malinsky

Trådstartare
Vad blir följdverkan i kroppen om jag tex sitter m skänkeln bakåtförd? om jag är hård i handen, vinklas mitt bäcken? ngn som är intr av en sitsdiskussion?
:D

Sv: MIN kropp

Har funderat själv en del på detdär. Det diskuteras ju hela tiden hur man som ryttare ska vara för att hästen inte ska bli stel, muskla sig snett, knäppa av i nacken osv, men diskussioner om hur vi själva ska vara, för att vi inte ska muskla oss fel och få spänningar i muskler här och där, har jag däremot inte sett så många av:p

Ja, jag tycker att det är jätteintressant just med "följdsjukdomarna" som kommer med tex en hård hand! Om jag "hänger" lite i tygeln, vad händer med kroppen? Skjuter jag fram höften och "fäller ned" sittbenen?

Finns det något samband mellan att spänna innerlåren och...?

Jag funderar som så att man kanske också genom att komma åt 1 viktig balal sak, så kanske en del andra saker också faller på plats!?

Någon som har några idéer eller teorier?

Av de frågor du lagt in kan jag inte bidra med så mycket mer än att om du drar i handen, så måste du ta spjärn någon annanstans.

Jämför när du står rätt upp och "drar" i något (ta ett grimskaft som en kompis får hålla i) - när du drar med din vänster spjärnar du ifrån med högerbenet, drar du i höger spjärnar du ifrån med vänsterbenet och förflyttar din vikt till det benet. Det är därför det inte fungerar med att dra i höger tygel för att få hästen att svänga till höger - din kropp säger något helt annat än vad du tror dej säga med handen/armen....

När man tar spjärn måste man också "låsa" sin fotled något - och låsta fotleder ger automagiskt låsta höftleder. Det går hand i hand.

Men höftleder kan bli låsta lite varstans - så jag tror ej att det måste vara så att man vinklar fram och fäller ned sittbenen automagiskt när man drar(/hänger) i en tygel. Det är väldigt olika hur folk förhåller sin kropp framåt och tillbaka när de drar i tygeln. Man kan ju spjärna i stigbygeln på väldigt olika sätt - på utsidan av foten, på insidan av foten, med vikten riktat framåt-neråt från tån (lutar sej framåt) eller med tyngdpunkten långt ner i hälen (lutar sej bakåt) osv.

Med en tanke på vad jag pysslar med, med mina fötter - så händer mycket i min kropp och som du säger - många saker faller på plats i ridningen. När vi inte sitter på en häst är våra fötter viktiga för vår balans - och alla använder sej av liknande system även när de rider men många är inte så medvetna om VAD de egentligen gör med sina fötter??

Förresten, det känns som om jag menar (när jag läser det jag skrev) att man måste ha en stigbygel för att kunna dra i en tygel.
Kan man inte ta spjärn i en stigbygel (om man rider utan sådana eller barbacka) men ändå fortsätter dra i en tygel så tar man spjärn någonannanstans :idea:

Intressant!! Låsta fotleder = låsta höftleder. Jag blir lätt vääääldigt spänd, så fort jag ska göra ngt på hästryggen. Min medvetenhet har precis ökat kring detta och jag jobbar med andning och avslappning. Jag fick fötterna fastsatta sist jag red och jag spjärnade ORDENTLIGT med vänster fot och fick också ont i vänster "ryggfilé"

En tes: Om man drar i hästens tyglar (för att få stopp kanske :angel: ) så skjuter man förmodligen fram bäckenet också, och det resulterar i att hästen antagligen får dubbla budskap.. spring säger höften/bäckenet... munnen drar stopp...!?

Om det vore så väl ändå:angel:, för om ryttarens bäckenet går framåt så kan du få med dig hästens bäcken in under.

Det som oftare händer är att ryttaren drar - tippar framåt med överlivet - låser höften - blockerar ryggen på hästen.

Har själv ridit länge med skänkeln "bakåt" och fick rådet av min nya tränare att tänka lite stolsits, när jag rider.
Vips förbättrades min sits, handställning och ryggen rätades och min påverkansridning förbättrades.
Med skänkeln något bakåt, var det som att jag inbjöd hästen att hänga på bettet. Efter att ha ändrat på det lilla, har allt blivit mycket bättre. Det märks både i ridningen i övrigt men även på resultatet på tävling.

kanske kommer......... :D

Nu vet jag bara swift.

Susanne von dietze har skrivt om sitsen, men hur bar det är vet jag inte. Tror Psychogrl har den.

Ja, jag vet också bara Swift.. inte så "bara", men jag efterlyser fler.

Skriv den bruden :)

von Dietze, Meyners, Wanless, Prockl är fyra exempel jag kommer på förutom Swift. Finns säkert flera om man letar på engelska och tyska.

Ok, finns de på svenska?

Tyska böcker? :eek: hövva.. läste tyska i högstadiet och jag har bara dåliga vibbar från det...

Flip ist ein Boxer, Flip ist vild, er spielt und spielt.. bums! Das liegt das telephon, es ist kaput..

...eller ngt sådant..

våga vägra tyska!!! :D

*kl*
Jag köpte en intressant bok av Sara Wyche senast jag var i London. Den heter "The Anatomy of Riding" och verkar mycket intressant:

The Anatomy of Riding aims to look at riding from the horse's point of view. It illustrates why some riding techniques are anatomically logical for the horse while others are anatomically flawed. By understanding how the rider's anatomy interacts with that of the horse-what actually happens when you sit a certain way or move your leg to a particular position-it is possible for you to become your own teacher and to seek out for yourself a system of riding that is both effective and kind.

Ok, du har inte läst igenom den. I London sa du, måste kolla om den går att få tag i här

Tack för ditt tips!! :)

Nej har bara hunnit bläddra i den och den verkar väldigt intressant. Talar en hel del om att hitta hästens naturliga reflexer. Finns att köpa på nätet.

Här är ett exempel på vilken nivå hon lägger sig i boken:

The position of the riders leg
If the riders leg is too far forward in relation to his body, it will press on muscles more related to the suspension of the front of the rib than those that help to brace the horses back. There are long nerve extensions that stem from the .....blabla...if the rider stimulates these muscles, he is reinforcing the muscular suspension of the forehead rather than supporting the back.

"...it may produce a more extravagant forelimb stride, but it does so at the expense of a well-braced back"

Vojne..vad intressant det låter...måste nog ta och läsa den snarast :)

malinsky skrev:
Ok, finns de på svenska?

Tyska böcker? :eek: hövva.. läste tyska i högstadiet och jag har bara dåliga vibbar från det...

Flip ist ein Boxer, Flip ist vild, er spielt und spielt.. bums! Das liegt das telephon, es ist kaput..

...eller ngt sådant..

våga vägra tyska!!! :D

Was kostet das lipstick da?? Es kostet 20 mark ...ahh etwas zu teuer....etwas anderlict vileicht??? (fritt från minnet från högstadiet...:rofl: )

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama