Min man flirtade på nätet

Men svartsjuk?

Jag skulle naturligtvis bli ledsen om min sambo valde någon annan men inte just svartsjuk. Ledsen.
Jag skulle bli svartsjuk. Kolsvart sjuk, det river mig i stycken, jag har svårt att hantera att bli bortvald till förmån för någon annan.

Men det har ju med min dåliga självkänsla att göra och det finns inte en promille som är positivt med dålig självkänsla. Någonsin.

Men är svartsjuka människor någon särskild sort? Jag tänker mig att i princip alla som älskar någon annan skulle bli svartsjuka om de hamnade i en situation där det fanns fog för det. Om jag kommer hem, och hittar min partner i armarna på någon annan, varpå han förklarar att han älskar henne mer och inte vill leva med mig längre, då skulle jag utöver ledsen och arg också bli svartsjuk, skulle jag tro. Alltså att jag skulle känna något mer och annat än bara ledsenhet och ilska.

Känner man så varje gång den andre visar nån form av intresse för nån annan, eller än värre, börjar kontrollera den andre för att förhindra att man väljs bort, då har man förståss problem, men svartsjuka i sig - alltså att man känner ett litet stygn i hjärtat om den man älskar och vill leva med väljer någon annan - det tror jag är tämligen allmängiltigt och upplevs av de flesta om de blir bortvalda av nån de verkligen bryr sig om. Men jag kanske har fel?

Nej, inte en särskild sort, så klart. (Det känns lite som när "otrogna" framställs som en särskild sort, tex på buke.) Däremot verkar olika personer vara olika disponerade för olika känslor.

Däremot verkar ju en del personer försvara, berättiga och dessutom agera på sin svartsjuka betydligt mer än andra, och en del tolkar svartsjuka som en del av kärleken etc. Och en del relationer verkar i väldigt mycket högre grad än andra baseras för föreställningar som i alla fall för mig framstår som väl i linje med svartsjuka: "han är min!" som kärleksuttryck, till exempel.

Att hitta sin partner i armarna på en annan skulle väl vara ganska omskakande och besvärligt till och med om man iofs är rätt lugn med att partner kanske har någon liten affär med någon någon gång? Jag tror att det skulle vara svårt för de flesta att sortera i känslohärvan just då.

Håller med @Lovisaleonora. I det extrema scenario du beskriver är du ju de facto bortvald. Tro fan att du inte rycker på axlarna, sätter på kaffemaskinen och börjar gå igenom dagens post.

Men den svartsjuka vi pratar om här är ju exrelaterad. Alltså när det där stynget du känner när din partner talar om/har kontakt med sina ex ställer till det för dig/i relationen. När du göder din svartsjuka genom undvikande = förmår partnern inte ha kontakten. DEN är problematisk.

Absolut att det är den svartsjukan som är problematisk. Min poäng var att själva känslan i sig inte var något som bara vissa människor kan känna, utan något de flesta skulle uppleva i "rätt" omständigheter. Problemet är inte känslan i sig, utan i vilka situationer den uppstår. Ungefär som ilska eller glädje eller vadsomhelst.

Absolut att det är den svartsjukan som är problematisk. Min poäng var att själva känslan i sig inte var något som bara vissa människor kan känna, utan något de flesta skulle uppleva i "rätt" omständigheter. Problemet är inte känslan i sig, utan i vilka situationer den uppstår. Ungefär som ilska eller glädje eller vadsomhelst.
Jag förstår vad du menar. Tror inte någon säger emot det. Med tillräckligt extrema exempel kan du nog få de flesta av oss att gå med på vilka exempel som helst.

Jag skulle bli svartsjuk. Kolsvart sjuk, det river mig i stycken, jag har svårt att hantera att bli bortvald till förmån för någon annan.

Men det har ju med min dåliga självkänsla att göra och det finns inte en promille som är positivt med dålig självkänsla. Någonsin.

Min självkänsla är inte 100% men den sämre sidan visar sig i andra sammanhang än just förhållanden. Den är kopplad till prestation och ffa hästarna.

Varför beror det på dålig självkänsla? Jag skulle snarare se det som ett resultat av att man faktiskt bryr sig, man ville verkligen dela livet med den andre, och så får man inte den man vill ha, utan får stå och se på medan någon annan får det. Man kan ju ha fantastisk självkänsla, och fortfarande tycka det känns lite jobbigt, om det var nån man verkligen var kär i.

Min självkänsla är inte 100% men den sämre sidan visar sig i andra sammanhang än just förhållanden. Den är kopplad till prestation och ffa hästarna.
Ja, så är det för mig också. Att det varierar alltså. Min självkänsla är som sämst när det gäller kärleksrelationer, därför har jag helst inga.

Varför beror det på dålig självkänsla? Jag skulle snarare se det som ett resultat av att man faktiskt bryr sig, man ville verkligen dela livet med den andre, och så får man inte den man vill ha, utan får stå och se på medan någon annan får det. Man kan ju ha fantastisk självkänsla, och fortfarande tycka det känns lite jobbigt, om det var nån man verkligen var kär i.
Det du beskriver är besvikelse. Fan, jag fick inte det jag ville ha. Som när någon annan köper drömhästen mitt framför ögonen på dig.

Men det jag beskriver är svartsjuka. Något kolsvart som brinner inombords. Han väljer HENNE. Vem är hon? Var är hon? Vad gör de nu? Varför är hon bättre än jag? Varför dög inte jag? Vad gjorde jag för fel? Var kunde jag gjort annorlunda? Hur träffades de? Var det tidigare än han sagt? Var det den gången när ..? osv

Jag förstår vad du menar. Tror inte någon säger emot det. Med tillräckligt extrema exempel kan du nog få de flesta av oss att gå med på vilka exempel som helst.

Det jag vänder mig mot är väl kanske att svartsjuka utmålas som en känsla man helst ska leva helt utan, som alltid är destruktiv och dålig, och som bara människor som har nån form av problem med sig själva kan uppleva.

Och jag skulle snarare beskriva det som en känsla som kanske inte är så rolig, men heller inte någon sorts svart gift som förpestar tillvaron, utan en känsla som är rätt rimlig och befogad att känna ibland.

Ungefär som ilska - jag skulle inte tycka det var särskilt problematiskt om en person säger sig bli arg ibland, under ett långt liv är det rimligt att man ibland skulle hamna i situationer där det är befogat att känna ilska - problem blir det först om man blir arg hela tiden och för ingenting, på nivån att andra tycker det är jobbigt att ha nära relationer med en och man själv mår dåligt av det. I så fall kan man ju börja fundera på antingen vilken situation man lever i, och/eller hur man förhåller sig till omvärlden.

Det jag vänder mig mot är väl kanske att svartsjuka utmålas som en känsla man helst ska leva helt utan, som alltid är destruktiv och dålig, och som bara människor som har nån form av problem med sig själva kan uppleva.

Och jag skulle snarare beskriva det som en känsla som kanske inte är så rolig, men heller inte någon sorts svart gift som förpestar tillvaron, utan en känsla som är rätt rimlig och befogad att känna ibland.

Ungefär som ilska - jag skulle inte tycka det var särskilt problematiskt om en person säger sig bli arg ibland, under ett långt liv är det rimligt att man ibland skulle hamna i situationer där det är befogat att känna ilska - problem blir det först om man blir arg hela tiden och för ingenting, på nivån att andra tycker det är jobbigt att ha nära relationer med en och man själv mår dåligt av det. I så fall kan man ju börja fundera på antingen vilken situation man lever i, och/eller hur man förhåller sig till omvärlden.
Fast jag ser mer till sammanhanget. Vi pratade ju om ex. Och är man svartsjuk på ex så är man i problemzonen tycker jag nog.

Jag tänker på andra känslor som uppfattas som negativa och jobbiga

Ska vi bara välja bort dom?

Vilka känslor ska vi ha kvar?

Försökte prata om detta igen och fick till svar: jag vet inte. Så som du tjatar måste du vara trött på vårt förhållande! Tror inte mina öron. Verkar som att det e dags att ta ett break så jag kan komma ikapp mig själv. Kommer ingen vart med detta alls. Han får väl höra av sig om han ändrar sig. Kram på er! Ledsen..
Kan ni inte söka hjälp av någon professionell familjeterapeut som kan hjälpa till i konversationen. Blir ju väldigt svårt att försöka få svar från någon som på en gång blir defensiv. Samtidigt som det ju är svar du vill ha?

Det du beskriver är besvikelse. Fan, jag fick inte det jag ville ha. Som när någon annan köper drömhästen mitt framför ögonen på dig.

Men det jag beskriver är svartsjuka. Något kolsvart som brinner inombords. Han väljer HENNE. Vem är hon? Var är hon? Vad gör de nu? Varför är hon bättre än jag? Varför dög inte jag? Vad gjorde jag för fel? Var kunde jag gjort annorlunda? Hur träffades de? Var det tidigare än han sagt? Var det den gången när ..? osv

Det låter som ett känslomässigt helvete, det håller jag med om. Det låter för mig som svartsjuka som löper amok, ungefär som ilska som gör att man inte kan behärska sig alls utan skriker och lever om och förstör och skrämmer omgivningen. Det är magnituden snarare än känslan i sig som är problematisk.

Det jag menar med svartsjuka är inte samma sak som besvikelse, det är olika saker. Om någon annan köper hästen jag vill ha, då blir jag besviken, inte svartsjuk. Kanske avundsjuk, om jag önskar jag hade haft dedär pengarna som köparen hade. Knappast svartsjuk, såvida det inte var en häst jag hade en nära relation till, och som sen tydligt valde bort mig och visade att den mycket hellre ville vara med den andra personen istället. Men det är ju något rätt annorlunda än t ex besvikelse över att ha förlorat en budgivning eller inte fått ett jobb.

Sen känner man i praktiken säkert en härva av känslor, men jag tänker att det ändå kan vara ganska vettigt att reda ut begreppen, så att man kan sätta ord på vad man känner och förstå vad som händer.

Det låter som ett känslomässigt helvete, det håller jag med om. Det låter för mig som svartsjuka som löper amok, ungefär som ilska som gör att man inte kan behärska sig alls utan skriker och lever om och förstör och skrämmer omgivningen. Det är magnituden snarare än känslan i sig som är problematisk.

Det jag menar med svartsjuka är inte samma sak som besvikelse, det är olika saker. Om någon annan köper hästen jag vill ha, då blir jag besviken, inte svartsjuk. Kanske avundsjuk, om jag önskar jag hade haft dedär pengarna som köparen hade. Knappast svartsjuk, såvida det inte var en häst jag hade en nära relation till, och som sen tydligt valde bort mig och visade att den mycket hellre ville vara med den andra personen istället. Men det är ju något rätt annorlunda än t ex besvikelse över att ha förlorat en budgivning eller inte fått ett jobb.

Sen känner man i praktiken säkert en härva av känslor, men jag tänker att det ändå kan vara ganska vettigt att reda ut begreppen, så att man kan sätta ord på vad man känner och förstå vad som händer.
Att svartsjuka och besvikelse var olika saker var just min poäng. Och jag tyckte att det var besvikelse du beskrev med: Varför beror det på dålig självkänsla? Jag skulle snarare se det som ett resultat av att man faktiskt bryr sig, man ville verkligen dela livet med den andre, och så får man inte den man vill ha, utan får stå och se på medan någon annan får det. Man kan ju ha fantastisk självkänsla, och fortfarande tycka det känns lite jobbigt, om det var nån man verkligen var kär i.

Fast jag ser mer till sammanhanget. Vi pratade ju om ex. Och är man svartsjuk på ex så är man i problemzonen tycker jag nog.
Jag känner ingen svartsjuka för makens ex eftersom jag inte känner till vilka de är. Om någon av dem skulle ta kontakt och maken utan vidare skulle hänga på skulle jag faktiskt börja undra vad som plötsligt gjort att exet blivit intressant att umgås med efter 25 år. Men det är ju tur att både jag och maken skulle se det på samma sätt så känner ingen av oss att det skulle handla om någon sjuklig svartsjuka i kombination med kontrollbehov.

Nej men man behöver väl inte elda på det jobbiga heller?

Att ignorera fungerar ju dåligt i längden.
Jag tycker inte heller att man ska elda på negativa känslor
Man måste jobba med dom.
Jag tror att det bästa är om man accepterar sina känslor
Man måste få tillåta sig att känna sig ledsen, förbannad, avundsjuk, svartsjuk etc. Känslor är inte farliga om man inte beter sig destruktivt i dess samband.
Man måste få vara ledsen ibland, självklart får det inte gå så långt som till depression, man måste få vara arg, men man får inte skada någon.
Det är tillåtet att bli svartsjuk i vissa situationer, men det är inte hälsosamt om svartsjuka förgiftar hela en liv.
Det måste finnas en balans, då är känslor bara hälsosamma.

(Någon sa att avundsjuka är en bra känsla, för det är den som gör att vi sträva efter att nå våra mål) om jag tex ser någon som är snygg och vältränad, så är det känslan av avundsjuka som ligger till grund för att jag också börjar träna för att bli lika snygg)
Jag vet inte om det stämmer, det ska jag låta bara osagt.

Att svartsjuka och besvikelse var olika saker var just min poäng. Och jag tyckte att det var besvikelse du beskrev med: Varför beror det på dålig självkänsla? Jag skulle snarare se det som ett resultat av att man faktiskt bryr sig, man ville verkligen dela livet med den andre, och så får man inte den man vill ha, utan får stå och se på medan någon annan får det. Man kan ju ha fantastisk självkänsla, och fortfarande tycka det känns lite jobbigt, om det var nån man verkligen var kär i.

Det är det där med att bli bortvald, tror jag, alltså den andres fria val och agency, som gör att det blir svartsjuka och inte bara besvikelse. Svartsjuk kan man ju bli även om man är olyckligt kär, i nån som inte ens visste att man var valbar, så jag ser det nog som emotionell avundsjuka där den man vill ha väljer någon annan. Sen kan man ju bli besviken också, förståss, men det jag beskrev är inte besvikelse.

Om jag kommer hem, och hittar min partner i armarna på någon annan, varpå han förklarar att han älskar henne mer och inte vill leva med mig längre, då skulle jag utöver ledsen och arg också bli svartsjuk, skulle jag tro. Alltså att jag skulle känna något mer och annat än bara ledsenhet och ilska.

Känner man så varje gång den andre visar nån form av intresse för nån annan, eller än värre, börjar kontrollera den andre för att förhindra att man väljs bort, då har man förståss problem, men svartsjuka i sig - alltså att man känner ett litet stygn i hjärtat om den man älskar och vill leva med väljer någon annan - det tror jag är tämligen allmängiltigt och upplevs av de flesta om de blir bortvalda av nån de verkligen bryr sig om. Men jag kanske har fel?

Hur definierar du svartsjuk?

Med svartsjuk menar jag just det stygnet i hjärtat när den man älskar väljer bort en, man vill ha den kärlek någon annan får av den man bryr sig om. Känslomässig avundsjuka, så att säga. Syskon kan ju också bli svartsjuka på varandra när de är små t ex, så det behöver ju inte vara romantisk kärlek egentligen.

För mig är svartsjuka absolut något som alltid är negativt, något som vore bra att leva utan. Anledningen är vad svartsjukan bottnar i: ägande, krav och vägran. I en situation där jag kommer hem och hittar min partner i sängen med någon annan så kan jag känna mig arg, ledsen, sviken, sårad och många andra saker utan att jag ser de känslorna som något i sig negativt, men svartsjukan - som jag säkert skulle känna också - vore däremot något dåligt. Svartsjuka bygger på att jag anser mig äga, ha rätt till, något som inte är mitt. Det är uppenbarligen inte mitt - att jag känner svartsjuka har ju triggats av att min uppfattning av ägande utmanats på något sätt - och det är inte sunt att tänka att en annan persons känslor på något sätt tillhör mig.

I situationen du ställt upp blir svartsjukan ett "nej!", ett "det här händer inte!". De andra känslorna är en reaktion på situationen som den är, svartsjukan är en vägran att acceptera. Han får visst välja den andra kvinnan, han får visst älska/attraheras av någon annan, den rätten har alltid varit hans och min svartsjuka är ett symptom på att jag istället vill/inbillat mig att den ska vara min.

Avundsjuka är i mångt och mycket samma sak, om jag är avundsjuk på att någon har något jag saknar så är just avundsjukan ett uttryck för att jag upplever mig ha rätt till något som uppenbarligen inte stämmer överens med verkligheten. Den saken är inte min, den är någon annans, men jag vägrar som en skrikande treåring att acceptera hur det ligger till.

För mig är det skillnaden, det som skiljer ut "sjukorna" från andra negativa/jobbiga känslor, att de innebär att man försöker ta sig rätten till något som inte är ens eget, att man inte vill se saker som de är utan kräver att de ska vara som man vill.

Jag tror att det bästa är om man accepterar sina känslor
Man måste få tillåta sig att känna sig ledsen, förbannad, avundsjuk, svartsjuk etc. Känslor är inte farliga om man inte beter sig destruktivt i dess samband.
Man måste få vara ledsen ibland, självklart får det inte gå så långt som till depression, man måste få vara arg, men man får inte skada någon.
Det är tillåtet att bli svartsjuk i vissa situationer, men det är inte hälsosamt om svartsjuka förgiftar hela en liv.
Det måste finnas en balans, då är känslor bara hälsosamma.

Känslor är på sätt och vis en träningssak, ju oftare vi upplever tex ilska desto vanligare blir den upplevelsen. Att granska sina känslor och försöka leda in dem på mer konstruktiva vägar är inte detsamma som att förneka och trycka undan dem. Alla känslor är definitivt inte hälsosamma, vi tjänar på att använda de möjligheter vi har till att utvecklas och stärka våra positiva sidor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka