Min lilla Sko tappare.

N

N4tt4N

Jag har ett stort problem med mitt sto! Hon tappar sina skor nästan direct efter skoningen. Sist hann de gå två dagar innan den första skon trillade av.
Hovslagaren ska vara bland de bästa och skor många andra hästar som inte har samma problem som min. Därför tror jag inte felet är hos min hovslagare. Jag funderade på om hennes hovar va för torra och gav henne extra B vitaminer nu. Hon har fått betydligt finare päls men skona flyger!

annars har hon inga defeckter på hovarna eller så.

vad ska jag göra? vill ha så många råd jag kan av någon som vet!?

tack :)

Sv: Min lilla Sko tappare.

De först dagarna efter skoning är det bra om de inte går i för blöta hagar. Trampar ju lättare av sig skorna när det är surt för det "suger" liksom av skon. Testa att använda gummiboots så kanske pållen trampar på de i första hand och inte på skon. Vet ju att hovis vill ha ett visst utlägg på skorna men om hästen ofta trampar av sig skorna kanske han kan knacka in dom lite hårdare så att skorna blir lite mer "svåråtkomliga".

Nu går hon inte allas i någon blöt hage.. eller det är ju en gräshage och så men inte så man sjunker igenom ifall du fattar. När hon väl tappar skona är det oftast när vi rider ut. Igår när hon tappade sin vänstra fram så red vi på en grusväg och jag hann precis börja trava när hon började ömma och då visste jag att hon tappat en sko. Så då va det raka vägen hem efterom hon är omöjlig att rida med tappsko efterom hon ömmar nått rejält, blir som halt. jag har köpt boots nu som jag tängte testa med:)...

min häst tappade 5 skor på en skoning en gång. suck.

tappas det lika mycket skor fram som bak? är det mest fram så kan man försöka göra tårna lite kortare så att de rullar över snabbare fram och inte lika lätt kommer åt för att trampa av sig. eller så kan man sätta ett par lättare skor så att de hinner undan snabbare. eller sätta på flappskor.

sedan så kan jag meddela att det inte behöver vara något fel på hovslagaren för att hästen tappar skor.. det är bara så att vissa hovslagare inte passar vissa hästar hur duktiga de än är.

Hej man kan prova nåt som heter hovstärkare som är jättebra har fungerat bra på min tappsko häst ocg han brukar med tappa de titt som tätt men ej längre finns på www.borjes-tingsryd.se

Tappar hon skor när du rider kan det hjälpa med gummiboots som går ner över trakterna och skyddar skon - om det är fram hon trampar av sig vill säga. Be hovis att inte lägga ut skon för mycket och inte ha för långa skor. Vet att de ska ha stöd och möjlighet för hoven att vidga sig men det hjälper ju inte om den ändå inte får behålla skon på. Resultaten blir ju bara en söndertrasad hov och jag vet inte om det är bättre.

Tappar hon skor när du rider kan det hjälpa med gummiboots som går ner över trakterna och skyddar skon - om det är fram hon trampar av sig vill säga. Be hovis att inte lägga ut skon för mycket och inte ha för långa skor. Vet att de ska ha stöd och möjlighet för hoven att vidga sig men det hjälper ju inte om den ändå inte får behålla skon på. Resultaten blir ju bara en söndertrasad hov och jag vet inte om det är bättre.

jag håller abosolut inte med om att man inte ska lägga ut, som jag skrev innan, flappskor!! jag kan inte så mycket om dem, men de gör att det blir som en blandning mellan att vara skodd och gå barfota och hästarna trampar inte av sig flappen. MYCKET bättre att sko med sådana ist för att trångsko hästen. trångskoning kan leda till hur mycket fel som helst
/ Helen som haft en trångskodd häst som fick både hovledsinflammation i framhovarna och kotledsinflammation i hö fram pga felskoning.

Om det är fram så är flappskor ett utmärkt alternativ som tidigare nämnts!
Annars kan prova att sko med lättare eller tyngre skor, steget förändras då något och hästen kanske klarar sig från att trampa av sig skorna, Tex använder du remontskor så prova med travskor, ta då så kallade guldskor, de håller lika länge som en remontsko men är mycket lättare. Guldskor är inte så bra om hästen har större skor än fyror. Går hovarna sönder mycket så se till att hovslagaren använder slimsöm, brukar vara bättre än vanlig söm.

googlade och hittade denna bilden på www.thorstrading.com.
man skor dem med en liten sko uppe vid tån.

bild_flapsko.jpg

Ahh.. som en sula med en halv sko på i fram alltså? Hmmm.. kommer det inte in massa grus och så?

men den går att böja så det går att kratsa under. hästarna trampar inte av sig dem för när de trampar på dem så glider de lätt undan ändå.

Har hon dåliga hovar så pröva biotin, funkar super på min häst! Innan jag började med det så tappade hon väldigt mkt skor pga hennes dåliga hovkvalite, var extremt torr. Hon tappade som mest 10skor på 14 dagar, o det var jättekul eftersom hovslagaren var på semester, hade nog ute alla hovslagare i hela staden då:crazy:

Jag tycker att du ska låta en annan hovslagare sko hästen och se om det blir någon skillnad.
Om hovslagaren är så bra som du säger, borde h*n vara djävligt trött på att åka ut till er hela tiden för att sätta på skorna på din häst. H*n borde också komma på en bra lösning om h*n är så bra som du säger.

Jag hade bytt hovslagare, för jag accepterar inte att skorna flyger och far hela tiden.

Om det är fram så är flappskor ett utmärkt alternativ som tidigare nämnts!
Annars kan prova att sko med lättare eller tyngre skor, steget förändras då något och hästen kanske klarar sig från att trampa av sig skorna, Tex använder du remontskor så prova med travskor, ta då så kallade guldskor, de håller lika länge som en remontsko men är mycket lättare. Guldskor är inte så bra om hästen har större skor än fyror. Går hovarna sönder mycket så se till att hovslagaren använder slimsöm, brukar vara bättre än vanlig söm.

Vet ni ungefär vad en sådan sko kostar? Är flappskon lika bra som en vanlig sko, för att hon ömmar nämligen så fort hon tappar en sko, och om flappskon inte ramar in hela hoven så tänkte jag att hon kanske blir *ömm* för det? Vad är en remont sko då?... har du någon bild?

jag vet tyvärr inte vad flappskorna kostar eftersom jag aldrig köpt dem själv. och flappskon ramar in hela ´hoven, man lägger ut precis som en vanlig sko.

Då tror jag att jag testar det hovslagaren kommer nämligen på mån/tis någon gång :).... och hoppas på det bästa :) tack för tippset:)

mm ring hovslagarnen innan bara o säg till, jag tror inte att min har det i sitt "ordinarie sortiment" så det kan vara bra att säga till innan då :p

jag ska rätta mig själv, det är sjävla flappen man lägger ut, inte skon (den är ju så liten)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 001
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 385
Senast: mackan
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10