Min hund "förföljer" mig!!!

H

Hugolina

Vill bara höra vad ni tror kan vara anledningen till att min fyraåriga terrier följer efter mig HELA HELA tiden...

Till exempel: om jag är hemma och går runt och dammar eller "plockar" upp saker så följer han efter mig oavbrutet från rum till rum, in i tvättstugan, ut till sonens rum, in i köket osv osv...Och jag blir helt tokig på det:eek: !!! På kvällarna följer han med till sovrummet om jag går o lägger mig, men går min man o lägger sig så blir han kvar hos mig i TV-rummet:confused:

Sen om han är ensam hemma och får för sig att hämta nån sko eller dylikt så är det alltid MINA skor, MIN strumpa eller MIN vante...:crazy:

Vad tror ni detta beteende betyder? Att han ser mig som sin ledare som han följer och saknar när jag inte är hemma? Eller ser han sig själv som MIN ledare och vill på detta sättet hålla koll på mig???? Va tror ni?
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Mina hundar gör likadant och det är skitjobbigt. Den äldre hunden hade detta beteende redan första dagen jag hade henne. Trots att vi då hade två andra hundar följde hon efter mig. Så dog de hundarna och jag skaffade en ny valp och valpen tar såklart efter min äldre hund så nu har jag två hundar som förföljer mig. Jag drar mig för att gå och hämta nånting om de ligger och sover för då kliver de såklart upp....

När det bara var en hund var det hanterbart, tycker jag, men två:eek:

Vet inte vad det beror på eller hur man får bort det, tyvärr!!
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Sådär blir min när hon är understimulerad och rastlös, eller hungrig. Så fort jag reser mig så hänger hon på och hoppas att vi ska hitta på nåt. Som ett plåster.
Har vi dock varit ute och tränat och aktiverat oss ordentligt så sover hon lugnt på sin plats. Då kan jag dansa disco i vardagsrummet om jag så vill. :D
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

kl

så gör min west highland också, han behöver inte vara precis i hälsarna men han ska alltid vara där jag är. Det stör mig inte utan jag gillar den bekräftelsen eftersom att han är en sån partisk hund.
Min pojkvän är fortfarande på prov enligt honom..men nu har han börjat accepteras o duga :)
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Mina båda hundar är precis likadana, basseten är "värst", han lämnar mig inte ur sikte.
Där jag är där är också han.
Dom går inte ens utanför dörren om inte jag är med.

Tror att det beror på flockledarskap helt enkelt, dom litar fullt upp på en som "ägare".
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Min lilla vovve är likadan. Är jämt runt fötterna på en. Jag snubblar och trampar ofta på han om jag inte hinner kliva över han och ÄNDÅ så ska han vara runt fötterna hela hela tiden:eek: Sover han och jag byter rum följer han med och somnar på två röda igen...tills jag förflyttar mig igen. Lite eller mkt aktivering spelar ingen roll, han gör så här jämt.

Jag vill också veta varför dom gör så här:confused:
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Jag skulle gissa på att det var för att din hund inte kan koppla av om du är uppe och i rörelse, hunden har helt enkelt lite för mkt myror i baken. Du har inte klippt navelsträngen kanske?

Sedan att han tar dina vantar och skor är förmodligen för att han saknar dig när inte du är hemma. Och att det är just vantar och skor är inte ngn slump, det är just dom sakerna som luktar mest dig :smirk:
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Min lilla vovve är likadan. Är jämt runt fötterna på en. Jag snubblar och trampar ofta på han om jag inte hinner kliva över han och ÄNDÅ så ska han vara runt fötterna hela hela tiden:eek: Sover han och jag byter rum följer han med och somnar på två röda igen...tills jag förflyttar mig igen. Lite eller mkt aktivering spelar ingen roll, han gör så här jämt.

Jag vill också veta varför dom gör så här:confused:

Visst är det jobbigt att kliva på dem hela tiden!! Att dom inte själv tröttnar på att bli trampade!! Det värsta är nästan när man ska kliva över dem och de reser sig och så snubblar man över dem....

Men jag måste säga att det är ju smickrande att de gillar mig så mycket att de alltid vill vara mig nära (eller så tror de att jag inte klara mig själv och måste hålla koll på mig:p )
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

En annan vinkling på det hela är att han inte är trygg. Han måste hela tiden vaka över dig för att vara säker på att du inte "försvinner". Kan det ligga nått i den teorin?
Det finns ju olika sätt att "följa efter" och den bedömningen kan bara du som ägare göra. Vad gör han om du säger åt honom att gå och lägga sig? Var lägger han sig? Om han då lägger sig bredvid dig och du går därifrån är han ändå hack i häl på dig?
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Mina två gör likadant. Alla medlemmar av min familj kan t.ex. gå upp på morgonen och dom sover som stockar, men så fort jag rör mig det minsta så är dom uppe! Sitter och väntar på mig utanför toan, skuttar upp så fort jag reser mig från soffan. Stänger jag dörren till sovrummet så sitter i alla fall den ena och småkrafsar utanför... Himla irriterande. Men jag antar att det beror på att de ser mig som deras ledare, det är mig de ska följa och ha koll på hela tiden.
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Va skönt att höra att det är fler än jag som har detta problemet.. mina följer efter mig vart jag än går och jag tror att det kan ha me otrygghet att göra, att jag ska lämna dom helt enkelt.
Hur kommer man bukt problemet då???
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Lär exempelvis in kommandot "kommer snart". Säg åt hunden att "stanna" i ex tv-rummet och säg sedan "kommer snart". Gå ut i några sekunder och kom in i rummet igen och beröm och eftersom utökar du tiden du är borta och lika gör du när det gäller att lämna hunden ensam hemma. Då lär sig hunden att du alltid kommer tillbaka när du sagt så. Skulle hunden förbryta sig och följa efter så för du givetvis tillbaka hunden till ursprungspunkten och gör om proceduren tills den stannar där den ska.

När hunden har lärt sig förståelsen av "kommer snart" så behöver du givetvis inte säga åt den att stanna. Det bör man bara gör i början för att få den att vara kvar på en och samma plats så man får chans att lämna rummet och komma tillbaka utan att den följer efter! = lära hunden att man kommer tillbaka när man säger "kommer snart".

Glöm aldrig heller att säga "hej då" "kommer snart" till hunden när du lämnar huset. Den ska veta om att du försvinner ett tag. För om du helt plötsligt bara är borta kan den bli orolig och då måste den vaka över dig när du är hemma så att du inte försvinner igen! Så detta att smita ut när hunden sover är enligt mig deffenitivt inget bra!
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Hade inte räknat med att så många har upplevt samma sak med sina hundar:D !

Det där att han känner sig orolig och inte kan slappna av när jag städar, det tror jag faktiskt kan stämma... Sen har vi kanske för många "platser" för honom: en i köket där han får vara när han är själv och en i sovrummet där han ligger på nätterna... Förut låg han alltid i soffan(innan vi köpte nya för ett år sedan som vi inte vill att han ska vara i) och om jag tänker efter så var han inte lika "mammig" då.

Irriterande är det i varje fall...även om jag samtidigt kanske tycker att det är lite mysigt i alla fall;) ...att han vill vara med mig alltid:love: !
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Detta är ju ett fullt normalt beteende på era hundar.
Hunden ska ju alltid följa sin ledare, det brukar däremot funka om man lär dom att vänta genom att tex säga det.
Hunden gör som ledaren säger åt dom att göra (dvs om ledarskapet fungerar), både genom kroppens rörelse eller röstkommando.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Detta är ju ett fullt normalt beteende på era hundar.
Hunden ska ju alltid följa sin ledare, det brukar däremot funka om man lär dom att vänta genom att tex säga det.
Hunden gör som ledaren säger åt dom att göra (dvs om ledarskapet fungerar), både genom kroppens rörelse eller röstkommando.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Och jag har hört att det är tvärtom. Att hunden är ledaren och vill ha koll på sin flock.
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Och jag har hört att det är tvärtom. Att hunden är ledaren och vill ha koll på sin flock.

Precis! Har hunden en ledare så behöver den inte hålla koll utan kan slappna av! Att hunden ibland följer efter en när den tror det skall hända roliga saker är en sak(med betoning på ibland!), men den skall även kunna ligga och slappna av/sova även om husse/matte springer runt i huset!
 
Sv: Min hund "förföljer" mig!!!

Va skönt att höra att det är fler än jag som har detta problemet.. mina följer efter mig vart jag än går och jag tror att det kan ha me otrygghet att göra, att jag ska lämna dom helt enkelt.
Hur kommer man bukt problemet då???

Det är ju helt olika, min westie förföljer ju inte mig hack i häl o får panik om jag försvinner. Det är mer att han vill vara med och så..Går man från rum ett till rum två så brukar han komma efter en stund och ställa sig o glo..typ "fast ni glömde faktiskt mig!"...Taxen däremot går hack i häl på mamma ochmin pojkvän hela tiden. Och han försvarar dem dessutom från mig..där är det nog en större fråga om att "ha koll".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 450
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 797
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp