Menar du att svartsjuka är något som orsakas av andra? Det är inte den som har känslan som har ansvaret för den, utan det är den som inspirerar känslan som ska kontrollera sitt beteende så känslan inte uppstår?!
För min del åkte han ut vare sig han sa att jag inte fick just då eller att jag inte fick alls. I helvete att han har något "får" att plocka fram eller undanhålla.
Däremot kan man diskutera vad som skulle passa och varför, men om jag vill åka nästa vecka och han inte kan... rasta hunden, tex, då. Då är det ju mitt problem att lösa hundrastningen eftersom jag tydligen tänkt lägga det ansvaret på honom, ett ansvar som i vanliga fall är mitt. Dvs, resan går inte att ordna som jag tänkt, jag kan ordna om eller skjuta upp.
Om det är en mindre praktisk sak, som att han vill ha sällskap på en familjefest som råkar vara då jag tänkt åka, då får vi ju diskutera saken. Hur vill vi (obs, vi, inte jag) anpassa våra planer för att om möjligt komma runt en planeringskonflikt.
Om min partner säger "jag skulle föredra om x pga y" kan jag diskutera och se om vi kan mötas, om han kommer med "du kan inte x för att y" så är det slutdiskuterat permanent.