Min hästs svans

Widerberg

Trådstartare
Såhär ser den ut:
P5270001.jpg

närbild:
P5270002.jpg

Hon kliar jättemkt, och den blir såhär var sommar. Sen över vintern
är det inget alls. :crazy:
Vad kan klådan bero på? Mask??

Sv: Min hästs svans

Det ser ut som om din häst har eksem. Har han det?? Jag har en fd. travare som har eksem. Han kliar sig så mycket så att hans man har försvunnit. Det ser precis likadant ut på hans mankam som din häst svans ser ut.
Det kan beror på obalands i kroppen oxså. Kanske behöver han lite mer vitaminer och mineraler. Vad får han idag för foder??

Vad jag vet så har hon inte eksem, men det kan det ju vara.
Hon får krafft grund, betfror, mineraler och b-vitamin.

Mitt sto såg ut så och kliade sig mycke mycke.
jag köpte ett mjällschampo på apoteket. Tvättade rent svansen och sköljde ordentligt.
Smörjade på huden med cokatyl salva.När svansen var torr.
Upprepade tvätten ett par gånger och fort satte smörja. Det blev kanon fint ganska fort.

Någon sa till mig att de kan få klåda om svansen är smuttsig.
Testa detta .

Ser man till bilden och sen till din egen beskrivning så är det mest troliga eksem, maskförekomsten förvinner inte vintertid för att sen återkomma nästa sommar.

Hon blev avmaskad idag.

Boj: Jag tyckte inte heller det kunde vara mask eftersom det bara är så
på sommaren. Men men.
Vad ska jag göra åt det?

Mentan skrev:
Vad jag vet så har hon inte eksem, men det kan det ju vara.
Hon får krafft grund, betfror, mineraler och b-vitamin.

Jag tycker du ska ta bort betfor och prova om det blir bättre. Jag har hört att hästar som har eksem inte ska äta betfor för att det innehåller så mycket socker. Jag har slutat med betfor och ger honom istället några morötter och ett äpple tillsammans med mineralerna.
Har han någora sår på svansen? Du kan prova Nylanders och smörja på. Det lidrar klådan och hjälper till att läka såren om han har det. Prova så får du se om det blir bättre.

Hon får inget foder när hon går på bete, och övriga sommrar har hon ändå sett
ut så i svansen trots att hon inte får betfor. :confused:
(hon ska släppas på bete idag, så nu får hon inte mer betfor alltså )

Det kan ju vara tagelmask, men har du nu avmaskat så ska ju en bättring ske. Annars får du smörja in henne med något klåd dämpande efter en ordentlig tvätt med ex Hexocil.

Vi har en häst i stallet som ser likadan ut och som kliar sig mycket. Ägaren har bara haft honom i ett år och detta är första gången han visar detta. Vi har också undrat vad det är.

Behöver inte vara något annat än att hästen reagerar mkt för insekter. Har själv speciellt en men även ett par till som är kliomaner. Är faktiskt samma hästar som även övriga året älskar att bli kliade överallt. När insekterna kommer och biter så kliar det ju överallt (se bara på dig själv när du fått en massa mygg eller knottbett). Har de sen något som är bra att klia sig mot så der svansen snabbt ut antingen som ett skatbo eller just helt avskavd. Min har ett fönstergaller (rutnät) som är urgosigt att klia sig mot (enligt henne) så svansen blir inte grann.

Mentan skrev:
Såhär ser den ut:
P5270001.jpg

närbild:
P5270002.jpg

är det inget alls. :crazy:
Vad kan klådan bero på? Mask??

Jag tror soleksem och eller ev stress.
Har en häst istallet som stod inne mycket innan hon kom till mig typ ca 20 timmar per dygn. Hon i brist på annat stod och klia svansen.
Men jag tror nog eftersom det bara kommer på sommaren att det är något sorts eksem.

Kanske kan vara svansskorv?
Tror ponnyer har lättare att få det och oftast på försommaren pga solljuset och äggviterikt bete.

Våra hästar har sett precis likadana ut, men nu har vi avmaskat och slutar det klia är det förmodligen springmask, som kan ge klåda :smirk:

Min häst får det också. Jag har AVS14 och smörjer in så brukar det bli bra...
Det står på flaskan hur man ska göra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: Zetly
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka