Min hund är underbar men...

men när man släpper ut för sista kvällskissningen, med ena benet på väg i säng och hundkräket har hittat något vidrigt att rulla sig i. :wtf: Det är så lagom kul att bada hund när man bara vill sova och helst så tyst att de som redan sover fortsätter att sova. :meh:

När hunden står nedanför soffan eller sängen och verkligen ser ut att vilja hoppa upp men inte gör det hur mycket jag än säger ”hopp upp”. Ibland funkar det att räkna till tre ”ett, två å hopp!” men ibland står hon bara kvar och tittar. Det gör mig så vansinnigt irriterad ibland, händer att jag reser på mig och lyfter upp henne :o , klarar inte av att hon står där och tittar.

Jag vet ärligt talat inte varför det är så här, hon är 7 år nu och har i princip allt gjort så här. Ibland hoppar hon bara upp av sig själv, ibland direkt jag säger ”hopp upp” och ibland blir det så här segt. Hon har alltid fått vara i soffa och säng och har inge fysiska problem med att hoppa upp, gör det ju utan problem på natten och när hon är hemma själv.

Någon som har en hund som gör likadant? :cool:

Ja! Min gör precis så också, fast bara vid sängen. Det är såååå enerverande att gång på gång säga hopp upp, eller varsågod. När man vet att han nästa gång mycket väl kan hoppa upp direkt av sig själv. Han har liksom aldrig behövt be om lov att få ligga i sängen, så har ingen aning om varför.
Kommer du någonsin på en anledning så berätta gärna :D

Ja! Min gör precis så också, fast bara vid sängen. Det är såååå enerverande att gång på gång säga hopp upp, eller varsågod. När man vet att han nästa gång mycket väl kan hoppa upp direkt av sig själv. Han har liksom aldrig behövt be om lov att få ligga i sängen, så har ingen aning om varför.
Tinja gör samma sak :rofl: Vissa gånger måste jag tjata in i evigheten trots att hon står med hakan på sängen och vill upp, andra gånger hoppar hon bara upp direkt :confused:
Aldrig heller haft något förbud mot att vara i sängen :D

Tinja gör samma sak :rofl: Vissa gånger måste jag tjata in i evigheten trots att hon står med hakan på sängen och vill upp, andra gånger hoppar hon bara upp direkt :confused:
Aldrig heller haft något förbud mot att vara i sängen :D

Vad härligt ändå att höra att det inte bara är Doris :D

Ibland tror jag att det blir så för att hon egentligen vill ha mat och tror att jag ska resa mig och fixa om hon bara står kvar men det är definitivt inte bara det. Är era hundar också rätt bestämda med vad dom vill i övrigt?

Ibland tror jag att det blir så för att hon egentligen vill ha mat och tror att jag ska resa mig och fixa om hon bara står kvar men det är definitivt inte bara det. Är era hundar också rätt bestämda med vad dom vill i övrigt?
Nja, skulle inte säga att Tinja är speciellt bestämd av sig. Hon skulle hellre gå på glödande kol än göra mig besviken, typ :p
Hindrar henne dock inte från att peta mig hårt i ögonen med klorna när hon bestämt vill leka eller gosa.. :cautious:lite bestämd är hon väl.

Senast ändrad:
Loppan frågar bara om lov (lägger nosen och hummar jättehögt) om man sover eller håller på att natta barnen. Annars hoppar hon glatt upp utan att fråga. :cool:

Nä, jag skulle inte vilja påstå att han är bestämd av sig, snarare tvärtom :p

När Betty på något magiskt vis lyckas tajma in sitt moment of "jag bara varnar er, här bor jag" för att skrämma iväg alla busar som gömmer sig utanför huset - när Vidar 1 månad precis somnat.

Eller när han ligger o sover på soffan och hon går förbi och bara "ojsan hoppsan" drar en slick lite snabbt in i örat på honom (ja man vaknar tydligen av det)

Då är hon inte så dyr :angel:

Just nu är harpluttar det enda som gäller för min hund på promenaderna. Det gör mig ofantligt irriterad! Man får ingen kontakt och kommer inte många meter. Tydligen är harbajs godare än allt annat i världen.

En annan sak som gör mig irriterad är att valpen har som morgonrutin att väcka mig runt 6:30 även de dagarna det är sovmorgon. Men sen när man väl vaknat somnar hon om omedelbart och sover gladeligen ett par timmar till innan första morgonrastningen medan man själv sitter klarvaken i sängen och stirrar.

När man vaknar mitt i natten av att hunden i princip ligger och suger av sig själv så det bara gulpar och slaskar, man ryter till "lägg av!" och försöker somna om för att 10 min senare vakna till igen av att hunden skriker och kastar sig upp som en drama queen efter att ha lagt sig på sitt tuggben, igen...

Ni vet när man blir väckt mitt i natten av Hund som bara måste kissa och man slänger på sig morgonrocken och hoppar i foppatofflorna allt medan Hund panikslaget visar att det är superbråttom nu.
Och man kommer ut halvnaken i det svinkalla vädret med vinden som blåser sådär gött in under morgonrocken. Man står där huttrande och tittar på medan Hund letar efter den absolut perfekta platsen att kissa på för plötsligt var det inte alls sådär bråttom längre. :cautious:
Och man lättad ser hur Hund äntligen sätter sig ner i kisställning och sedan liksom "eh näää" där borta där jag nosade innan är nog en bättre plats att kissa på.:rage: Och man hinner tänka många längtansfulla tankar på sin varma säng innan man till slut får nog och väsande ryter "KISSA" så att Hund förskräckt sätter sig ner och kissar på första bästa plats. :angel:
Och man kommer in bara för att se Hund glatt hoppa upp i ens varma gosiga säng med sina blöta tassar trots att man sade till och trots att Hund mycket väl vet att det inte är okej.
Och man bökar ner sin nedfrusna kropp i den numera inte alls så varma sängen. Och varje gång man vänder sig under natten får man en rivig påminnelse om blöta hundtassar och grus trots att man frenetiskt borstade av lakanen innan man lade sig. :cautious:

Och man älskar Hund ändå, iaf dagen efter :D:love::heart

Vad har ni andra för tillfällen då ni anser att era underbara hundar är allt annat än underbara?

Min hund var inte underbar när hon natt ett runt kl 03 spydde i sängen och jag fick upp och rädda madrass/täcken etc. Inget mer suspekt den dagen.
Skönt och faran över trodde jag.
När hon natt två diarré-bajsade i sängen och var på väg upp i tygsoffan med rester i pälsen bröt jag snudd på ihop.
Sanera vidare och bygga inspärrning bredvid sängen hon fick sova i 2 nätter.

Den långsamma kvällskissen...

Först ska djupt sovande hund väckas. Spelar ingen roll att jag gått runt och släckt lampor och stängt av tv medan jag säger "nu ska vi ut och kissa" flera gånger. Hon sover ändå. När hon lyckats vakna och kommit ut måste hon sitta en liten stund och vakna till, sedan stretcha och klia sig lite. Sedan piggnar hon till och det blir i stället intressant att nosa på allt möjligt.

Hon kan ett kiss-kommando men hon är ju tik och kan därför (enligt henne) inte sätta sig var som helst. Kiss-kommandot betyder bara att hon börjar leta efter rätt ställe. Och ibland glömmer hon halvvägs vad hon skulle göra så matte får tjata. Speciellt om det inte var så länge sedan vi var ute så hon egentligen inte är så nödig.

Förra veckan hade jag köpt hem två stycken vaniljsemlor som jag hade suktat efter länge :love: Ställde påsen på köksbänken när jag kom hem, går in i sovrummet för att fixa något. Kommer ut till köket, då har hundjäkeln dragit ut båda semlorna ur påsen, ner på golvet, och stod nöjt och smaskade i sig båda mina semlor med grädde i hela ansiktet. :arghh::devil:
:rofl: :rofl: :rofl:
Inte bara dalmatiner :D

I hundens yngre dagar så kunde hon gå in på mitt rum och tugga på mina saker för att jag inte var hemma. Hjälpte inte att morsan och farsan var hemma.

Samma hund hade även en period där hon skulle väcka mej varje morgon. Hon öppnade min dörr, hoppade upp i sängen och lade sig på mej så jag inte kunde röra mej. Armarna var under täcket. Sen började hon diska mej i nyllet. När jag väl kom loss så bröta hon runt och slängde sig under sängen. Så jag fick dra fram henne och skicka ut henne. Sen tog det en timme och så kom hon in igen. Hon gjorde om det en gång i timmen 3 gånger varje morgon tills jag kom på att det finns ju nyckel.

Eller alla gånger hon har dragit i väg och kommit hem "nybadad" och fin. Särskilt när hon tog med sig Lillis åxå. Två hundar att tvätta

Numera är det all päls som hon konstant släpper som är det jobbiga. Mörka kläder hos mej är snart ljusa. Det är kopiösa mängder hår.

Jarla är verkligen en underbar hund meeen jag önskar man kunde stänga av den där jäkla mat och sovklockan på henne :arghh:

Sovmornar och helg finns inte i hennes värld. Där är det vardag hela veckan. Och då går man upp vid 06:00-06:30.
Vi har provat att nonchalera henne men hon vräker sig isf upp i sängen, hånglar upp oss, gräver på oss, skäller och viftar på svansen, rullar sig på oss....det är bara att gå upp.
Som tur är så är hon lätt att få nöjd. En snabbkiss på gräsmattan och frukost så somnar hon om. Det är över på 10 min och vi kan sova vidare :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 337
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 341
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar