Min hund dödade pappas katt!!!

L

ledsensomfan

Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd...

Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen pappas katt idag.

Hon har alltid varit mycket för att jaga katter men har aldrig gjort nåt dumt med dem utan har katten stannat så har hunden inte gjort nåt mer.
Nåväl, idag när vi kom hem till min pappa och hälsade på (han har 3 katter) så sprang en av pappas katter förbi ute och hunden nafsade lite lätt efter honom - han är dock ung och frisk och sprang lätt därifrån. Jag bannade naturligtvis hunden och undrade lite varför hon gjorde så men tänkte inte mer på det sen.

Nåväl, efter ett tag skulle vi göra nåt ute och hundarna fick stanna inne då. Vi var väl borta i ca 1½ timme och när vi kommer tillbaka ligger pappas gamla katt (som är 20 år gammal) på köksgolvet - död!
Jag ser direkt att det inte är en naturlig död eftersom katten ligger på sidan med munnen lite öppen.
Jag inser ju naturligtvis att det är min hund som tagit livet av katten :cry:
Stackars, stackars gamla katt. Det var ju inte så här hon skulle behöva sluta sitt liv... :cry:
Katten var lite blöt runt nacken men dock inget blod nånstans. Denna katt var ju så gammal att hon inte kunnat göra något motstånd mot en stor hund (35 kg klassen)

Varför händer detta?? :cry: Varför gjorde hunden så? Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Många säger dessutom att när hon nu släppt sina spärrar så gör hon det garanterat igen. Vi som har små barn blir ju rädda för att hon ska göra dem nåt (dock aldrig några sådana tendenser, världens snällaste hund annars).

Jag funderar lite på om hon kan ha fått en psykknäpp. Hennes pappa avlivades som 4 år gammal för att han fick en knäpp och började slåss med den hunden han bodde ihop med och han tog tydligen nästan kål på den andra hunden och då valde ägaren att avliva honom omedelbums (en engångsgrej... hade aldrig gjort en fluga förnär innan). Jag funderar på om det kan vara nåt som ligger i generna.

Hon har också varit lite skum i ca ett par veckors tid min hund. Morrade t ex åt min sambo häromveckan när han sade till henne om något. Har hon aldrig gjort innan. Det var iofs inget allvarligt morr men ändå. Hunden är för övrigt 5 år gammal.

Ja, jag funderar faktiskt på om jag överhuvudtaget vill ha kvar hunden efter detta... :cry:

Någon som har råd och tips till mig. Jag är så jä--a ledsen just nu.... :cry:

Sv: Min hund dödade pappas katt!!!

Nu blev jag lite fundersam..
Vad har rasens betydelse för händelsen?

Är du verkligen säker på att det var hundens fel!
Med tanke på åldern på katten!

Nu behöver ju inte hunden ha gjort något!
Katten var ju 20 år,kan ha blivit akut sjuk och dött,och hunden sen har varit framme!

För om hund och katt fungerat ihop tidigare,tycker jag det låter skumt om hunden tar den!

Min hund kan också morra till lite åt katten(mer markera,inte döda/hugga),men endast om katten går till hundens mat..Nu gör inte katten det längre,för han vet!

Sen om hunden har fått nån knäpp,det vill jag inte gå in på och spekulera,du känner din hund bäst! Och du vet hur den fungerar i alla lägen,och när den inte gör det!

Nu blev jag lite fundersam..
Vad har rasens betydelse för händelsen?

Det har stor betydelse vad hunden har för rasegenskaper om man ska kunna försöka hitta en förklaring på varför hunden ev. bet ihjäl katten. Eller menar du att alla hundar är lika och agerar lika i alla situationer oavsett ras?

Det behöver inte vara en speciell ras för att döda en katt,alla raser kan döda,om dom vill!

Det är inget att vara ledsen för! Hundar är ju rovdjur och detta är ju helt naturligt för dom. Det beror ju lite grann på rasen eftersom alla har olika jaktinstinkter. Sedan var väl just den katten ett så lätt byte för din hund också. Men jag tycker verkligen inte att du ska avliva hunden utan lär den att den att komma överens med katter istället!

kram

Det behöver inte vara en speciell ras för att döda en katt,alla raser kan döda,om dom vill!

Är ju skillnad på orsaken om det är en tjt eller en vavva och alla hundraser är inte lika benägna att jaga och döda..

Men uppenbart så se du inte att det kan vara olika för olika raser, så jag tänker inte fortsätta traggla om detta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ts:

Eftersom det är en jakthundsras det är frågan om, så skulle jag tro att katten på något vis triggade jakten i hunden.

Jo,nog vet jag att olika raser har olika jakt/kamp i sig,för oftast beror det på jakt/kamp om dom kniper ett djur!
Men man kan inte frångå att ALLA raser kan döda,om dom så väger 5kg eller 50kg!
Det som utlöser det är ju situationen!

Usch vad hemskt. Men jag skulle inte oroa mig för barnen bara för att hunden bet ihjäl en katt. En katt är i hundens ögon ett påtänkbart byte. Barn faller sällan under samma kategori då dom räknas till flocken (för en normal hund).

Jag tror för övrigt att det var din hund som vet ihjäl katten om katten var blöt runt nacken (hundens saliv).

Tråkigt är det, hoppas din pappa inte är alltför skärrad!

Det är klart att rasen har betydelse.
Olika raser har olika egenskaper, pga av att man faktiskt har avlat på vissa egenskaper.
På en viss ras kan detta faktiskt vara ett naturligt beteende i en viss situation.
Det är ju faktiskt inte säkert att det är din hund. Kan ju vara så att katten har dött och hunden sen har varit intresserad och undrat varför den låg där och det var därför katten var blöt i pälsen.
Bara spånar..

Fast, hunden kanske inte behövde göra så mycket för att den gamla katten skulle dö. Kan ju vart så att han jagat den lite bara och den fått nått hjärt-tjosan... hunden kanske sen bar på katten eller slickade på den...behöver ju inte vara så att den högg ihjäl den, för då borde ni sett spår..

kl
Jag tycker att du ska ta hunden till en veterinar och kolla att allt verkar sta ratt till, det kan ju vara som du sager en 'psykknapp' men det kan ju axa vara nagon dold sjukdom som hunden drabbats av eller att hon haller pa att utveckla dalig syn eller vad vet jag.

Är ju skillnad på orsaken om det är en tjt eller en vavva och alla hundraser är inte lika benägna att jaga och döda..

Vilken ras menar du med tjt? Blir ibland svårt att förstå när man förkortar. Vissa är ju självklara som t ex vavva och labbe, men tjt kan jag ev tolka till Tysk jakt terrier, men vet inte om det är den rasen du menar.

Det låter inte som att hunden har riktigt gått in för att DÖDA katten.
Möjligtvis lekt ihjäl den eller nåt liknande.

Min man har en ggn i livet plockat upp kattrester efter att en schäferhane lekt med, dödat och sen ÄTIT upp halva katten.
Det var blod i hela köket sa han..
Och den hunden älskade barn och skulle aldrig ha gjort NÅN illa överhuvudtaget.
(Nu är detta många år sen så jag tvivlar på att han ens lever längre)

Så jag tvivlar på att det var meningen isf av hunden..

Och den kan ju ha varit död redan när hunden hittade katten.
20 år är en ganska hög ålder för en katt..:crazy:

Fast, hunden kanske inte behövde göra så mycket för att den gamla katten skulle dö. Kan ju vart så att han jagat den lite bara och den fått nått hjärt-tjosan... hunden kanske sen bar på katten eller slickade på den...behöver ju inte vara så att den högg ihjäl den, för då borde ni sett spår..

precis så tänkte jag oxå!

Hade reagerat mer om den var tblodig eller å!
Nu har ju hunden inte rört katten efter döden heller, men då att ev slicka på den!

Om hunden har bitit ihjäl katten tycker jag att det borde synas mer än bara saliv. Det tyder nog mer på hårdhänt lek i min mening som kanske kan ha dödat katten eller så har katten helt enkelt dött själv och hunden sedan varit framme.

Jag tror nog att en så pass stor hund kan ha ihjäl en katt genom att skaka den...

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar