till tävlingslydnad är de snäppet bättre. Flattarna är ofta väldigt flamsiga och mognar ungefär lagom till pensionen. Men är du van vid boxer kommer de nog kännas ganska allvarsamma ;)

Så om det är jakt som är det huvudsakliga syftet: Labbe. Om det är lydnad: Golden. Och om du vill ha en utmaning: Flatte. Det är min åsikt :).
 
Sv: Min nästa hund, ras?

På Cruft idag sa kvinnan som hade retrieveruppvisningen en bra sak - på den tiden det tar att lära tre labradorer någonting, kan du lära två goldens eller en flat. Ganska sant tycker jag :)

Jag är själv inne på min andra flat, och trivs väldigt bra med rasen. Dock har jag båda gångerna lyckats få starka, modiga hundar med ordentlig jaktlust. Ofta brister dom i självständighet och jaktlust. En bra flat är en otroligt rolig hund och utomordentlig apportör. Men, jaktlabbe är i mångt och mycket ett säkrare kort! Jag kommer inte köpa någon mer flat som prov- och jakthund trots att jag är väldigt nöjd med den hunden jag hade och den killen jag har nu. Anledningen är väldigt enkel - dom är extremt sjukdomsdrabbade. Ligger på plats nio av sjuka hundraser. Enligt en brittisk studie dör 57% av alla flattar av tumör- och cancersjukdomar. (Finns att läsa på FRK.nu under Cancerprojektet)

Golden är ofta väldigt föriga hundar på gott och ont. Det jag har sett på jaktprov är det självständigheten och jaktlusten som brister. Som lydnadshund är dom väldigt framgångsrika.

Som jakthund skulle jag satsa på en jaktlabbe från brittiska eller irländska linjer!
 
Sv: Min nästa hund, ras?

Jag instämmer med Cillamuffins och röstar för jaktlabbe om det är jakten som lockar mest. Som allroundhund är jag partisk och säger jaktgolden.

Jag och Iver finns ju på nära avstånd om du vill bekanta dig med en jaktgolden med alla tassar på jorden. :)
 
Sv: Min nästa hund, ras?

Man är väl partisk men jag röstar på jaktgolden :). Jag har en jaktgoldendam på 8 år och anser mig ha världens bästa hund. Jag har aldrig varit mycket för labbar och boxer är det massa problem med, så valet är enkelt :). Den stora fördelen med min golden är att hon är så otroligt snabb och lättlärd. Trots sin ålder är hon pigg som en unghund, utan att bli stressig. Var och varannan gång vi är ute så får vi kommentaren "den där är inte så gammal va?". Jag kan alltid ha henne lös, vilket är väldigt smidigt. Vår förra jaktgolden var likadan, dock gillade hon inte apportera... Den nuvarande älskar det. Vi har inte tävlat men tränat vilket gått väldigt bra. Dock kommer man ju inte så långt om man vill ställa ut med en fin, smäcker jaktgolden, men för mig är de snyggast i alla fall!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 425
Övr. Hund Jag har funderat ett bra tag nu på vad nästa hund skall bli för ras och ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag. Så nu tänkte jag...
Svar
7
· Visningar
978
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp