Min känsliga häst..

Drover

Trådstartare
Som jag håller på att lära känna- visar tydligt att det INTE är trevligt när matte reder ut man och svans. Misstänkte först att det handlade om ledarskapsproblem, liksom att han testar hur mycket han kan få sin vilja igenom. Hästen i fråga är supertrevlig i all hantering och oootroligt snäll på övriga punkter förutom när det kommer till öron, man och svans...

Börjar jag borsta manen drar han upp huvudet, backar bakåt och slänger med huvudet. Har testat med man-spray och då tycker han det är lite mera okej, men fan ta mig om jag råkar kröka en hårstrå eller Gud förbjude; om jag reder ut svansen med fingrarna och råkar få med mig ett hårstrå- då piskar han till med svansen och bakbenet far upp och varnar om att PASSA DIG!

Kan hästar vara så känsliga? Jag har hittintills ryat till honom för att tala om att det inte är okej att han hotar mig, och då blir han lite spak men sen är det lirka som gäller om jag vill fullborda man och svans-utredningen.

Och när det kommer till öronen, hur mycket ska man bry sig? Okej vännen du får se ut som en lo-katt.. Tränsning inga problem, vidrörning i farten med borsten- inga problem.

Nån som har haft/har liknande problem?

Sv: Min känsliga häst..

om du håller på att lära känna hästen kanske du bara ska vänta lite med dom grejjer han inte gillar, min kille berättade att det är lite smått privat att gräva inne i öronen, då ska det helst bara vara han och jag i stallet ;)

varför hålla på och insistera med ngt hästen inte tycker är behagligt? gör inget problem av ngt i onödan. Ledarskapsproblem? Hur tänker du då? Hästen visar att det är obehagligt, mer än så är det inte.

Jag har under årens lopp haft flera hästar som varit hårömma. Att putsa öronen verkar mer vara regel än undantag att hästar inte gillar. Vilket jag kan förstå för dels så är det skyddshår som är känsliga (ska känna av om något kommer nära örat) och dels så hörs ljudet från saxen väldigt tydligt på det avståndet.

Jag har haft liknande med manen på min häst. Vi kör numera en tyst överenskommelse där jag reder ut lite försiktigt och hon är still. Det tog ett tag att komma dit, först redde jag ut manen med fingrarna och övergick sen till piggborste som jag använder försiktigt. Nu har jag haft henne i tio år.
Rycka manen finns förstås inte på kartan utan jag klipper vilket hon accepterar.

Min häst är precis likadan och vi har också nu efter 11 år samma överenskommelse som ni har ;)

Tycker det hör till att reda ut man och svans? Min kille har vågig och mycket man och håller jag inte efter den så får han dreads och manen trasslar ihop sig. Tycker inte att jag insisterar på något orimligt eller nåt som endast är estetiskt (skrev att jag kapitulerat och låtit honom ha sina öron i fred alá lo-katt ;) )

Tack ni andra för svar, har genom det fått svar på min undran över om hästar kan vara hårömma (inte att förväxla med känslighet vid fällning/pälssättning- det vet jag är ett vanligt förekommande ;) )

Varken rycker eller klipper hans man för han är så vacker i sin vildvuxna man :d

Trevlig helg! :)

Om der faktiskt blir tovor hade jag nog bara dränkt svans och man i glansspray varje dag och lite försiktigt plockat ut strö och sånt med fingrarna. Sen hade jag toppat svansen lite nu och då

Synd för dig att du har en häst som är vacker i lång man;)

Mitt halvblod ser bäst ut i kort man vilket är skönt för då håller den sig med att man bara drar fingrarna igenom den.

Kan du tvätta manen? I så fall tipsar jag om vanlig hårbalsam istället för glansspray. Man kan vräka på med en flaska för 15:- från Rusta typ. Så reder man ut manen försiktigt med fingrarna och det håller länge.

Annars får du nog fundera på att klippa manen trots att hästen är finast med lång man.

ja men du blandade in ledarskap som om det vore ngt orimligt att hästen om den är håröm eller får obehag av behandlingen inte skulle ha ngn rätt att uttrycka det, och det tycker jag är väldigt märkligt resonerat.

Jag kan rekommendera Cowboy Magic Drops som är någon sorts silikondroppar(gissar jag) som är ASbra i man och svans! Fördela i händerna så går det lätt att reda ut med fingrarna.

Jag har också en håröm kille :) Rycka man gör bara för ont så jag har alltid klippt, tycker jag får det någorlunda snyggt ändå. Man och svans är dessutom lockiga och tovar sig på mindre än en dag. På ett sommarbete en gång var halva svansen en dreadlock :P
Jag brukar iaf reda ut med utredningsspray, (har ingen superbra just nu) börjar längst ned i topparna, nån slinga i taget och håller i hårt på mitten med ena handen så att det inte drar i rötterna. Har ju själv lockigt hår som trasslar sig så jag har lite förståelse, reder ut mitt på samma sätt :)

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 735
Senast: Torill
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 713
Senast: Karminnie
·
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 765
W
Hästhantering Hej! Skulle bara vilja ha lite tips och råd från annat hästfolk som handskas med hästar som har lite attityd...eller ja kan ha ett...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 502
Senast: Zorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka