Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

giovanna

Trådstartare
Försökte leta efter om det redan fanns någon sådan här tråd men hittade ingen, kanske är jag kass på att leta...

Hur som helst, idag när vi var ute i trädgården så går det förbi en hund som jag vet inte gillar Alfons, den har gått förbi nån gång tidigare och då har de gruffat mot varann.

Idag var skillnaden att Alfons var lös och rusar rätt emot grindhålet som är stängt med kompostgaller och lyckas komma igenom/under eller hur han nu lyckades och rusar fram till den andra hunden som biter honom.

Min man är två sekunder efter och plockar upp honom så allt går väldigt snabbt och det verkar ha gått bra men när jag kollar ser jag att Alfons fått ett sår stort som en enkrona ungefär på bröstet, ungefär vid armhålan.

Jag ringer veterinären och får beskedet att det inte verkar jätteakut utan att jag nog kan avvakta tills imorgon med att åka in och kolla upp det.

Det jag funderar på nu är om jag ska ta detta på min försäkring eller om det är den andra hundägaren som ska göra det? Jag kan ju tycka att han borde det i och med strikt hundägaransvar, å andra sidan sprang ju vår hund ut från tomten så vi brast ju helt klart i tillsynen, det kanske ändrar synen på det hela?

Och om det är den andra så kommer det antagligen ta ett tag att få reda på vem det är, har sett dem ute ett par gånger men har inget namn eller adress.

Ska jag prata med mitt försäkringsbolag och höra vad de säger i första hand, kan de kanske "driva in pengar" från den andra hundägarens försäkringsbolag om det skulle behövas.

Jag måste ju åka in imorgon och då vill väl veterinären ha betalt antar jag ;)
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Tja ni båda har brustit i tillsynen så jag skulle nog stå mitt kast, betala och fixa bättre grind.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Försökte leta efter om det redan fanns någon sådan här tråd men hittade ingen, kanske är jag kass på att leta...

Hur som helst, idag när vi var ute i trädgården så går det förbi en hund som jag vet inte gillar Alfons, den har gått förbi nån gång tidigare och då har de gruffat mot varann.

Idag var skillnaden att Alfons var lös och rusar rätt emot grindhålet som är stängt med kompostgaller och lyckas komma igenom/under eller hur han nu lyckades och rusar fram till den andra hunden som biter honom.

Min man är två sekunder efter och plockar upp honom så allt går väldigt snabbt och det verkar ha gått bra men när jag kollar ser jag att Alfons fått ett sår stort som en enkrona ungefär på bröstet, ungefär vid armhålan.

Jag ringer veterinären och får beskedet att det inte verkar jätteakut utan att jag nog kan avvakta tills imorgon med att åka in och kolla upp det.

Det jag funderar på nu är om jag ska ta detta på min försäkring eller om det är den andra hundägaren som ska göra det? Jag kan ju tycka att han borde det i och med strikt hundägaransvar, å andra sidan sprang ju vår hund ut från tomten så vi brast ju helt klart i tillsynen, det kanske ändrar synen på det hela?

Och om det är den andra så kommer det antagligen ta ett tag att få reda på vem det är, har sett dem ute ett par gånger men har inget namn eller adress.

Ska jag prata med mitt försäkringsbolag och höra vad de säger i första hand, kan de kanske "driva in pengar" från den andra hundägarens försäkringsbolag om det skulle behövas.

Jag måste ju åka in imorgon och då vill väl veterinären ha betalt antar jag ;)

Det strikta ägaransvaret säger att man måste stå för allt ens hund ställer till med även i tredje part. Men vore jag du så skulle jag stå för de skador som min hund har i o m att det är den som attackerat. Jag skulle skämmas om min hund far ut från tomten och flugit på den promenerande hunden. Men det är jag. Kan ju vara så att du får en motanmälan på dig då det kanske visar sig att även den andra hunden är skadad.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag hade skämts, och självklart betalat själv. Så dyrt är det dessutom inte.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

jag hade inte haft mage att kräva den andra på ersättning i din situation. Tvärtom hade jag vet om ursäkt och skämts.
Men jag vet av erfarenhet att en del gör vad som helst för att slippa ta sitt ansvar.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Ja kanske dumt att krångla då...

Tror dock inte att min hund bet hans, hans hund var typ fyra gånger större och han klippte Alfons innan han hann fram.

Det viktigaste är ju att det inte verkar som om det blev allvarliga skador, vet inte vad jag skulle göra om det blivit det :cry:
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Att du inte skäms över att ens tänka tanken att kräva den andra hundägaren på pengar :eek: Din hund angrep en promenerande hund, i min värld är det solklart. Nu råka det vara din hund som fick smällen, men det var DIN hund som for ut lös på en annan (kopplad?) hund. Nej, hörre du... bit i det sura äpplet ;)
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Ja kanske dumt att krångla då...

Tror dock inte att min hund bet hans, hans hund var typ fyra gånger större och han klippte Alfons innan han hann fram.

Det viktigaste är ju att det inte verkar som om det blev allvarliga skador, vet inte vad jag skulle göra om det blivit det :cry:

Ibland är det svårt att hinna göra så mycket åt saken, om den andra ägaren redan gjort allt som normalt krävs, dvs ha hunden under kontroll och i koppel, så kanske man inte hinner få bort den från en lös hund som dessutom far runt lite.
Hade min hund rusat fram till en annan och fått på moppo hade jag nog gråtit lite sura tårar och öppnat plånboken.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Alltså rent juridisk är det ju strikt ägaransvar som gäller men det står ju också att ägaren/innehavaren har rätt att få det de betalat av den som vållat skadan. Huruvida du kan räknas som vållande eftersom du inte hade din hund under uppsikt vet jag inte, det är mycket möjligt en bedömningsfråga.

Personligen och utifrån en rent moralisk synvinkel hade jag inte haft samvete att kräva någon annan på pengar i en liknande situation. Det är ju ändå så att om du haft din hund under kontroll och denna inte sprungit fram så hade ingen olycka uppstått.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Även om ägaren till hunden som bet är strikt ansvarig för sin hund och skyldig att ersätta den skada som hunden orsakar så får du inte glömma att även du har ett strikt ansvar för din hund. I det här fallet skulle sannolikt du anses som medvållande till din hunds skada. Som bäst (sett ur ditt perspektiv) ska troligen ni dela på veterinärkostnaderna. Men skadeståndsrätt är knepiga saker så för att göra saken klar bör man kontakta en jurist med sådan expertis.

Jag håller dock helt med övriga om att det vore förmätet att kräva den bitande hundens ägare på pengar när det är din lösa hund som har skapat situationen.

Tur i oturen att det gick så bra med din hund. Det är trots allt huvudsaken! :)
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Ponera att du är ute och promenerar med din hund. Fram kommer en lös främmande hund utan ägare. Det blir tumult och den lösa främmande hunden får ett sår. Hur skulle du reagera om den lösa hundens ägare krävde dig på pengar?
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Skulle väl vara förståeligt om det var DEN hunden som kom in på ER tomt (utan ägare) men nu var ju ändå DIN hund orsaken till den där tråkiga attacken.

Att du ens tänkte tanken på att det är DE som ska betala bara för att din hund fick sår? :eek:
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Du skrämmer någon och får en smäll tillbaka (i rent försvar), kräver du "någon" på pengar då?
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Rent juridiskt ska den som gick förbi betala din vet-räkning, och du ska betala samma summa till den som gick förbi.
Det du bör göra nu är väl att betala veterinären och skaffa bättre grind.
Det vore väl också på sin plats att leta upp den som gick förbi och be om ursäkt än en gång, helst med en blomma eller liknande. Det kan mycket väl vara så att den andra hunden fått mentala men som ägaren behöver jobba med.
Att du ens tänkt tanken att kräva pengar av den stackaren.:eek:
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

jag hade inte haft mage att kräva den andra på ersättning i din situation. Tvärtom hade jag vet om ursäkt och skämts.
Men jag vet av erfarenhet att en del gör vad som helst för att slippa ta sitt ansvar.

Håller fullständigt med dig ,jag hade skämts ögonen ur mig och bett den andra hundägaren om ursäkt för att jag inte hade kontrollen över min hund som smitit från tomten pga av en kompostgaller :crazy:

Det finns folk till allt ......
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Jag håller med övriga om att det enda rätta i den här situationen är att du betalar. Du skulle förmodligen kunna anses medvållande till skadan, eftersom du inte har haft tomten ordentligt inhängnad och din hund har rusat ut för att mucka gräl. Även om det råder strikt skadeståndsansvar för hundägare, kan skadeståndet jämkas om den skadelidande, dvs. du, har varit medvållande.

Med detta sagt, så tror jag att det finns en viss risk för att ditt försäkringsbolag vill kräva igen pengarna som det har betalat ut till dig av den andra hundägaren. Det beror på hur bolaget bedömer situationen juridiskt. Därför är det, om du inte vill att den andra hundägaren eller dennes försäkring ska krävas på pengar, bättre att du inte gör dig några ansträningar för att ta reda på vem den andra hundägaren är. Försäkringsbolaget kan ju inte vända sig mot en okänd.
 
Sv: Min hund smet och blev biten, vem betalar vet?

Med detta sagt, så tror jag att det finns en viss risk för att ditt försäkringsbolag vill kräva igen pengarna som det har betalat ut till dig av den andra hundägaren. Det beror på hur bolaget bedömer situationen juridiskt. Därför är det, om du inte vill att den andra hundägaren eller dennes försäkring ska krävas på pengar, bättre att du inte gör dig några ansträningar för att ta reda på vem den andra hundägaren är. Försäkringsbolaget kan ju inte vända sig mot en okänd.

Tack, det var detta jag funderade på hur de var med. Har aldrig varit inblandat i något sånt tidigare och hoppas att aldrig bli det igen.

Till er andra: det känns tråkigt att bli utpekad som en som vill blåsa andra på pengar, jag undrade bara hur det brukar gå till i sådana här fall, jag har alltid tänkt att om min hund skulle skada en annan, djur eller människa är det en självklarhet att jag skulle stå för kostnaderna men så är tydligen inte praxis om jag förstår er rätt utan att så länge man har sin hund kopplad så blir man inte klandrad om den bits?!

Tråkigt också att alla förutsätter att min hund attackerade den andra hunden, min hund är inte värdens mest väluppfostrade hund (det erkänner jag gärna) och vill gärna springa fram till andra, däremot inte med onda avsikter.

Och att det var helt fel att inte ha stängslat ordentligt har jag redan påpekat, detta var en provisorisk lösning och ska åtgärdas snarast, till dess ingen lös hund i trädgården även under uppsikt, jag grämer mig väldigt mycket över detta.

Men jag trodde verkligen inte att han skulle ta sig igenom så lätt, och där vi bodde förut hade vi inte ens inhägnat över huvud taget (ute på landet)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 656
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp