Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Jo jag läste att du hotar att SKK skall utesluta. Jag vet att vi har olika åsikter om SKKs maktlösa maktfullkomlighet.
Finns det inte något fall där en enskild medlem uteslutits på dessa grunder kan man knappast påstå att man riskerar.
PL

Jag ägde inte henne då hon fick valpar innan. Och jag visste inte att hon hade ett tyst löp och har inte frågar uppfödaren om när hon brukar löpa. Jag trodde att det alltid märktes när de löpte och att hon helt enkelt hade längre mellan sina löp än normalt.

Tja fast hade det gått så pass länge att du misstänkte att hon redan haft ett löp så hade jag iaf frågat. För säkerhetsskull. Om inget annat fråga nu, om du har tur så kanske det inte är hennes löpperiod än och det blir inga valpar.

Annars är det bara att föda upp valparna. Med alla konsekvenser som det innebär. Köp dig en bok om hunduppfödning och kolla upp all fakta du kan så att du är väl förberedd som det skulle ske komplikationer.

Om någon annan däremot anmäler det hela riskerar hon att bli utesluten och får då inte tävla eller använda hanen i avel och tro mig: Sådant där kommer fram förr eller senare och biter de oärliga i rumpan rejält!

Jag skrev att hanhundsägaren riskerar uteslutning om denne kniper näbb nu och det i ett senare skede är någon som anmäler det hela och då upplyser om det som framgått här. Dvs att hanhundsägaren har velat tysta ner det hela.

Likaså skrev jag att det på sin höjd blir en tillsägelse att ha bättre koll på hanen i närheten av tikar om hon är ärlig och talar om det själv nu.

Jo jag läste att du hotar att SKK skall utesluta. Jag vet att vi har olika åsikter om SKKs maktlösa maktfullkomlighet.

PL

...........

Kallar det hot, varning eller vad du vill men nog försöker du skrämmas med SKK. Svara på om det finns ett enda fall där en icke uppfödare blivit utesluten på dessa grunder?
PL

Har aldrig hört talas om att en hanhunds ägare blivit utesluten på grund av deras hanne tjuvparat en tik.
Däremot har det hänt att uppfödare till blandras kullar har blivit det om de sålt valparna utan att begära dispens.

Detta gäller ju främst om man har reg kennelnamn.
Tror inte det är lika hårt på en medlem som ”bara” är just medlem.
Men lätt att ringa och kolla om nu TS är medlem i SKK?

Man kan skänka bort valparna, om man av någon orsak har missat parningen så att det varit försent med A-spruta, men man får inte sälja..

Varför skulle nån överhuvudtaget vilja veta om jag är medlem i skk?

Ja det är ungefär så jag ser på det o det är därför jag reagerade på Gnists varning eller hot eller vad hon nu vill kalla det.
PL

Inte för att jag försvarar den här typen av "avel" men korsningen har alla förutsättningar att bli friskare än hunden på din avatar.
PL
Jag vet vad jag har för ras och jag försvarar den inte. Hon kommer även bli den sista jag äger av den rasen...tyvärr. Jag älskar rasen, men det har framkommit fler problem i rasen under pågående forskning än jag vetat om tidigare, så därför väljer jag att inte fortsätta med den.
Självklart hoppas jag ändå att nuvarande får fortsätta vara en frisk och sund hund och leva länge till då hon är en älskad familjemedlem.

Dock så har det inget att göra med min ras om vad jag tycker om att folk hålla på med okontrollerad blandrasavel...

Har man en av väldens osundaste raser(känt redan innan rasen togs in i sverige, inte reultat av någon nyare forskning)) är det svårt att begära att andra skall testa föräldrarna till sina blandraser!
PL

Har man en av väldens osundaste raser(känt redan innan rasen togs in i sverige, inte reultat av någon nyare forskning)) är det svårt att begära att andra skall testa föräldrarna till sina blandraser!
PL

Var kom Shar Pei in i bilden:confused:
Och varför hackar du på Rusinbulle?
Om du vill disk osunda raser, föreslår jag en egen tråd för det!
(finns kanske redan?)
För vist finns det mycket att disk när det gäller det!
Och inte bara när det gäller Shar Pei....

Ja Shar Pei kom in i bilden med en bild!
Russinbulle menade att det var väldigt oseriöst att låta vallparna födas om föräldrarna inte var testade. Lite att kasta sten när man sitter i glashus.
PL

Senast ändrad:

Men snälla !

Låt din tik slippa en till kull.

Hon är 6 år och har haft 4 kullar redan, du tycker inte att det räcker?

På dina inlägg låter du bestört över det inträffade, om så är fallet så förstår jag faktiskt inte alls varför du ska låta din tik genomgå ytterligare en dräktighet samt valpning ?

Varför ?

Lite off topic, men jag såg just på Blocket att någon säljer Papillon/Chihuahua-valpar för 8 500:- !

Lite off topic, men jag såg just på Blocket att någon säljer Papillon/Chihuahua-valpar för 8 500:- !

Och jag blir alltid lika förundrad att de kan ta så mycket för en blandras bara för att den är liten och har inga ben att gå med. (måste ju vara därför "alla" bär runt på sina hundar eller kör runt dom i en vagn)

Är du verkligen beredd att riskera din hunds liv för att få något du ändå inte vill ha?

Jag ser ingen logik.

Du har en massa pengar, ge tiken en a-spruta innan det blivit foster, om det nu tagit sig.

Jag hoppas hon går tom.

*kl*

Nu blir jag lite fundersam... De här tysta löpen, hur "tysta" är de egentligen? Så pass tysta att hanhundar ingen märker förrän höglöpet är igång och då hoppar på?

Jag frågar för att jag sitter lite samma sits, Loka verkade hoppa över höstlöpet men jag undrar nu om det var ett s.k. tyst löp. Dock gick hon på dagis då så man borde ha märkt något på hanhundarna tycker jag?
Nu löper hon iaf och allt verkar bra, var ju mycket stress runt henne i höstas och så hon mådde inte så bra.

Till TS fråga, det som väger för att behålla valparna är att kombinationen "kunde varit mycket värre", det blir troligtvis lättsålda valpar frågan är hur bra hem man hittar. Båda hundarna är kollade och friska.

Nackdelen är att tiken verkligen borde slippa få en kull till... För hundens skull.

Kanske det JuniNatt också läst och därför absolut vill behålla kullen?

Det här var lite lågt... JuniNatt skrev i början att hon var helt emot abortsprutor men ingen av oss vet anledningen.

Beror på hur vana hanhundarna är med tikar/löptikar.
De gånger jag haft både tik o hane så har hanhundarna bara visat intresse under själva höglöpet, inte annars.
Nuvarande hund bor inte med tikar, men det finns gott om dem där han vistas på nätterna när jag arbetar, inte ett minsta lilla pip, inte ens när de höglöper.
Får nog lämna bort honom när det är dags för honom att para, om han nu klarar hälsokraven.

mvh

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer... 2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder