Min hund SMASKAR!

Lena Furberg

Trådstartare
Ja, eller hur jag nu ska uttrycka det... Han har börjat med den här lilla...eh, vanan, senaste månaden, och jag begriper inte vad det beror på.
Dvs, han "smaskar" när han ska lägga sig och vila eller sova, ni vet hur hundar liksom måste "lägga tungan tillrätta" i munnen, det är ju en lång tunga och många tänder i den långa nosen, så hundar liksom smackar lite innan dom fått ordning på det hela. Men nu har min hund börjat "smaska" säkert ... ja, 20 gånger, eller mer! Det är otroligt enerverande om natten, när man ska sova (jo, han sover i vårt sovrum...) och han börjar smacka och aldrig tycks sluta. Det börjar om varje gång han "vaknar till" och ska byta sovställning etc.
Vad beror detta på??? Jag hittar inget fel i munnen på honom, han dricker som vanligt (dvs är inte torr i munnen!) och har fina tänder.
Ja ja, jag VET att det är ett larvigt litet "problem" men man blir så ... irriterad, förlåt mig!:o Nån som har en aning om vad det kan bero på?? Han har aldrig hållit på såhär förut!

Sv: Min hund SMASKAR!

Och därför han käkar så kopiöst med gräs! Nu känner jag mig som en riktigt usel hundägare... Pusselbitar börjar trilla på plats, flera sådana...

Jag skulle inte vara så orolig, mina tre ligger alltid och smaskar innan dom somnar, så där lite förnöjt "ååh :grin: så skönt att gå och lägga sig, ska nog försöka sova lite"

Jag tycker det låter mysigt :)

Om det har kommit så plötsligt så kan det röra sig om halsproblem som Aliide säger, man kan ofta känna det på andedräkten också.. Luktar illa!
Jag har själv två smaskare (utan tonsillit) och visst är det grymt irriterande:crazy: Haha! Fast det allra värsta är när dom ligger å slickar på sig, (rengör sina privata delar) då jag är så elak att jag säger till dom att sluta för jag klarar inte av det äckliga ljudet.. Men smaskandet är inte så lätt att göra ngt åt så det får jag väl stå ut med:)

Och därför han käkar så kopiöst med gräs! Nu känner jag mig som en riktigt usel hundägare... Pusselbitar börjar trilla på plats, flera sådana...

Smaska, äta gräs, lukta illa samt slicka på typ sten/grus brukar vara tydliga tecken på tonsillit.

Och jag tycker MÅNGA Beauceron har problem med detta? :crazy:

Jag skulle inte vara så orolig, mina tre ligger alltid och smaskar innan dom somnar, så där lite förnöjt "ååh :grin: så skönt att gå och lägga sig, ska nog försöka sova lite"

Fast om detta uppståt nu så skulle jag också reagerat.

Till TS. Åk till vet så har du iallafall kollat.
Sen finns det ju hundar som gärna slickar förnöjt när de lagt sig, men som jag skrev överst så är det något han börjat med på senare tid, så hade jag kollat upp det.

Jag tycker också det är mysigt med ett nöjt smaskande, och så den där underbara, lååånga djupa sucken innan han somnar! Men - inte trettio smaskningar på raken - flera gånger varje natt! Det är nåt helt nytt! Jag ska utreda om han har tonsillit, för han har äter ju gräs som tokig, "kraxar" om han dricker rinnande vatten, etc etc och en del annat som stämmer in. Suck... Vill ju inte behöva operera min älsklingsvovve...

Jag tycker också det är mysigt med ett nöjt smaskande, och så den där underbara, lååånga djupa sucken innan han somnar! Men - inte trettio smaskningar på raken - flera gånger varje natt! Det är nåt helt nytt! Jag ska utreda om han har tonsillit, för han har äter ju gräs som tokig, "kraxar" om han dricker rinnande vatten, etc etc och en del annat som stämmer in. Suck... Vill ju inte behöva operera min älsklingsvovve...

JÄTTEgammal tråd, men undrar om det visade sig vara tonsillit?
Upplever det här smaskandet med min hund nu och något kraxande då och då så det blir väl ett besök hos veterinären..

JÄTTEgammal tråd, men undrar om det visade sig vara tonsillit?
Upplever det här smaskandet med min hund nu och något kraxande då och då så det blir väl ett besök hos veterinären..
Hej! Ja, det var längesen - och han smaskar fortfarande. Ännu mer nu än tidigare. Tonsillerna togs bort men det hjälpte inte det minsta.

Jag tror det är nåt psykologiskt. Kanske ger nån slags lugn, välbefinnande, jag vet inte. Han är tio år gammal nu så det är inget jag tänker försöka träna bort heller.

Om din hund kraxar också så kan det ju sitta i halsen, så be en veterinär kolla ordentligt :-) Berätta gärna hur det går! Vilken ras är din hund?

Hej! Ja, det var längesen - och han smaskar fortfarande. Ännu mer nu än tidigare. Tonsillerna togs bort men det hjälpte inte det minsta.

Jag tror det är nåt psykologiskt. Kanske ger nån slags lugn, välbefinnande, jag vet inte. Han är tio år gammal nu så det är inget jag tänker försöka träna bort heller.

Om din hund kraxar också så kan det ju sitta i halsen, så be en veterinär kolla ordentligt :-) Berätta gärna hur det går! Vilken ras är din hund?
Hundar kan också smaska av magproblem tex halsbränna.

Kan lika gärna vara sura uppstötningar - min ena hund fick problem med magkatarr efter stor medicinering för några år sedan och har sen dess fått skov. Då börjar hon smaska, slicka sig o munnen och vill ut och äta gräs i panik. Har fått ändra kosten till henne för att få bukt med problemet :)

Kan lika gärna vara sura uppstötningar - min ena hund fick problem med magkatarr efter stor medicinering för några år sedan och har sen dess fått skov. Då börjar hon smaska, slicka sig o munnen och vill ut och äta gräs i panik. Har fått ändra kosten till henne för att få bukt med problemet :)
Vilken kost ger du istället? Min hund äter också gräs - liksom ungefär allt annat han hittar utomhus.....

Vilken kost ger du istället? Min hund äter också gräs - liksom ungefär allt annat han hittar utomhus.....
Nu äter hon mest bara gräs när hon får sura uppstötningar (då är det bråttom ut) och just nu är det sorgligt ;) Jag ger färsk mat i vanliga fall, men hon klarar inte det fullt ut utan får hälften Royal Canin Satiety. Egentligen ett bantningsfoder (som hon inte gått ner av) men magen mår oerhört bra på det. Troligtvis pga den enorma fiberhalten.
Fet mat ska undvikas om det är magkatarr och gärna bra med fibrer som suger åt sig och fyller ut - en magkatarrmage behöver något att jobba med.
Men det finns även tonsillit som kan vara en orsak - då kan hunden med käka gräs, men betar mer istället för att få akut-behov när smackandet uppstår :)

Nu äter hon mest bara gräs när hon får sura uppstötningar (då är det bråttom ut) och just nu är det sorgligt ;) Jag ger färsk mat i vanliga fall, men hon klarar inte det fullt ut utan får hälften Royal Canin Satiety. Egentligen ett bantningsfoder (som hon inte gått ner av) men magen mår oerhört bra på det. Troligtvis pga den enorma fiberhalten.
Fet mat ska undvikas om det är magkatarr och gärna bra med fibrer som suger åt sig och fyller ut - en magkatarrmage behöver något att jobba med.
Men det finns även tonsillit som kan vara en orsak - då kan hunden med käka gräs, men betar mer istället för att få akut-behov när smackandet uppstår :)
Tack!

Han betar mest, som du säger, äter lite då och då när vi är ute.

Tonsillerna är borttagna och kollade efteråt så inget fanns kvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 762
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar