Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Jag kommer söka svar på mina frågor någon annanstans. Jag skrev att jag inte ville diskutera om jag skulle behålla valparna eller inte, ändå är det nästan det enda som diskuterats i denna tråden. Jag hade annat jag behövde hjälp med. Tack till er som försökt svara på mina frågor. Och till er andra: fortsätt gära diskussionen om hur trög jag är om jag inte tar bort eventuella valpar, men jag kommer inte att delta längre. Skriv gärna också nåt i stil med "nu när vi satte lite press på TS och ställde frågot hon inte ville svara på flyr hon". Skriv vad ni vill.

Kombinationen är det ingen fara med sålänge båda föräldrarna är friska. Två liknande sällskapshundar.

Ang ersättning till hanhundsägaren så bör du absolut betala det. Det är upp till dig att veta när till tik löper och under den tiden se till att du inte har henne vid hanhundar. Skulle vi säga att misstag är gratis så skulle det utnyttjas av många (nej tror inte du utnyttjat din kompis!!) som skulle "råka" släppa deras löptik med en hane de vill ha som pappa till valparna. Chihuahuor brukar kosta runt 1500kr för en parning +1500kr/överlevande valp, men summan varierar endel och det är självklart något hanhundsägaren bestämmer själv. Jag förstår också om hon inte vill att du ska säga att hennes hane är pappan då blandrasavel inte ses med blida ögon av rasentusiaster.

Jag kommer söka svar på mina frågor någon annanstans. Jag skrev att jag inte ville diskutera om jag skulle behålla valparna eller inte, ändå är det nästan det enda som diskuterats i denna tråden. Jag hade annat jag behövde hjälp med. Tack till er som försökt svara på mina frågor. Och till er andra: fortsätt gära diskussionen om hur trög jag är om jag inte tar bort eventuella valpar, men jag kommer inte att delta längre. Skriv gärna också nåt i stil med "nu när vi satte lite press på TS och ställde frågot hon inte ville svara på flyr hon". Skriv vad ni vill.

På Hunddata står det att din hund har "icke-ärftlig karakt". Vad jag vet så är det ibland svårt att utröna om sjukdomen är genetsk eller ej.

Jag tycker att du skall ögonlysa hunden för att förvissa dig om att den karakt hon har inte på något vis är ärftlig eller om hon fått några andra symptom.

Det är allt jag har att säga förutom att jag tycker att det moraliskt fel och orättvist av dig att låta hunden genomgå ytterligare en dräktighet med valpperiod.

Jag anser att du är självisk och visar ingen hänsyn till din hund. Kan du inte fundera en gång till på varför du prompt skall ha denna kull?

Jag menade absolut inte att JuniNatt gör detta för pengarnas skull, för det tror jag INTE hon gör!!! Det var bara en observation, att man kan ta så mkt betalt för blandrasvalpar av denna typ! Inget negativt egentligen, bara en observation!

Man kan ju fråga säg varför man ställer en fråga på ett öppet forum o blir sur när man inte får förutbestämmda svar, då har man missat funktionen med forum.

mvh

Man kan ju fråga säg varför man ställer en fråga på ett öppet forum o blir sur när man inte får förutbestämmda svar, då har man missat funktionen med forum.

mvh

Är det inte fritt att på ett öppet forum lämna en tråd man inte tycker tillför svar på de frågor man ställt och undrat över?

Jag menade absolut inte att JuniNatt gör detta för pengarnas skull, för det tror jag INTE hon gör!!! Det var bara en observation, att man kan ta så mkt betalt för blandrasvalpar av denna typ! Inget negativt egentligen, bara en observation!

Det var min reflektion, sorry om det uppfattades som om jag trodde du drog samma slutsats. Det var absolut inte meningen! Förlåt! :(

Jag är möjligen cynisk, men jag tror inte på att man som van hundägare inte har någon som helst koll på sin tiks löp, än mindre låter en chihuahua-hane och papilon-tik husera ensamma på egen hand när man besöker kompisen och sedan "oj!! de parar sig... :crazy:

Om jag hälsar på bekanta så är min hund där jag är. Skulle tiken vara (av någon anledning) ensam med hanen så är det om jag är helt säker på att hon inte är i löp.

Enligt TS får jag tro vad jag vill och jag tror att kullen var planerad. Det är för många tillfälligheter som gör att jag drar denna slutsats.

Dessa faktum:

* Liten ras + liten ras (populärt på marknaden)
* Chihuahuans "stjärnstatus"
* TS ovilja att bespara hunden det lidande som dräktighet och valpperiod innebär
* Möjlighet att tjäna pengar

mvh

då kan man fråga sig varför TS inte kan få svar på sina frågor utan att det ska dras till ytterligheterna hela tiden tills tråden inte ens handlar om ursprungsämnet ? Jag tycker denna tråd urartade till pajkastning och nästan förföljelse. Asså, kolla upp i hunddatan in i minsta detalj bara för att briljera att ni minsan vet det eller det om hennes hund ? Så jävla lågt.

Ja, skulle min tik bli tjuvparad och det vore försent för spruta, så skulle jag jäklar i det INTE rea ut några djur här inte. Varför ska jag nästintill skänka bort en individ bara för den råkade hamna i världen av misstag och att den INTE har fin stamtavla eller dyl ? Är ju som att skänka bort sin gamla travare direkt till slaktransporten för den är ändå inget värd och jag är dum i huvudet för att jag begär x antal tusen kronor för den.

Mynta2..

problemet här som alla ser det tror jag är att tiken är 6 år, haft fyra kullar redan, samt att det INTE är för sent med abortspruta..(el var i allafall,nu vet ja inte hur länge hon har gått)
Med lite vilja borde man även kunna räkna ut på hennes tidigare kullar när hon har löpt...alltså även förhindrat denna parning om man VERKLIGEN ville.

Så här tror jag dom flesta tänker som läser.

problemet här som alla ser det tror jag är att tiken är 6 år, haft fyra kullar redan, samt att det INTE är för sent med abortspruta.
Så ser verkligen inte alla det!

4 kullar är mycket, men det är absolut inte för många. Enligt SKKs regler får man ta 5 st kullar på sin tik. Så TS gör ingenting fel i att hon tar en kull på sin tik. Att tiken är 6 år ser jag heller inte som ett problem. Visst, hade det varit första gången så hade det varit en annan sak med en så liten ras, men nu har tiken redan haft flera kullar.

Det jag reagerar emot är att TS uppenbarligen har en anledning till att skaffa dessa valpar, men verkar ljuga om det. Det är mycket i historian som inte håller, tex att man inte har någon koll på när ens tik löper. Det brukar märkas på andra sätt om man är lite lyhörd. Samma sak med varför man låter en hane och en tik "leka" tillsammans utan uppsikt.

Jag har parat massor med chihuahaor och jag lovar att det är få som klarar det helt galant på egen hand. Det pippas både här och där innan de liksom hittar rätt hål och får till det. Att TS kompis hane, som dessutom är oerfaren, skulle slinka in den sådär lite snyggt utan att det märks av ägarna är faktiskt väldigt orimligt att tro. De har högst troligen hållit på en stund innan de har fått till det, varpå TS borde ha märkt någonting. Om ingenting så undrar man ju när ens hundar försvinner och man inte hör ett ljud ifrån dem!

Jag håller med Princessfeminist i det mesta som skrivs.

Sen när det gäller priserna på hundar. Någon skrev att de hade köpt en renrasig hund för 8000:-. Ja, det stämmer säkert. Men det är få papillon eller chihuahua som säljs för de priserna idagens läge! Idag säljs blandraser för det priset!

Senast ändrad:

då kan man fråga sig varför TS inte kan få svar på sina frågor utan att det ska dras till ytterligheterna hela tiden tills tråden inte ens handlar om ursprungsämnet ? Jag tycker denna tråd urartade till pajkastning och nästan förföljelse. Asså, kolla upp i hunddatan in i minsta detalj bara för att briljera att ni minsan vet det eller det om hennes hund ? Så jävla lågt.

Och jag undrar varför du jämt klagar på hur andra skriver och att man inte svarar på frågor osv.

Vad jag kan se så svarar inte du heller på frågorna, men gnälla på andra det gör du nästan jämt här på hund.

Och kolla hunddata för briljera!! Ja det kanske du gör. För mig är hunddata något väldigt bra, för man kan kolla upp mycket när man är intresserad. Nu kan folk inte ljuga om sina hundar längre, om tävlinga, hd-resultat osv, skitbra att hunddata finns.
Och jag vet inte hur många ggr olika nick har suttit här på buke och ljugit om än det ena och än det andra. Och kollar man på hunddata så stämmer inte något.

TS har själv skrivit ut namnet på sin hund här på buke, så vill man vara hemlig kanske man inte ska göra sånt.

Nu kanske du inte svarar på min fråga men,,
Märkte ni inte vad hundarna gjorde?

Har man en av väldens osundaste raser(känt redan innan rasen togs in i sverige, inte reultat av någon nyare forskning)) är det svårt att begära att andra skall testa föräldrarna till sina blandraser!
PL
Tyvärr finns det ännu inget gentest för att kunna utesluta den dödliga sjukdom som finns i rasen shar-pei. Det som hittills går att göra är att använda så friska linjer som bara går.

Forskning pågår för fullt just nu även i Sverige och ingen önskar mer än jag att ett test kommer kunna tas fram för att kunna utesluta bärare av amyloidos/shar-peifeber.

Att däremot helt strunta i dom tester/kontroller som finns för en specifik ras och bara hoppas på det bästa gör det väl inte bättre ?

Har man en av väldens osundaste raser(känt redan innan rasen togs in i sverige, inte reultat av någon nyare forskning)) är det svårt att begära att andra skall testa föräldrarna till sina blandraser!
PL

Så du menar att bara för att jag äger shar-pei så ska jag inte nämna mina åsikter om vad jag tycker om okontrollerad blandrasavel ???

Tyvärr finns det ännu inget gentest för att kunna utesluta den dödliga sjukdom som finns i rasen shar-pei. Det som hittills går att göra är att använda så friska linjer som bara går.

Forskning pågår för fullt just nu även i Sverige och ingen önskar mer än jag att ett test kommer kunna tas fram för att kunna utesluta bärare av amyloidos/shar-peifeber.

Att däremot helt strunta i dom tester/kontroller som finns för en specifik ras och bara hoppas på det bästa gör det väl inte bättre ?

Fast shar peien har väl betyyydligt många fler problem än en enda sjukdom (amyloidos) som inte går att förneka och i sig borde vara anledning nog att undra om en fortsatt avel är försvarbar eller ej.

En dödlig sjukdom är trist ja, men en kropp som ger begränsad livskvalitet i 10-15 år är banne mig ännu värre.

Att du i din tur då kritiserar avel på otestade hundar blir ju lite... ja komiskt nästan. Är det bättre att veta om och avla ändå än att inte testa mot det som inte syns och avla i ovetskap.

Det var min reflektion, sorry om det uppfattades som om jag trodde du drog samma slutsats. Det var absolut inte meningen! Förlåt! :(

Jag är möjligen cynisk, men jag tror inte på att man som van hundägare inte har någon som helst koll på sin tiks löp, än mindre låter en chihuahua-hane och papilon-tik husera ensamma på egen hand när man besöker kompisen och sedan "oj!! de parar sig... :crazy:

Om jag hälsar på bekanta så är min hund där jag är. Skulle tiken vara (av någon anledning) ensam med hanen så är det om jag är helt säker på att hon inte är i löp.

Enligt TS får jag tro vad jag vill och jag tror att kullen var planerad. Det är för många tillfälligheter som gör att jag drar denna slutsats.

Dessa faktum:

* Liten ras + liten ras (populärt på marknaden)
* Chihuahuans "stjärnstatus"
* TS ovilja att bespara hunden det lidande som dräktighet och valpperiod innebär
* Möjlighet att tjäna pengar

Jag säger det igen: jag hade INTE planerat att de skulle para sig.

* liten hund + liten hund.
Renrasiga valpar är väl desto populärare an blandraser även om det är två små raser som parat sig? Om jag skulle planera att para min til hade jag valp en hane av sanna ras.

*Chihuahuans stjärnstatus.
Är helt enkelt inget jag bryr mig om.

*ovilja att bespara min hund lidande.
Jag tror ite att det passar alla hundar att få många kullar men det är väldigt individuellet och dukan inte säga att just min hund kommer att lida av det. Jag tycker inte att hon är så gammal. Rasen är känd för att bli äldigt gammal så sex år är ingen ålder precis.

* Möjlighet att tjäna pengar.
Hur mycket pengar tror DU att jag kommer att tjäna? Ägaren till hanhunden ska ha pengar, jag ska betala ultraljud, vaccinationer,avmaskningar chippning, ta ledigt från jobbet. Och om man kollar på hur många valpar hon fått innan skulle JAG GISSA att det blir kanske två valpar. Hur mycket vinst tror du att jag kommer göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer... 2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder