Min hund biten av grävling

Zanza

Trådstartare
Vi har fått ovälkomna besökare kvällar, nätter och tidig morgon.Grävlingar!Min ena maremmano-abruzzese tik som helst tillbringar tiden utomhus från tidig morgon till sen kväll har hittat två gryt och försökt attackera grävlingarna i grytet.Det låter inte trevligt när de morrar och fräser !
I skymningen börjar hunden patrullera av hela tomten på tiotusen kvadratmeter och hon söker luftvittring efter grävlingarna.
Förra veckan stötte jag på en av dem och var bara ett par meter ifrån, jag hade en av hundarna med mig, kopplad.
Två av mina höns strök med förra veckan.
Nu i kväll hittade hon en grävling i stenröset nere vid bäcken och går i batalj med den.
När vi kallat in henne och kommer in så ser vi att hon blöder och är biten i nosen.Jag har tvättat av det och lagt på Steptocillinsalva.
Hur blir jag av med dessa obehagliga grävlingar?
Jag vet inte hur många de är och om de gräver nya gryt därför att hunden hittar dem och de blir störda.
Jag är faktiskt rädd för dem och jag är orolig att de ska attackera mina katter.De är ute på nätterna och vill inte vara inne nattetid.

Sv: Min hund biten av grävling

Men FY vad obehagligt!!!
Jag hoppas att ni kan komma tillrätta med detta!

Nu i kväll hittade hon en grävling i stenröset nere vid bäcken och går i batalj med den.

Hur blir jag av med dessa obehagliga grävlingar?
Jag vet inte hur många de är och om de gräver nya gryt därför att hunden hittar dem och de blir störda.

Nr 1) Låt inte hundarna gå i kamp med grävlingarna

Nr 2) Kontakta en jägare och be denne sätta ut en fälla och åtla in den för att kunna fånga in dem..

Min tik mötte också en grävling som var i skogen, inte alls trevligt...... Läs

Irma fick nys på en grävling när vi gick på grusvägen, hon gick i koppel och helt plötsligt stod jag där tomhänt och inne i skogen skälldes det. Jag trodde det var en hund men där stod Irma öga mot öga med en hoppande grävling. Utan att tänka mig för så gick jag raka vägen fram och tog hennes koppel en meter från grävlingen.
Den sprang in i skogen igen och vi lommade hemåt. Irma gick med nosen i gruset så jag förstod att det hade hänt nåt. Väl hemma så såg jag att hon hade blivit biten i läppen, det hade nästan gått hål. Vi gick fort in i bastun där jag lusade/duschade av henne med Dermocan. Det har jag alltid hemma. Sen ringde jag till Strömsholm och berättade allt och där sa de att jag skulle massera och massera ofta så det inte skulle svälla upp. Irma klarade sig och blev bra i läppen. En grävling kan bita sig fast i ben och kan krossa benen, de brukar inte släppa taget.

Det slutade med att Irma blev helt återställd och 14 dagar senare blev hon BIS på vår rasutställning och slog 64 andra GD. 5 augusti 2000 på Härjarö.

En grävling kan bita sig fast i ben och kan krossa benen, de brukar inte släppa taget.

Det där är den mest seglivade myten om grävlingar..

Andreas Seiler är en av få forskare i Sverige skrev:
Grävlingar jagar inte, så de ser inte heller katten, hunden eller ett litet barn som något byte, säger han.
- De är inga aggressiva djur. Myten om deras bett kommer antagligen från jakt där de varit väldigt stressade och kämpat för sina liv. Då kan de bita väldigt hårt, men det kan en älg, eller en hund också göra. Och grävlingen har inte några vassa tänder.

Grävlingen räknas visserligen till rovdjuren, men den grävlingsart som finns i Europa har för länge sedan slutat jaga och har i stället blivit en allätare vars föda till stora delar består av daggmask och insektslarver. Det är också orsaken till att de kan göra skada i trädgårdar med uppgrävda rabatter och gräsmattor.

Jag tycker nog mest synd om grävlingarna, dom kanske har ungar och allt och så kommer det en stor och dum och arg hund!

Grävlingar är i mitt tycke MYCKET trevliga djur. Jan Liddblad hade tama sådana. Dom blir nästan lika tama som en hund om man fångar dom som valpar. Och automatiskt rumsrena da dom har en instinkt att skita i en speciell hala i sina gryt.

( Numera får man ju inte göra det men det var tillåtet för privatpersoner pa 1970-talet).

/KT

Din hund får inte störa vilt - även om dom trasslat sig in på tomten.
Den går inte till anfall om den inte blir trängd.

Eftersom den ger sig på era hönor så bör ni ju dock få bort den.
Som någon annan skrev, kontakta den som har jakträtten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 353
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka