Min man flirtade på nätet

Kan du komma på något som gör dig arg, jag menar något som gör dig tvärarg?
Tänk på det en stund

Så nu blev du arg, eller hur?

Men vad i hela fridens tider är det du inte förstår? :confused:

Att inte göra en sådan sak är ett exempel på ett sätt att arbeta på sina känslor, vad skulle vem tjäna på en sådan "övning" som att sitta och reta upp sig avsiktligt? :confused:

Men vad i hela fridens tider är det du inte förstår? :confused:

Att inte göra en sådan sak är ett exempel på ett sätt att arbeta på sina känslor, vad skulle vem tjäna på en sådan "övning" som att sitta och reta upp sig avsiktligt? :confused:
:)
Jag säger bara att det inte alltid går att styra över känslor man har
En del känslor är omöjliga att hantera
Om du möter en människa som behandlar sin hund illa, då kan du reagera med att bli skitförbannad
En sån känsla i den situationen är heltförståelig och kan tom vara gynnsam mtp hunden
Annars är vrede en vidrig känsla också

:)
Jag säger bara att det inte alltid går att styra över känslor man har
En del känslor är omöjliga att hantera
Om du möter en människa som behandlar sin hund illa, då kan du reagera med att bli skitförbannad
En sån känsla i den situationen är heltförståelig och kan tom vara gynnsam mtp hunden
Annars är vrede en vidrig känsla också

Och vad jag säger är att man kan arbeta med vilka känslor man upplever, och förändra hur starkt man påverkas av dem i framtiden. Man kan visst styra - däremot inte undantrycka och förneka.

Känslor är naturliga, men de är inte alla likvärdiga eller ens önskvärda. Att man förstår varför en reaktion kommer eller att känslan är "naturlig" gör den inte positiv, och man kan absolut förändra sig till det bättre. Det är inte på något sätt rimligt att vara något slags hjälplöst rö för vinden som drivs hit och dit av ens "naturliga känslor".

Huruvida min hund skulle tjäna på att jag blir förbannad tror jag vi sorterar under "agree to disagree" helt enkelt, för det låter det direkt som att vi inte kommer att komma överens om och är minst sagt off topic.

Om vi vänder på det.
Vi säger att min sambo inte skulle bli det minsta svartsjuk oavsett vad jag gör.
Han låter mig hålla på och flirta, chatta, gå på krogen, umgås med mina ex, komma hem på morgonen., utan att ifrågasätta något alls.
Han säger, jag litar på dig, du får göra vad du vill, jag vet att du älskar mig

DET hade varit minst sagt konstigt

Om vi vänder på det.
Vi säger att min sambo inte skulle bli det minsta svartsjuk oavsett vad jag gör.
Han låter mig hålla på och flirta, chatta, gå på krogen, umgås med mina ex, komma hem på morgonen., utan att ifrågasätta något alls.

Varför?

För att det är respektlöst mot honom att göra så

Va? Vad är respektlöst att göra mot honom? Ditt exempel var att han sa till dig att han inte var svartsjuk om du flörtar, umgås med ex mm, utan han älskar dig och litar på dig, och det var enligt dig konstigt. Hur blir det (vad?) då på något sätt respektlöst mot honom, handlade det inte om hans avsaknad av svartsjuka? :confused:

Om vi vänder på det.

Näpp.

Jag litar fullständigt på att min partner gör ett aktivt val att vara med mig. Varje dag. Så jag behöver inte vara orolig och svartsjuk eller hindra min partner från att göra saker. Vill min partner annorlunda kommer vi troligen kommunicera om detta.
Min partner har ett förflutet med idel smarta, välutbildade och som bonus snygga kvinnor och tack och lov för det. Jag har inga problem med att träffa dem öht, och min partner känner mitt ex väl i och med att de jobbat ihop.

Va? Vad är respektlöst att göra mot honom? Ditt exempel var att han sa till dig att han inte var svartsjuk om du flörtar, umgås med ex mm, utan han älskar dig och litar på dig, och det var enligt dig konstigt. Hur blir det (vad?) då på något sätt respektlöst mot honom, handlade det inte om hans avsaknad av svartsjuka? :confused:
Det handlar om min syn på hur ett förhållande ska vara
Om jag beter mig illa (så som jag ser det) mot honom är jag respektlös

Om vi vänder på det.

Det för mig hade visat på tillit och ett öppet, sunt förhållande till sin partner faktiskt. Svartsjuka, misstänksamhet, tillitsbrist har inget i ett förhållande jag vill vara i att göra öht.

Oavsett vad en del kan tro, så är inte svartsjuka ett tecken på kärlek. Det är ett tecken på kontrollbehov och brist på tillit. Inget annat.

Näpp.

Jag litar fullständigt på att min partner gör ett aktivt val att vara med mig. Varje dag. Så jag behöver inte vara orolig och svartsjuk eller hindra min partner från att göra saker. Vill min partner annorlunda kommer vi troligen kommunicera om detta.
Min partner har ett förflutet med idel smarta, välutbildade och som bonus snygga kvinnor och tack och lov för det. Jag har inga problem med att träffa dem öht, och min partner känner mitt ex väl i och med att de jobbat ihop.
Det kanske är så enkelt att man har olika syn på hur ett förhållande ska se ut.
Jag tycker inte det är okey att flirta när man har en relation. Andra tycker det är fritt fram
Jag tycker inte det är okey att ha sex med andra när man har en relation. Andra tycker det är fritt fram

Det handlar om min syn på hur ett förhållande ska vara
Om jag beter mig illa (så som jag ser det) mot honom är jag respektlös

Men att ens partner inte är svartsjuk är väl inte detsamma som att man ska vara respektlös mot henom?! :confused:

Tvärtom, om man undviker att göra saker man egentligen vill göra för att inte väcka partnerns svartsjuka, då har man enligt mig rejäla problem i sitt förhållande faktiskt. O_o

Det för mig hade visat på tillit och ett öppet, sunt förhållande till sin partner faktiskt. Svartsjuka, misstänksamhet, tillitsbrist har inget i ett förhållande jag vill vara i att göra öht.

Oavsett vad en del kan tro, så är inte svartsjuka ett tecken på kärlek. Det är ett tecken på kontrollbehov och brist på tillit. Inget annat.
Det är ganska coolt att alla har så olika syn på förhållanden :)

Men att ens partner inte är svartsjuk är väl inte detsamma som att man ska vara respektlös mot henom?! :confused:

Tvärtom, om man undviker att göra saker man egentligen vill göra för att inte väcka partnerns svartsjuka, då har man enligt mig rejäla problem i sitt förhållande faktiskt. O_o
Jag tror att svartsjuka grundar sig på att man inte har blivit behandlad med respekt partnern har inte tagit hänsyn till mina känslor
Sen har alla olika gränser för när det kommer till respektlöshet
Om jag va tillsammans med en person som inte visade någon svartsjuka, skulle jag ändå inte träda över gränsen för vad jag tycker acceptabelt

Är jag tillsammans med någon som inte tillåter mig att göra det jag tycker är viktigt Då är han fel person för mig
Dvs vi har olika syn på hur ett förhållande ska se ut

Jag tror att svartsjuka grundar sig på att man inte har blivit behandlad med respekt partnern har inte tagit hänsyn till mina känslor
Sen har alla olika gränser för när det kommer till respektlöshet

Som redan nämnts i tråden är det ju full möjligt att vara gräsligt svartsjuk på någon som man inte ens har en relation med, att reagera med svartsjuka mot ett par där man är hemligt förälskad i en av parterna.

På vilket sätt hör svartsjuka och respekt ihop? Jag kan både respektera och förvänta mig respekt från andra människor utan att det är någon svartsjuka inblandat. Om någon behandlar mig illa (tex genom att lova något och sedan avsiktligt bryta mot det), var kommer svartsjukan in?

Att bli respektlöst behandlad är väl något upprörande i sig, inte för att det på något sätt skulle göra en svartsjuk?

Om jag va tillsammans med en person som inte visade någon svartsjuka, skulle jag ändå inte träda över gränsen för vad jag tycker acceptabelt

Så vad tillför svartsjukan? Vad är positivt med svartsjukan, vad gör det märkligt att någon inte sätter svartsjuka gränser runt sin partner?

Är det inte sunt att man själv avgör hur man vill bete sig mot andra och mot sin partner, att det inte är något som avgörs av några krav som motparten ställer? Om svartsjukekrav ska diktera ramarna i ett förhållande, var är egentligen just den där respekten då?

Är jag tillsammans med någon som inte tillåter mig att göra det jag tycker är viktigt Då är han fel person för mig
Dvs vi har olika syn på hur ett förhållande ska se ut

Vore jag tillsammans med någon som försökte tillåta mig något över huvud taget skulle han få veta ett och annat innan han åkte ut med huvudet först - alldeles oavsett om det var något viktigt för mig eller ej. Det är inte synen på om vad-det-nu-handlar-om är något viktigt eller trivialt som är på något sätt avgörande för mig där, det är tanken att han skulle ha något som helst att diktera om till mig.

Om vi vänder på det.

Varför då? Min partner hade inte blivit svartsjuk av de där skälen.

Vi pratar ju hela tiden om allting, så det hade vi ju gjort även under de omständigheterna, men jag kan inte föreställa mig att hen skulle bli svartsjuk. Sen hade min partner inte sagt det där om "jag litar på dig", för det hade ju inte haft med saken att göra. Min partner anser sig inte äga eller ha rätt till något alls av mig eller mina känslor, och på den punkten är vi rörande eniga.

Det är ganska coolt att alla har så olika syn på förhållanden :)

Det är väldigt o-cool att det finns människor som tolkar svartjuka som att det är ett tecken på kärlek..

Svartsjuka bottnar INTE öht i kärlek, det är inte coolt och det är inte förekommande i en trygg och sund relation oavsett det är en vänrelation eller en kärleksrelation etc.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=255&

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka