Min hund blir bara värre..

Banni

Trådstartare
Detta blir ett långt inlägg men jag behöver verkligen skriva av mig för jag är så ledsen och trött på situationen..

Min hund är en svår hund, det har jag alltid vetat, stor, stark, ENVIS och egensinnad, men jag var 100% beredd på det, jag har ett stort hund och djur intresse, läser varenda bok om hundpsykologi, beteende, och är väldigt insatt i hur hundar fungerar överlag.

MEN, något gör jag uppenbarligen fel för min hund blir bara värre och värre.. Jag gör verkligen allt för min hund när det gäller att han ska få rätt motion, stimulans, vård och foder, kan lätt säga att 70% av min vakna tid spenderas med hunden (jag har inget heltidsjobb).
Efter han fyllde 1 år för 4 månader sedan har allting blivit värre mycket fort, han har börjar göra utfall mot hundar och människor, han gör det även mot mig om han inte kan rikta sin energi på något annat, han har börjat morra och skälla och respekterar inte mig överhuvud taget. Hemma går det bra men så fort han kommer ut så tar hans instinkter över.

Han blev kastrerad för 1½ vecka sedan och han var uppvisat ännu mer osäkerhet sen dess.
Jag vet ju att jag gör något fel men just nu känner jag mig mest uppgiven och har slut på ideer..
Ska ringa en tränare på måndag och boka tid för privatlektioner så jag kan försöka lära mig vad jag gör för fel och ändra på det..

Men om något har några uppmuntrande ord eller tips så mottages de gärna <3

Sv: Min hund blir bara värre..

Hej! Om du kastrerade honom för att detta skulle försvinna så får jag göra dig besviken. Det är bara träning som gäller och kastrering kan göra dem mer osäkra.
Det är svårt att ge ett råd utan att träffa hunden men kanske skvallerträning kan vara nåt att testa.
Min omplacering hade enorma problem med hundmöten och jag skvallertränade honom. Nu är han lös på varje promenad och jag behöver inte ens kalla in honom vid möte han kommer självmant och tar kontakt med mig.
Det tar lite tid innan det sitter men är värt varenda minut. Lycka till.

Tack för ditt svar, ska absolut kolla upp skvallerträning. !
Han kastrerades för att kunna få leva ett långt och hälsosamt liv, men det kändes dock lite surt att han blev värre efteråt :/

Jag har haft lite problem med med min omplacering som jag fick för ett par veckor sedan! Jag fick då tips om en tjej som hjälper till enligt Amichien Bonding. Min hund har blivit så mycket bättre på kort tid. fick detta tipsen av en tjej som fick hjälp av samma tjej som jag hade, hennes hund skulle avlivas hon fick ingen ordning och ingen kunde hjälpa henne... tills denna tjej kom och hjälpte henne!!

kan verkligen rekommendera denna "medod" som egentligen är en livsstil!!
vart bor du?

http://www.janfennellthedoglistener.com/

sidan till kvinnan som börjat jobba med hundar på detta sett!!
kan säga att det hjälper!! :)

Jag har haft lite problem med med min omplacering som jag fick för ett par veckor sedan! Jag fick då tips om en tjej som hjälper till enligt Amichien Bonding. Min hund har blivit så mycket bättre på kort tid. fick detta tipsen av en tjej som fick hjälp av samma tjej som jag hade, hennes hund skulle avlivas hon fick ingen ordning och ingen kunde hjälpa henne... tills denna tjej kom och hjälpte henne!!

kan verkligen rekommendera denna "medod" som egentligen är en livsstil!!
vart bor du?

http://www.janfennellthedoglistener.com/

sidan till kvinnan som börjat jobba med hundar på detta sett!!
kan säga att det hjälper!! :)

Det låter väldigt intressant, ska kika mer på det! Är som sagt beredd att testa på allt för att komma fram till en metod som passar mig och min hund, det bara ska funka, kommer aldrig ge upp :) Men när det är mycket motgångar blir det tufft...
Vi bor i Malmö.

Förstår det! Det här är en enkel metod egentligen, man ska inte krångla till allt. Vi gör det ofta svårare än vad det egentligen är, men när man kommer in i detta så är allt logiskt och ja, väldigt bra! :)

Läs det som står på hennes sida!

Har du facebook?? Finns en sida där man kan få hjälp, där det finns "instruktörer" inom detta!! :)

Hur fungerar det där med Amichien Bonding egentligen?

Man ska ju börja "prata" hund. Man agerar utifrån så som de skulle göra i det vilda. Man utgår ifrån 4 pelare! Här får du en redogörelse, långt men läsvärt! :)
----------------------
Amichien®Bonding är inte en träningsmetod utan ett naturligt sätt att kommunicera med hunden som gör att hunden vill följa dig och samarbeta med dig av egen fri vilja. Metoden är helt fri från tvång, obehag, smärta, höga röster och dyr eller konstig utrustning.

Hunden kommer ursprungligen från vargen och är ett flockdjur. Detta betyder att hunden ser alla i hemmet som en del av flocken. Utifrån detta utvecklade Jan Fennell metoden som gör att vi kan uppmuntra hunden att välja oss till ledare av egen fri vilja. Detta görs genom att vi härmar de naturliga ritualer som stärker hierarkin i en vargflock. Genom att använda dessa lugna, tysta och konsekventa signaler varje dag, hjälper vi hunden att finna sin plats i flocken.

Metoden handlar om inlärning, inte kommandon, inte om lydnad utan om självkontroll

Metoden grundar sig på 4 viktiga grundstenar:
Status: Vem fjäskar för vem? Vem sitter på tronen? Vem går till vem?
Jakt: Vem styr jakten/promenaden?
Fara: Vem tar hand om faror?
Mat: Vem har hand om maten? Vem äter först?

Detta är överlevnad för din hund, det är då ledarskapet sätts på prov.

Om ägaren inte tar ledarskapet över sin hund, kommer hunden själv att ta på sig detta ansvar. Hunden lever i en värld som den inte förstår sig på, men kommer att göra så gott den kan för att värna om sin flock. Det är då problembeteenden uppstår. Den vet inte vad en bil är, men försöker jaga bort den med utfall. Den förstår heller inte att grannen som knackar på dörren inte vill något illa, och försöker således skrämma bort denne genom att skälla och morra. Detta ses som oönskade beteenden, men att försöka fixa dessa enstaka problem är lönlöst då grunden till problemet är bristen på ledarskap.

Du ger hunden ett jobb som den inte har kunskap att sköta. Ingen skulle låta sin 5-åring köra bilen till affären när man ska handla, och varför inte det? Jo, för de har inte rätt kunskap/erfarenhet att utföra det jobbet. Den som har mest erfarenhet och kunskap om miljön vi lever i, är den som ska ha ledarskapet. Precis som i en vargflock.Våra hundar kan inte köra bil, betala räkningar och därför ska de heller inte ta hand om flocken.
Ledarskapet blir till STRESS!

Status
Varje gång en vargflock separerats, som vid jakt, måste statusen kollas upp. Jakt kan vara ett farligt uppdrag och medlemmar av flocken kan skadas eller till och med dö. Därför måste flocken säkerställa rangordningen efter varje separation. När ledaren återvänder till sin flock går den förbi dem utan att bry sig om dem. Ingen får ledarens uppmärksamhet om denne inte har bjudit in dem.

På samma sätt kan vi ge våra hundar ett kraftfullt budskap om vem som är ledaren när vi kommer tillbaka efter en separation. Med separation menas varje gång du går någonstans dit din hund inte kan följa med, även lämna sopor, toalettbesök. Så fort det är en stängd dörr, eller något annat hinder mellan dig och hunden så är det en separation. När hunden har visat respekt för människans personliga space och tex gått och lagt sig. Vänta 5 minuter och gör sedan en inkallning. Då kan ni gosa bäst i vill. Hunden kommer till DIN tron, när du vill och inte tvärtom. Detta ligger sedan till grund för inkallningen utomhus. En hund som inte lyssnar inomhus, kommer inte att lyssna utomhus!

Status är alltså att inte bekräfta din hunds försök till uppmärksamhet, så att den vet att den kan roa sig med annat, tills du vill något. Du slipper ha en hund i hälarna hela tiden och hunden slipper den stress som detta innebär! Den kan då slappna av och vara trygg i vetskapen att om du vill den något så ropar du.

Mat
I vargflocken äter alfaparet först eftersom de behöver vara i god form för att försvara flocken om nödvändigt. Det är även de som förökar sig och på så sätt är deras välmående nödvändigt för flockens överlevnad. Att de äter först är även en signal till resten av flocken om vilka som styr.

En hund ser på maten på samma sätt, så vilka signaler får hunden om maten alltid står framme?
För att visa status med mat ska man gest-äta. Ställ ner maten, gå iväg och plocka upp tom skål. Om hunden lämnar maten innan den har ätit klart, eller kanske utan att äta alls - Ta bort skålen!

Jakt /Promenad
I en vargflock är det ledaren som bestämmer när, var och hur jakten ska gå tillväga.
Våra hundar går sällan på jakt, men vi tar dem ofta på promenad. I hundens instinkter finns inte promenad, utan de tänker jakt. Det är då viktigt att du som ledare bjuder in din hund till promenaden genom att göra en inkallning. Det är redan då promenaden börjar, vem bestämmer? Sedan är det du som styr vart ni ska gå och i vilken takt. En hund som drar i koppel styr och försöker komma ”fram” först. En hund som styr promenaden kommer också ta hand om faran under tiden. Om du inte känner dig glad och att du har kontroll, öva hemma, minska världen till en början. Öva SSCD inomhus, i trädgården och till sist utanför hemmet, kanske bara 100 meter. Tänk på att flera trevliga korta promenader med en hund som får tänka är bättre än en lång katastrofpromenad utan inlärning. Som ökar på alla stresshormoner som gör din hund outtröttlig.

Fara
I en flock finns ett larmsystem som innebär att alla hjälps åt att larma om de hör något som kan vara farligt. Sedan är det ledarens uppgift att avgöra om det är farligt eller inte. Ledaren bestämmer vilket alternativ och resten av flocken följer dennes exempel. När en varg konfronteras med en fara har de tre olika sätt att reagera på; fly, frysa och försvara.

När har vi nytta av detta?
När din hund skäller på saker utanför hemmet.
När din hund skäller på människor som kommer hem till dig.
När din hund reagerar på något ute.

Ingen hund skäller utan anledning! Om du skäller på en hund som skäller, gör du inget annat än att bekräfta hundens rädsla. En ledare är alltid stabil!
Visa din hund att du är ledaren som avgör om faror är något att bry sig om. Var den som tar beslutet! Är DU lugn, blir din hund lugn!

TACKA-TITTA-ISOLERA

När din hund är inne och skäller på något, tacka den. Den sköter ett av de få jobb som du inte kan ta ifrån den. Alla i flocken hjälps åt med detta. TACK!

Slutar den inte? Gå dit och TITTA, kliv emellan och visa att du tar över...

Slutar det fortfarande inte? Ta den lugnt men bestämt i halsbandet och gör en ISOLERING. När hunden är tyst, släpp ut den. Upprepa vid behov. En hund som inte följer reglerna blir tillfälligt utan flock. Den får tid på sig att själv klura ut vad som gäller. Detta ger inlärning!

Detta leder till att du får en hund som slutar skälla när du säger TACK. För att ordet betyder: Det är ingen fara, vi är i säkerhet. Tack för att du gjorde mig uppmärksam, men nu tar jag över.

Även när du är ute och går fungerar detta, tacka din hund och gå därifrån. Du som ledare tar beslutet att fly, innan din hund bestämmer hur faran hanteras. Om du som ledare väljer att Din flock inte ska möta en annan hund/flock genom att byta riktning och gå en annan väg så har du visat din hund att du har tagit ett bra beslut. Vargar i det vilda undviker att stöta på andra vargar/vargflockar för att möta dem kan leda till att man måste försvara sig och det kan innebära döden. Visa din hund att saker den upplever som faror inte kommer för nära.
Ta ansvaret innan din hund gör det!

Hur fungerar det där med Amichien Bonding egentligen?

Jo, så här:
Ta något tämligen vanligt och logiskt inom djurpsykologi t ex att du igonerar dåliga beteenden och belönar bra beteenden.

Ta nu denna logik, påstå att du minsann har kommit på detta själv och du tänker inte kalla det för logik längre utan......tadaaaa...Amichien Bonding.

Skriv en bok om detta och bete dig som du uppfunnit ett alldeles fantastiskt system, tjäna rysligt bra med stålar och hamna i TV.

Hatten av för Jan Fenell som lyckas med detta.

Jo, just det, knapra på ett kex innan du serverar din hund sitt käk, så har ni en gång för alla gjort upp vem som bestämmer.

Senast ändrad:

Detta blir ett långt inlägg men jag behöver verkligen skriva av mig för jag är så ledsen och trött på situationen..

Min hund är en svår hund, det har jag alltid vetat, stor, stark, ENVIS och egensinnad, men jag var 100% beredd på det, jag har ett stort hund och djur intresse, läser varenda bok om hundpsykologi, beteende, och är väldigt insatt i hur hundar fungerar överlag.

MEN, något gör jag uppenbarligen fel för min hund blir bara värre och värre.. Jag gör verkligen allt för min hund när det gäller att han ska få rätt motion, stimulans, vård och foder, kan lätt säga att 70% av min vakna tid spenderas med hunden (jag har inget heltidsjobb).
Efter han fyllde 1 år för 4 månader sedan har allting blivit värre mycket fort, han har börjar göra utfall mot hundar och människor, han gör det även mot mig om han inte kan rikta sin energi på något annat, han har börjat morra och skälla och respekterar inte mig överhuvud taget. Hemma går det bra men så fort han kommer ut så tar hans instinkter över.

Han blev kastrerad för 1½ vecka sedan och han var uppvisat ännu mer osäkerhet sen dess.
Jag vet ju att jag gör något fel men just nu känner jag mig mest uppgiven och har slut på ideer..
Ska ringa en tränare på måndag och boka tid för privatlektioner så jag kan försöka lära mig vad jag gör för fel och ändra på det..

Men om något har några uppmuntrande ord eller tips så mottages de gärna <3

Fast vad gör du med hunden då? Det står att du är med den 70 % av tiden, men vad gör ni praktiskt? Tränar? Har du kontakt med någon BK?

Är det första hunden? Ras/raser? Du har läst "alla" böcker står det, men man måste ha en träningsfilosofi att utgå ifrån, all den där teorin ska utmynna i någon typ av struktur. Dessutom har du väl redan märkt att många tränare säger emot varandra rätt så friskt, både angående teori och praktik.

Din hund har ju kommit upp i slyngelåldern, så det är inte helt oväntat att den hittar på egna grejer. Men man måste såklart kanalisera energin.

Jo, så här:
Ta något tämligen vanligt och logiskt inom djurpsykologi t ex att du igonerar dåliga beteenden och belönar bra beteenden.

Ta nu denna logik, påstå att du minsann har kommit på detta själv och du tänker inte kalla det för logik längre utan......tadaaaa...Amichien Bonding.

Skriv en bok om detta och bete dig som du uppfunnit ett alldeles fantastiskt system, tjäna rysligt bra med stålar och hamna i TV.

Hatten av för Jan Fenell som lyckas med detta.

Jo, just det, knapra på ett kex innan du serverar din hund sitt käk, så har ni en gång för alla gjort upp vem som bestämmer.

:rofl::rofl:

Det är alltså precis så "simpelt" som man kan ana sig till från texterna som trots allt går att läsa men för att få svar från en instruktör så måste man gå en kurs för 2000kr där den visar hur man äter sin egen mat först, inte hälsar på hunden när man kommer hem, vänder och går åt andra hållet när den gör utfall mot andra hundar och säger tack när den skäller från balkongen?

Det funkar vare sig ni tror det eller inte. Jag har fått en helt annan hund, eller just det.. Jag har fått en hund och inte en hösäck!!!

Det hela är väl så mycket mera än att gest äta och att säga tack när hunden skäller.

Om ni har en super nervös hund när det kommer hem folk till er. Hur skulle ni lösa detta? När hunden gör någon som inte är önskvärt hur löser ni det?

Tycker ni det verkar dumt, så låt bli! Jag har sagt vad jag tycker och det funkar! Hade en instruktör som skulle lösa allt med godis och klicker, visst fan gjorde hunden som hon sa.. Men sen då? Är grundproblemet löst av godis?? Nja!

Yep:grin: Och titta lite pa CM emellanat ocksa ... det formedlar samma saker med valdigt fa variationer ... utom att CM ser ut att ha 'mjuknat' en hel del pa sistone. lol

Min hund blir glad när det kommer folk hit och när han har hälsat färdigt så lägger han sig under bordet och sover.

Jag har frågat hur jag ska lösa problemet med att han fortfarande stressar ute och skäller (ej aggressivt) på andra hundar. Men får inga svar. Fast han "gör" allt det han ska hemma om man ska följa Amichien Bonding.

Min hund blir glad när det kommer folk hit och när han har hälsat färdigt så lägger han sig under bordet och sover.

Jag har frågat hur jag ska lösa problemet med att han fortfarande stressar ute och skäller (ej aggressivt) på andra hundar. Men får inga svar. Fast han "gör" allt det han ska hemma om man ska följa Amichien Bonding.

Men bonding handlar ju inte om vad hunden gör utan vad DU gör!

Fast om hunden inte reagerar enligt handboken så spelar det roll vad hunden gör, också.

Har man en hund som följer handboken så är det ju lätt :D

Fast om hunden inte reagerar enligt handboken så spelar det roll vad hunden gör, också.

Har man en hund som följer handboken så är det ju lätt :D

Förstår inte riktigt hur du menar nu. Men det är ju DU som ska lösa situationer och inte hunden. Det är DU som ska göra hunden trygg, hunden ska inte behöva ta "hand" om andra hundar, katter eller liknade utan Du ska vara den som hunden ska luta sig emot!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka