För mig är svartsjuka absolut något som alltid är negativt, något som vore bra att leva utan. Anledningen är vad svartsjukan bottnar i: ägande, krav och vägran. I en situation där jag kommer hem och hittar min partner i sängen med någon annan så kan jag känna mig arg, ledsen, sviken, sårad och många andra saker utan att jag ser de känslorna som något i sig negativt, men svartsjukan - som jag säkert skulle känna också - vore däremot något dåligt. Svartsjuka bygger på att jag anser mig äga, ha rätt till, något som inte är mitt. Det är uppenbarligen inte mitt - att jag känner svartsjuka har ju triggats av att min uppfattning av ägande utmanats på något sätt - och det är inte sunt att tänka att en annan persons känslor på något sätt tillhör mig.
I situationen du ställt upp blir svartsjukan ett "nej!", ett "det här händer inte!". De andra känslorna är en reaktion på situationen som den är, svartsjukan är en vägran att acceptera. Han får visst välja den andra kvinnan, han får visst älska/attraheras av någon annan, den rätten har alltid varit hans och min svartsjuka är ett symptom på att jag istället vill/inbillat mig att den ska vara min.
Avundsjuka är i mångt och mycket samma sak, om jag är avundsjuk på att någon har något jag saknar så är just avundsjukan ett uttryck för att jag upplever mig ha rätt till något som uppenbarligen inte stämmer överens med verkligheten. Den saken är inte min, den är någon annans, men jag vägrar som en skrikande treåring att acceptera hur det ligger till.
För mig är det skillnaden, det som skiljer ut "sjukorna" från andra negativa/jobbiga känslor, att de innebär att man försöker ta sig rätten till något som inte är ens eget, att man inte vill se saker som de är utan kräver att de ska vara som man vill.
Känslor är på sätt och vis en träningssak, ju oftare vi upplever tex ilska desto vanligare blir den upplevelsen. Att granska sina känslor och försöka leda in dem på mer konstruktiva vägar är inte detsamma som att förneka och trycka undan dem. Alla känslor är definitivt inte hälsosamma, vi tjänar på att använda de möjligheter vi har till att utvecklas och stärka våra positiva sidor.