Min hund trivs inte.

M

Modighen

hej.

Jag har en Blandras Australian Shepherd/Bordercollie hund som är otroligt hyperaktiv. Jag är 18 år och bor på internatskola som man får ta med hundar till. Ayita ( min tik ) har bott här snart 1 år. Men nu börjar hon vantrivas och mina föreldrar vill ju inte ha hund så hon är ju mitt ansvar. Om hon inte trivs här så måste jag sälja henne! och det vill jag ju inte.

Senaste tiden har hon slutat äta och bara ligger depprimerad under sängen:(. Hon blir glad när hon är ute och springer, vi kan vara ute i flera timmar. Men så fort vi kommer in i huset så blir hon sur och äter inte och deppar ihop. Jag vill jätte gärna göra allt för henne, men jag har inte tiden att aktivera henne hela dagarna då jag har mycket plugg, och ej har tillgång till bil (transportmedel).

Jag visste när jag köpte henne att det är en aktiv ras, men föreldrarna till min hund är sällskapshundar så dom sa hon blir lugn. Men nu är hon så ledsen över att jag inte kan göra mera med henne.

Jag har funderingar på att lämna bort henne på foder och senare eventuellt köp. Skulle då vilja hon kom till någon som vill aktivera henne inom vallning eller agility m,m. Hon är 1år 18mars och hon är otroligt lättlärd. Har lärt henne lite vallnings teknik visslingskomandon stanna(ligg) och framåt. Hon är superduktig men vad ska jag göra??

Jag vill ju ha hund men känns som hon är för stort ansvar.
HJÄLP! :cry:

Sv: Min hund trivs inte.

vi kan vara ute i flera timmar. Men så fort vi kommer in i huset så blir hon sur och äter inte och deppar ihop. Jag vill jätte gärna göra allt för henne, men jag har inte tiden att aktivera henne hela dagarna då jag har mycket plugg, och ej har tillgång till bil (transportmedel).

Kan du inte istället lägga den tiden du är ute i flera timmar på att aktivera henne mentalt då?

Vet annars inte riktigt Vad jag ska säga, annat än att så kan det bli när man köper blandras(valp)-man vet aldrig vad man får och vilka egenskaper en valp nedärver....

Funkar det verkligen inte så är det ju "bara" att omplacera din hund.

Senast ändrad:

Jo det är sant. Kanske ska börja planera dagarna lite närmre och se kanske testa lägga spår.

Det jobbiga är att jag bor på en skola. Inte så mycket utrymme man har att träna på sen nu på vintern är allt igensnöat.

Håller med Nikkis, om du har möjlighet att vara ute flera timmar så borde du kunna använda dem bättre än att bara låta hunden springa runt.

Låna t ex Memea Molins aktivitetsbok på bibblan om du har idétorka.

Det är mest Helger jag har tillgång att vara ute med henne i timmar.

Nu vardagar kan jag vara ute med henne, Mellan 12-13 20-23 det är nog det jag har att välja på.

slutar kl 4 varje skoldag och plugg på det.
Jag har försökt träna lydnad med henne varje gång vi är ute, men hon är väldigt trottsig. Riktig bushund är hon men otrolig snäll och gullig.

Trotsig?!

Hur menar du då? En hund med blandningen borde verkligen vara hur lättlärd som helst. Eller menar du ouppfostrad?

Hon är trottsig att hon vägrar komma när jag ropar fast vi tränat inkallning mest av allt.
Sen har hon börjat springa ifrån mig.

Om jag inte är riktigt STEN HÅRD med att hon ska gå fot så sticker hon ifrån mig, sen ignorerar hon mig om ropar.
10gången jag ropar kommer hon, och jag straffar aldrig henne om hon kommer.
tror hon lärt sig att hon kan springa så långt hon vill bara jag inte få tag på henne, sen när hon kommer får hon inte straff.

Trotsig? Snarare understimulerad.

En så utpräglad vallhund behöver jobba massor med huvudet. Självklart ska de ha motion och få springa av sig, men framför allt stimuleras mentalt.

Strunta i lydnadsträningen ett tag om det bara blir maktkamp. Eller gå tillbaka till de grundläggande koppelövningarna, korta stunder av intensiv träning. Blanda upp med trickträning, låna Memea Mohlins bok som någon redan tipsat om!

(Totalt OT, men hur uttalas "Memea"? Det har jag undrat i åtskilliga år nu:o )

Ser att du har fått bra tips men, har du testat en sådan där "aktivitetsboll"? Sån man lägger godis i och så får hunden försöka få ut det.
Har en sådan till min hund som jag körde med när hon var konvalescent och inte fick springa i skogen. Funkade kanon! :) Det är riktigt hjärngympa utan att du behöver vara delaktig hela tiden. Kan ju vara bra att ha när du inte är hemma. De är inte så dyra heller så det kan ju vara värt att testa?!

Lycka till med vovven :)

Jag tycker att du ska anmäla dig till en hundkurs. Vilken som helst egentligen, men börja gärna med en grundkurs i lydnad för det behövs alltid på alla hundar. Normalt går kurserna på kvällarna eller helgerna, vilket gör att du hinner med skolan också.

När du sedan gått grundkursen i lydnad kan du gå vidare och köra spår, sök, och annat.

Sälj inte hunden - lär dig aktivera henne rätt istället!

Trotsig? Snarare understimulerad.

En så utpräglad vallhund behöver jobba massor med huvudet. Självklart ska de ha motion och få springa av sig, men framför allt stimuleras mentalt.

Strunta i lydnadsträningen ett tag om det bara blir maktkamp. Eller gå tillbaka till de grundläggande koppelövningarna, korta stunder av intensiv träning. Blanda upp med trickträning, låna Memea Mohlins bok som någon redan tipsat om!

(Totalt OT, men hur uttalas "Memea"? Det har jag undrat i åtskilliga år nu:o )

Som "Med mera" i rytmen ungefär. "Meh-mea"

Hon är trottsig att hon vägrar komma när jag ropar fast vi tränat inkallning mest av allt.

Om jag inte är riktigt STEN HÅRD med att hon ska gå fot så sticker hon ifrån mig, sen ignorerar hon mig om ropar.
tror hon lärt sig att hon kan springa så långt hon vill bara jag inte få tag på henne, sen när hon kommer får hon inte straff.

På med långlina och låt henne aldrig någonsin komma undan med sånt. Varje gång hon lär sig att hon kan dra iväg stärks det beteendet.
Vid sidan av detta ökar du den mentala stimulansen, och hittar en riktigt BRA belöning som din hund vill jobba för. Gos, muntligt beröm, boll, kamptrasa, godis, vad du och din hund nu vill använda. Med denna belöning ska det bli så roligt att din hund ska inte vilja vara någon annastans än med dig.

Ush, jag blir så beklämd varje gång jag ser att en sådan hund säljs som lugn sällskapshund. Minst sagt oseriöst av uppfödarna!

Det du har är en utpräglad vallhund med ERNOMT arbetsbehov. Jag säger inte arbetslust, utan just behov.

Jag säger som Ramona, gå kurs i grundläggande lydnad, och lägger till att du sen bör gå på regelbundna vallningskurser. Det är en arbetsnarkoman du har, den behöver få valla för att må optimalt! Har du inte möjlighet att valla med den själv så tycker jag att du ska omplacera den.

/Migo
som har insett hur otroligt viktigt det är att låta vallhundarna göra det de är gjorda för. INGET annat ger den tillfredsställelsen.

Jag antar att du går på Lillerud eftersom det står att du bor i Karlstad och att du får ha med dig hunden på skolan :)

Det finns ju massa plats för hunden att springa fritt på, kanske i långlina om hon sticker ifrån dig. Brukshundsklubben i Karlstad ligger ju rätt långt ifrån just Lillerud men det kanske anordnas kurser i Vålberg eller i alla fall inne i Karlstad som du kan anmäla dig till.

Jag minns att när jag gick där kom det en kvinna med några får och en border collie och visade oss hur vallning fungerade, kanske du kan försöka få tag i henne och be om hjälp?

Det finns ju en massa andra lärare som har hund där också så du kan ju be dem om hjälp :)

Det du kallar trotsig är hundens sett att tala om att den får för lite stimulans, den försöker hitta på egen stimulans,

Om du har så lite tid till din hund (så som du har beskrivit) kan jag bara rekomendera dig att omplacera den, för den kommer aldrig att bli nöjd med så lite, sådana hundraser behöver vara med sin ägare större delen av dagen :)

Det känns som om du inte riktigt förstår vad du har i kopplet. Jag tycker att en BC ska få valla. Om du inte har möjlighet till det så måste du hitta på något annat vettigt arbete för din hund. Om du stod för intressanta arbetsuppgifter så kan jag lova dig att det inte skulle existera det som du kallar för "trots". Hoppas att det ordnar sig för dig och din hund, Mvh Ylva

Tack för alla bra svar! :)

jag förstår min hund behöver mycket. Och jag tycke synd om henne och vill henne bra, och känns så jobbigt på tanke med omplacering.
Jag tar åt mig allt och ska kämpa :)

tack så mycket :)

Jo.

Om jag vill valla med henne, vart finns det någonstanns att göra sånt??

Jag har ingen bil så svårt för mig att ta mig till ställen, sen finns det nog inga bussar till sånna ställen som ofta ligger långt ut på landet.
jag kommer från örebro så jag har ingen hjälp av föreldrar på den delen.

Jag skulle vilja pröva valla, men lite svårt om man inte har egna får.

Finns inte fåren kvar på skolan? Om det nu var Lillerud du gick på...

Man kanske kan få träna på dem? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Övr. Hund Asni har nu fått några veckor med mindre aktivering. Hon får springa i skogen och träna lite småsaker på skoj, köra balansboll...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 753
Senast: Valptass
·
Hundhälsa Rubriken blev kanske lite oklar. Nu drömmer jag fritt lite om framtiden och hur jag skulle vilja bo. Dök upp ett jättefint litet torp...
2
Svar
30
· Visningar
5 036
Hundavel & Ras Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om...
Svar
8
· Visningar
4 811
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama